Predsudok 1: Kórejci nevyzerajú európsky
Situácia sa za posledné roky zmenila, ázijské automobilky zamestnali Európanov, aby prispôsobili dizajn tunajšiemu vkusu. Nový Hyundai i30 kombinuje európske a ázijske krivky veľmi umne. Trojdverová verzia má navyše ambíciu vyvolať emócie. Veľké hliníkové disky jej pristanú, rovnako ako komplikovane tvarované predné svetlá a čierna linka v prednom nárazníku. Podľa nás je dobrou alternatívou pre tradičnú konfekciu. Ale na cestách jazdí jej päťdverových súrodencov veľa, tak sa môže stratiť.
Predsudok 2: Interiér pôsobí lacno
Tohto neduhu sa nezbavili ani v roku 2013. Možno je to nepekným fontom, možno obrovským množstvom tlačidiel, možno nie prvotriednymi materiálmi. Vnútri vás i30 neohúri, pôsobí úžitkovo a hoci ergonomicky, nedáva ten správny pocit. Mimochodom modré podsvietenie na displejoch už nie je „in“.
Hyundai i30 3dv (4) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ovládanie funkcií takisto nepoteší. Niekedy treba otočiť kolieskom, inokedy stlačiť klávesu s príslušným číslom. Ani lesklý stredový panel nie je to, čo by ste si želali vidieť a nezachránia to ani pekné hliníkové pedále. Na vnútornom pocite ešte musí Hyundai "zamakať". Čo sa ale týka praktickosti, množstva a veľkosti odkladacích priestorov, mnohých konkurentov predčí.
Predsudok 3: Kórejci sú výborne vybavení
Dobrá poznámka. Už v základe je množstvo airbagov, elektrické okná, asistent pre rozjazd do kopca a palubný počítač. Pre skutočne ázijskú výbavu si ale treba priplatiť a ísť do druhej verzie z dvoch dostupných. Tu už nájdete aj vyhrievaný volant a predné sedadlá, tempomat, prisvetľovanie hmloviek do zákrut, zadné LED svetlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, vyhrievanie predného okna pod stieračmi a ďalšie.
Priplácať už potom netreba za nič. Na druhej strane – napríklad funkcia párovania telefónu nefunguje najlepšie, nakoľko pri každom nasadnutí do auta je potrebné nanovo stiahnuť zoznam posledných volaných čísel. Navyše je ovládanie komplikované a na otočné tlačidlo z miesta vodiča nedočiahnete.
Hyundai i30 3dv (7) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Predsudok 4: Naftovým motorom sa vyhnúť
Tieto riadky sa týkajú 1,6 CRDi. Ak chcete odstavec preskočiť, stačí si zapamätať jedno – berte benzín. Diesel je hlučný, a to nielen pri studenom štarte. Traktorový zvuk do moderného kompaktného auta nepatrí. Navyše ani spotreba nie je najlepšia, kombinovaný priemer 6,6 l/100 km pri mestských posúvaniach sa, diaľničných rýchlostiach a prázdnej víkendovej premávke mimo miest neoslnil. Určite by sa dalo zájsť aj nižšie, pri bežnom jazdení tých šesť ale treba očakávať.
Vina môže byť na automatickej prevodovke, ktorú mala testovaná i30. Tá svojim prejavom taktiež patrí do histórie. Drží zbytočne vysoké otáčky, radí pomaly a chaoticky. Reakcie prevodovky na kick down možno prirovnať k rannému vstávaniu na budík a jeho nekonečnému odsúvaniu. A keď už konečne podradí, trafí sa akurát do červeného poľa, chvíľu tam drží otáčky, potom preradí vyššie a auto začína zrýchľovať. A medzera na predbiehanie je medzičasom preč. Keď i30, tak jedine benzín s manuálom.
Hyundai i30 3dv (9) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Predsudok 5: Kórejcom „to nejazdí“
Jazdné vlastnosti sú v zásade identické s tradičnou európskou konkurenciou a i30 sa v zákrutách správa predvídateľne. Keď už sa vyšplhá na príjemnú cestovnú rýchlosť, nemá problém ju držať a na zatočenej ceste mimo obce si užijete aj trochu zábavy. Podvozok filtruje nerovnosti rovnako ako zvučnejšie značky, v porovnaní s tvrdými Nemcami ešte o kus pohodlnejšie. Tu vidno obrovský pokrok.
Predsudok 6: Kórejci sú nekvalitní
Kto mal kedysi Daewoo Nexia, určite si spomenie na ulamujúce sa madlo kufra. Dnes sa už kórejskej produkcie netreba báť. Testovaná i30 nedáva žiadny dôvod domnievať sa, že s ňou budú problémy. Všetko funguje výborne a spoľahlivo, nemáte pocit, že by sa niečo malo zlomiť alebo vypovedať funkciu. V diskusii však budeme vďační za reálne skúsenosti majiteľov.
Hyundai i30 3dv (13) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Predsudok 7: Sú lacné
Tu síce platí, že dostanete veľa muziky, ale v porovnaní s minulosťou to už nebude za málo peňazí. Nami testovaná verzia atakovala hranicu 20-tisíc eur a najlacnejší trojdverový variant začína na 11 990. To je porovnateľná hranica s konkurenčnými značkami. V základnej verzii síce dostanete viac výbavy, ale aj slabší pocit z interiéru a vypracovanosť niektorých detailov.
Zopár detailov
- keď pri nastupovaní na zadné sedadlá sklopíte operadlo toho predného a posuniete ho dopredu, nevráti sa do pôvodnej polohy. Musíte si teda znova hľadať svoju pozíciu.
- ďalšou nepríjemnosťou sú polohy volantu. Keď potrebujete v mestských kolónach alebo na diaľnici jemne zatočiť v rámci pruhu, treba prekonať slabý odpor, ktorý spôsobí že zatočíte priveľa.
- pripravte sa, že každý štart v zime bude sprevádzať otravný piskot palubného mozgu. Upozorní na to, že vonku je naozaj zima.
Verdikt: Predsudky vs. realita
Najväčší mínus tejto i30 je automatická prevodovka a s ňou spojený naftový motor. Pokiaľ zvolíte manuál a benzínový motor, pod európskym zovňajškom bude čakať auto odlišné od tradičnej kontinentálnej konkurencie a bude aj lepšie vybavené. Aby sa ale dal porovnávať s tými najlepšími, čaká Hyundai ešte nejaká cesta. Jej väčšiu časť však už má za sebou.
Hyundai i30 3dv (16) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Hyundai i30 1,6 CRDi Dynamic 3dv. | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 94 (128) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 260 pri 1900-2750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 4,9/3,7/4,1 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 378/1316 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1365 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4300/1780/1470 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 11 990; tento kus 19 840 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.