Vidno boom cestovných strojov, ktoré zvládajú všetko – vo dvojici cestovať stovky kilometrov, zdolať ľahký, ale aj náročnejší terén a na okruhu potrestať jednoúčelné špeciály bez spätných zrkadiel a svetiel. KTM Duke 790 je iná. Hrubá, ostro nadizajnovaná, hlučná a bez slušných manierov. A veľmi, veľmi zábavná.
Jazdecky podmanivá
Kvôli Duke som si s radosťou privstal. Zajazdiť si na prázdnej motokárovej dráhe v Dlhej pri Trnave je pre malého naháča od KTM cítiť sa ako doma kdesi v Rakúsku na „šnicli“. Naklápanie do zákrut je každým kilometrom istejšie, prehadzovanie v esíčkach taktiež. Malý obratný stroj je tu radosťou bez seba asi ako malé šteniatko po dvoch dňoch zavreté v byte.
KTM Duke 790 Zdroj: TREND
Paralelný dvojvalcový motor, čo je unikátna konštrukcia tejto značky, chce otáčky. V nižších sa sám so sebou trochu háda a vibruje, správa sa neokrôchane ako keď sa vyberiete do krčmy na pivo a kým donesú to prvé, chvíľu to trvá. Netrpezlivosť sa strieda s nepokojom. Malý Duke potrebuje akciu a nevie sa dočkať, kedy sa roztočí do červeného poľa kdesi okolo 10 000 otáčok.
Vtedy sa dejú veci. Jeho 105 koní je akurát porcia na zvládnutie pre normálneho smrteľníka s hypotékou na krku. Dvojvalec zabúda na vibrácie a okoliu dávkuje nasrdený a hlučný zvuk. S týmto strojom o vás na križovatke budú vedieť, čo je samozrejme príspevok k aktívnej bezpečnosti, keď to budete obhajovať doma. A medzi nami, netreba príplatkový Akrapovič.
KTM Duke 790 Zdroj: TREND
Podstatný je v kontexte výkonu ďalší údaj. Presne 169 kilogramov pohotovostnej váhy s náplňami je úroveň o tretinu až polovicu slabších strojov. Geometria posedu, nízke ťažisko a tvrdšie pruženie potom vedú KTM k obratnosti blízkej naháčom nižšej výkonnostnej triedy.
Vybavené radosťou
Okrem číreho zážitku z jazdy Rakúšania mysleli aj na bohatú výbavu. Veľký displej, ktorý mení svoje podsvietenie na inverzné podľa svetelných podmienok ukazuje všetko, čo treba a veľmi prehľadne. Nastavenie funkcií je pomocou tlačidiel na ľavom riadidle ľahké a intuitívne.
KTM Duke 790 Zdroj: TREND
A že je čo nastavovať. Okrem jazdných režimov možno aj jednotlivo prepínať nastavenia trakčnej kontroly, ABS (aj úplne vypnuté) či „anti wheelie“. O zmysle pre detail svedčí prepínanie do režimu „Track“. Z neho nemožno len tak zapnúť cestný mód alebo režim pre jazdu v daždi, najprv treba „opustiť trať“. Okrem toho možno KTM pripojiť aj k bluetooth.
K výbave patria aj full LED svetlá a plno detailov v kvalitnom spracovaní. Pri cenovke okolo 9 500 eur s DPH je až prekvapivé, ako bohato je Duke 790 „naložený“.
KTM Duke 790 Zdroj: TREND
Verdikt
KTM zvládlo stredne veľkého naháča podľa očakávania zo šialených strojov tejto značky. Je dobre vybavený s typicky ostrým dizajnom tejto značky. Duke 790 kombináciou až smiešnej váhy spolu s výkonom a svojim charakterom definuje triedu. Nie je všestranný, dokonca je jazda na ňom po nejakom čase až únavná. Ale je tu, aby rozdával radosť, nie všehochuť, na zábavu bol postavený od začiatku. Žiadne kompromisy iným smerom.
Plusy | Mínusy |
zábavná jazda | malá nádrž |
nízka váha a obratnosť | |
charakter motora a celého stroja | |
bohatá výbava |
KTM Duke 790 Zdroj: TREND
Technické údaje KTM Duke 790 | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 799 ccm |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 77 (105) pri 9 000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 86 pri 8000 |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | n |
Spotreba - udávaná (l/100 km) | 5,2 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem palivovej nádrže (l) | 14 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 169 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | n |
Cena (eur s DPH) | od 9 499 |