Čo to je

Stredne veľké SUV z dielne kórejskej automobilky cielené aj pre americký trh. Dizajnom sa hlási k ďalekému pôvodu, no čoraz viac sa začína triafať európskemu vkusu. Pôsobí skôr uhladene než agresívne, no na ceste sa úplne nestratí. Je to viac priateľské SUV než nadradená rasa. Okolie nebude mať predsudky, budete preň niekto, kto priestor naozaj potrebuje a nepotrebuje o tom kričať.

A miesta je naozaj dostatok. Máte si kde odložiť niekoľko cheeseburgerov, veľké poháre sladkých nápojov a ďalšie. Stredová konzola vpredu je široká, lakťová opiera hlboká a vo dverách nájdete presne tvarovaný otvor na fľašu. Ani vzadu sa nikto z cestujúcich nebude sťažovať.

Do kufra sa síce vojde na túto kategóriu len 465 litrov Coca Coly, ale je výborne tvarovaný a má dokonca plnohodnotnú rezervu na originálnom disku. Po sklopení sedadiel sem dáte dva horské bicykle v plnom stave, netreba dávať dole predné kolesá. Chýbať bude možnosť sklopiť sedadlá priamo zozadu a frflať budete na ťažkopádne zadné plató, na ktoré treba správny obojručný úchop. A jemné ženské ruky môžu trochu nestačiť na ťažké veko kufra.

Hyundai ix35 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Bude ma niečo hnevať?

Dizajn interiéru a použité materiály sú otázkou vkusu. Architektúra je ázijská, s tým treba počítať. Rozloženie tlačidiel je každou generáciou Hyundaiu lepšie a intuitívnejšie, i keď k VW dokonalosti ešte vedie nejaká cesta. Zato páka automatickej prevodovky vyzerá zastaralo, rovnako modré podsvietenie prístrojov je už nejaký ten rôčik out.

Hnevať budú nelogické maličkosti, chvíľu sa neviete orientovať na dotykovom stredovom displeji, ďalší cvik treba na ovládanie toho malého palubného. Frustráciu spôsobuje nutnosť po každom štarte odkliknúť upozornenie, že ste svojprávny. A pozor, systém to neumožňuje hneď, ale až po chvíľke, keď si upozornenie prečítate.

Buď teda vyštartujete bez toho, aby ste si boli vedomý rizík, a teda nabúrate alebo si budete dlhý text porovnateľný s licenčnými podmienkami Photoshopu pozorne čítať za jazdy, čo musí viesť k nehode. Mimo logiky je aj nutnosť VŽDY vypnúť hlasové navádzanie k cieľu po zadaní novej adresy alebo naštartovaní.

Hyundai ix35 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ako to jazdí

Hyundai po nenápadnom facelifte naladili komfortnejšie než predtým. To je jednou z najväčších odlišností oproti iným SUV tejto kategórie. Výrobca zjavne pozná kvalitu ciest východnej Európy. Medzi konkurenciou vyniká ix35 práve mäkkým a pohodovým odpružením, ktoré filtruje nerovnosti aj zvuky z ciest.

A ix35 prekvapila v stredne ťažkom teréne. S uzamknutým stredným diferenciálom hladko prejde hlbokými koľajami, rozbitým poľom a pritom hravo vyhadzuje jedno z kolies do vzduchu ako natešené šteniatko. SUV dokonca nezaskočil ani prepad jedného kolesa do zablatenej koľaje naprieč, z ktorej vyšlo von akoby sme stáli maximálne na obrubníku.

Limitujúcim sa ukazuje nižší predný spojler, ktorého spodok chytíte v každej hlbšej jame. Na pomery mestského SUV ale ix35 obstojí v teréne nečakane dobre, a keď sa chystáte tráviť veľa času v lese, mala by byť jednou z prvých, čo zvážite.

Na druhej strane je to vykompenzované ťažkopádnym správaním sa na horských priesmykoch, kde celá hmota dáva jednoznačne najavo, že treba spomaliť. Ak by ix35 mohlo, za pokus o rýchlu jazdu by vodiča vytiahlo von a nechalo napospas srnkám. Je skôr zameraný na pohodu než prekonávanie rekordov v teritóriu Porsche Cayenne.

Hyundai ix35 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ach, ten automat

Výkonu je síce dostatok, ale veľa kazí nevyspelý automat. Oproti kritizovanému spojeniu v i30 už neradí pomalšie než klasický manuál, jeho ospalé reakcie ale nie sú hodné moderného auta. Odozva na plyn je mdlá v tradičnom i v eko režime a ak potrebujete z vedľajšej cesty prudko vyštartovať, radšej si to rozmyslite. Prevodovka sa najprv ťažko pohne vpred a potom nakopne.

Automat viním aj z vysokej spotreby, až na nameranej úrovni 8,3 litra na 100 km. V meste som sa sotva dostal pod desať a pomohli ju znížiť až pohodové dve stovky kilometrov po rakúskom vidieku. Pre porovnanie, cenovo i motoricky obdobná Honda CR-V s manuálom dosiahla 6,7.

Treba však pochváliť odhlučnenie aj pri vysokých rýchlostiach, rovnako vnútri nič nevŕzga a nebúcha ani pri pomalom presúvaní sa stredne ťažkým terénom a prevažovaní zo strany na stranu. Ani jedno koleso vysoko vo vzduchu neskríži karosériu natoľko, aby to bolo cítiť pri otváraní a zatváraní dverí.

Hyundai ix35 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Hyundai ix35 vás bude hnevať aj tešiť. Niektoré softvérové veci v palubnom systéme a tvrdšie plasty prepáčite, vysokú spotrebu a ospalé reakcie automatu už ťažko. To sa dá ale vyriešiť zvolením manuálu, s ktorým navyše ušetríte. Zvyšné časti auta ako priestrannosť, priechodnosť terénom a pohodová plavná jazda, ktorá sa netrhá za rekordmi na okruhu Nordschleife, naopak potešia. A najmä odlišujú toto ďalšie stredne veľké SUV od širokej konkurencie.

Plusy Mínusy
priestranný interiér vysoká spotreba
komfort jazdy ospalá automatická prevodovka
priechodnosť terénom menší kufor
maximálna výbava drobnosti v ovládaní systému
dostatok odkladacích priestorov
dobré odhlučnenie

Hyundai ix35 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Hyundai ix35 2,0 CRDi 6A/T Premium
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 135 (184) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 392 pri 1800-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9,8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,8/5,8/6,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 8,81
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 465/1436
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1525-1679
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4410/1820/1670
Cena (eur s DPH) úplný základ 17 490; tento kus 30 080