Uznávam, niekedy ku koncu sezóny je už Záhorie a Myjava pre jazdcov zo západného Slovenska slušná nuda. Nie vždy sa dá cestovať do Álp (a tento rok to bude asi o niečo ťažšie), a tak sú Karpaty najčastejším cieľom krátkeho, párhodinového prevetrania.

Ale teraz, po týždňoch strávených doma a aj párdňovom uzavretí okresov je to o kus príjemnejšie. Niekde medzi Myjavou a malou obcou Krajné sa ukazujú tie typicky kopaničiarske výhľady.

Krása jednoduchosti

Malý Versys 650 robí pritom radosť. Mám za sebou približne stovku kilometrov po cestách vari bez jedinej rovinky a stále si to užívam. V ponuke Kawasaki je malé cestovné enduro už stálica, čo vidno aj na minimalistickej výbave či počte nových technológií tak najviac na prsty jednej ruky, ak vôbec.

Je to oldschool v dobe moderných pretechnizovaných strojov s neprehľadným množstvom nastavení. Veď tento typ mal premiéru už v roku 2007 a v takejto podobe prišiel v roku 2015 – a kým iní ulietajú čoraz viac k virtuálnej realite, toto je klasika. I keď už asi nie dlho, súdiac podľa nástupcu v triede 1000.

Ide o všestranný oldschool. Pezinskú Babu otáčam na viackrát dole-hore len preto, aby som skúšal čoraz väčšie náklony. Versys drží presne v takom náklone ako ho nastavím; je to ako sklopiť vonkajšie žalúzie cez aplikáciu. Kde ho nastavím, tam je, a ak s ním chcem ďalej pohnúť, znova je stabilný a istý. Úplným opakom je roztancovaná Ducati Multistrada, ktorú treba neustále krotiť.

Vyskúšať limity

Ale keď sa do ostrých zákrut zahryzne, prosto ide. Potiahne, podrží, baví sa spolu so mnou a zrazu dokáže byť skutočne obratný. Pri ostrom brzdení sa trochu ponára, čo je prirodzené pre endurá.

A pri ostrejšom tempe mu dochádza dych; jeho 69 koní po chvíli prejde do krvi a za riadidlami si želám o niečo viac. Pri predbiehaní na to treba myslieť a podraďovať včas, radový dvojvalec neuznáva nízke otáčky a komentuje ich trhaním a vibráciami. Asi ako malý pes tešiaci sa von, nepokojný, uskákaný.

Krajina s výhľadmi a prázdnymi cestami

Na Myjave ale niet koho predbiehať, premávka je krátko po odznení najtvrdších opatrení o zákaze prechodu cez okresy slabá. Míňam známe hrady, ako je ten Plavecký a Smolenický, ale aj menej vychýrené – Branč, Dobrá Voda, Katarínka či Korlátko.

Posledný menovaný zaberie najmenej času. Z parkoviska je k nemu kúsok, a tak aj v nepohodlných motorkárskych čižmách možno obdivovať široké výhľady na okolie a rýchlo ísť naspäť na cestu. Pre naplánovanie krátkeho tripu viď mapa.

Záhorie má každým rokom nejako prekvapí. Kúsok od Myjavy po prvýkrát nachádzam Rozprávkový dom a každá odbočka či bočná cesta v tomto okolí ponúka širokouhlé pohľady či už na kopaničiarske chalupy alebo len dlhé polia a kopce nikoho.

Nebojím sa odbočiť na poľné cesty –  aj v tom je všestrannosť malého Versysu. Pritom mi až taký malý ani nepríde.

Po celom dni necítiť únavu ani nemám chuť zaparkovať Kawasaki pred dom a viac sa naň nepozrieť. Pri cene okolo 8-tisíc eur je to viac než plnohodnotný stroj, ktorý síce už má roky najväčšej slávy za sebou, ale akoby bol zrodený na pohodový kopaničiarsky výlet s občasnými úletmi. Nepúta na seba pozornosť, práve naopak, viac sa teší, keď si jazdec vychutná okolie a kvalitné cesty.