Chce si odhryznúť kúsok z náročného segmentu. Veď bojuje proti menám ako Passat, Mondeo, Mazda 6, Toyota Avensis, Citroen C5 či Honda Accord. A vstúpiť do takého ťažkého súboja vyžaduje okrem odvahy nové riešenia, prvky výbavy a výborné zladenie celku. Doplneného slušnou cenou.
Agresívna cenovka
Hyundai i40 nie je čerstvou novinkou na našom trhu a na cestách ho stretnete vo verziách sedan aj kombi. Prišiel aj v špeciálnej edícii nazvanej Business, ktorá ho robí žiadanejším. Pri nasledujúcich riadkoch treba mať na pamäti, že tento kus (ak by mal manuálnu prevodovku) stojí 25-tisíc. Na prvý pohľad to nie je najmenej, ale ponúka ešte viac. U konkurencie by ste prekročili tridsiatku.
V tomto aute nájdete parkovaciu kameru a senzory vpredu a vzadu, špeciálny hudobný systém Infinity, xenónové svetlá, vyhrievanie zadných sedadiel, navigáciu a za príplatok i automatickú prevodovku. Hoci jej prínos je otázny, ale o tom neskôr.
A okrem prakticky plnej výbavy (chýba len automatické parkovanie a pár drobností) dostanete aj skutočne veľké auto, ktoré dáva vnútri svojou architektúrou až americký pocit. Všetko je ďaleko od vás, máte dosť miesta na šírku i do všetkých strán. A vzadu sa vďaka neexistencii stredového tunela dokážu odviesť v relatívnom pohodlí aj traja.
Hyundai i40 Business Edition Zdroj: Peter Polešenský
Limuzínový pocit
Hyundai je aj v tejto verzii s najsilnejším naftovým motorom skôr nástrojom pre pohodovú jazdu než divoký prejazd krajinou. Pokiaľ ma ambíciu konkurovať tým najlepším, automobilka by mala pridať ešte jeden silnejší model. Ale hoci papierovo je ozaj slabý, vďaka silnému záťahu (neobľúbené slovo krútiaci moment) z neho nemáte vyslovený pocit lenivosti.
Nepomáha ale automatická prevodovka. Na stránkach TREND.sk ju kritizujeme prakticky v každom aute od Hyundaiu. Síce už nie je taká spomalená, ale auto zbytočne vytáča a drží v otáčkach. A kým iné moderné automaty znižujú spotrebu, tento robí pravý opak. Dosiahnutý kombinovaný priemer 7,1 litra na 100 km je na naftu nepríjemným prekvapením. Berte manuál.
Na dlhé cesty i presuny pomáha pohodový podvozok, ktorý dáva pocit skutočne veľkého auta. Prehnane sa nenakláňa, ale ani nepláva, pritom filtruje nerovnosti na úrovni. Ak by posádkou triasol, stratil by sa charakter i40, čo sa našťastie nedeje. Je príjemné vidieť, že sú na trhu aj autá bez ambície byť športovo tvrdé.
Hyundai i40 Business Edition Zdroj: Peter Polešenský
Otravné drobnosti
Prirodzene, i40 nie je dokonalé. Koža na volante je rýchlo akási lepkavá, navigácia núti každý raz po naštartovaní odkliknúť súhlas s tým, že sa na ňu nebudete pozerať za jazdy a na jej ovládanie si treba chvíľu zvykať. Rovnako na trochu chaotické rozmiestnenie ovládačov klimatizácie, ale to je vec párdňového zžitia sa. Naopak poteší výborné odhlučnenie aj pri diaľničných rýchlostiach.
Inak je všetko tam, kde má byť a radosť budú robiť veľkorysé odkladacie priestory vo dverách i na stredovom tuneli, ako aj spomínaná priestrannosť. A napriek zvažujúcej sa línii strechy v štýle Passat CC na zadných sedadlách nebudete svojich kolegov voziť za trest, ale budú mať pohodlie. Pomáha aj masívne vypracovanie detailov ako je napríklad madlo dverí. To všetko dáva pocit kvality.
Kufor je samozrejme obrovský, ako sa na veľký sedan patrí, len doň máte problém niečo väčšie naložiť. A hoci otvor nepatrí medzi najmenšie, po sklopení zadných sedadiel vzniká relatívne úzky priezor a niečo väčšie cezeň pretlačiť už môže byť problém. Horná konštrukcia kufra je odhalená a trčí z nej reproduktor, ale tam nedovidíte, a skôr oceníte praktickú sieťku na jeho dne.
Hyundai i40 Business Edition Zdroj: Peter Polešenský
Tlačidlo Sport
Aj toto auto má po vzore konkurencie tlačidlo Sport. V praxi patrí ale k tým najzbytočnejším vôbec, keďže jeho úlohou je napísať Sport na palubnej doske a držať vyššie otáčky. V kombinácii ospalého radenia i slabšieho naftového motora to znamená len viac hluku.
Verdikt
Hyundai i40 je priestranný až na americký štýl. Má bohatú výbavu, a hoci aspoň v ponuke by mohol byť silnejší motor, s týmto sa úplne nestratíte. Automat nepatrí medzi jeho silné stránky, ale ak sa autom len presúvate, možno jeho spomalené reakcie ani nepostrehnete. Trápiť vás bude vyššia spotreba, preto by som volil manuál. Navyše ešte ušetríte.
Nie, i40 nie je najlepší sedan strednej triedy. Ale v pomere ceny a hodnoty je k tomu blízko. A dokázať niečo podobné v takom silnom a prepchatom segmente si zaslúži pochvalu.
Plusy | Mínusy |
priestranný interiér aj vzadu | vyššia spotreba |
výborná výbava | ospalá automatická prevodovka |
pomer cena vs. hodnota | chýba silnejší motor v ponuke |
odhlučnenie | |
kultivovanosť a ticho motora |
Hyundai i40 Business Edition Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Hyundai i40 1,7 CRDi HP Business | |
Motor | 1,7 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 100 (136) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 330 pri 2000-2500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 11,6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,2/4,8/4,6 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 7,04 |
Objem kufra (l) | 525 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1576 |
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) | 4740/1815/1470 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 19 990; tento kus 27 280 |