Čo to vlastne je
Testovaný model je s výnimkou limuzíny Genesis vrcholom ponuky kórejského výrobcu na Slovensku. Ale nakoľko Genesis je až taký dobrý, že ho automobilka vyčleňuje ako samostatnú značku, predĺžené Santa Fe možno považovať za to najlepšie. A prirodzene aj najdrahšie, cenovku 49-tisíc eur vrátane dane si už musí vedieť dobre vyargumentovať.
Za peniaze najzákladnejšieho BMW 5 dostávate plnohodnotné auto. V jedinej maximálnej výbave počítajúcej napríklad s vyhrievaním zadných sedadiel alebo 360-stupňovou kamerou pri parkovaní. Vybrať si možno len farbu karosérie a interiéru.
Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ľahko pochopiteľný infotainment, elektrické a vyhrievané sedadlá, obrovská presklená strecha, vyhrievaný volant či výborný radarový tempomat, ktorý s chuťou zapnete v kolóne posúvajúcej sa krokom. Santa Fe je prvým autom, kde je najtesnejšie nastavenie vzdialenosti od auta pred vami skutočne tesné a zodpovedajúce mestskej premávke. U konkurencie je totiž aj najtesnejšie nastavenie také veľkorysé, že by sa pred vás vošlo ešte jedno auto.
Zvonku honosný
A na ceste Grand Santa Fe nezaprie ambíciu byť vlajkovou loďou. Jeho päťmetrová dĺžka a obrovská rešpekt vzbudzujúca predná maska z bežnej premávky vytŕčajú a radia ho medzi najväčších hráčov v SUV segmente. Dodatok Grand znamená dve sedadlá v kufri navyše, čo sa prejavilo na predĺženej zadnej časti a odlišnom dizajne oproti krátkej verzii.
Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Ľuboš Mistrík
Facelift zvonku zmenil málo, ale v konečnom dojme dosiahol veľa. Ostrejšie tvarovaný nárazník i grafika svetiel naznačujú, že Santa Fe je nové a ešte majestátnejšie ako predtým. A pôsobí prémiovejšie.
Vnútri sa zapracovalo viac na kvalite materiálov než dizajne či technológiách. Výsledkom je konečne správna koža na volante, dlhoročná slabina Hyundaiov. Interiér ako taký je navrhnutý jednoducho, len tvary pripomínajú pôvod z ďalekého východu.
Pri navrhovaní ovládacích prvkov či rozmiestnení tlačidiel sa Hyundai zjavne inšpiroval u nemeckého koncernu. Slovné spojenie user friendly možno aplikovať na celý interiér vrátane klasických ovládačov klimatizácie namiesto jej módnej integrácie do dotykového displeja.
Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Ľuboš Mistrík
Každodenný život
Hlavným dojmom z Grand Santa Fe je more priestoru. Za volantom, v strednej posuvnej rade a dokonca aj úplne vzadu. Nastupovanie do kufra je náročnejšie, ale na stredne dlhej ceste to prežijú zvládnuť aj dospelí. Také veľké je toto auto. Aj odkladacie priestory sú akési väčšie.
O objeme kufra pri pohľade na nafúknutý zadok nemožno pochybovať, je to viac než 600 litrov. Nechýba niekoľko praktických riešení. Sklamaním je ale elektrické ovládanie piatych dverí, ktoré sa otvoria po nekonečných pípnutiach sami, ak stojíte za autom s kľúčom. Aj to nie vždy. Hyundai, načo vymýšľať vymyslené, nič lepšie ako kopnutie pod nárazník tu zatiaľ nie je.
Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Ľuboš Mistrík
Jazda a pohodlie na palube tiež zodpovedá vlajkovej lodi. Napriek veľkosti Santa Fe je odhlučnenie aj na diaľnici veľmi slušné a dlhé cesty ubiehajú akosi samozrejme. Motor s 200 koňmi je na také veľké auto tak akurát, ak chce ale Hyundai konkurovať prémiovému segmentu, musí pridať. Spotreba dosiahla slušných 8,5 litra na 100 kilometrov a nádrž má nadpriemerných 71 litrov.
Verdikt
Grand Santa Fe je po facelifte ako celok skutočne pôsobivé auto, ktoré môže byť konkurencii ešte ďaleko nepríjemnejšie než predtým. Je obrovské, praktické a ako veľkej rodine, tak aj na biznis reprezentovanie poslúži so cťou. A nie je to len o tom, ako veľmi sa Kórejci zlepšili. Toto je seriózna konkurencia iným veľkým SUV.
Plusy | Mínusy |
veľkorysý vnútorný priestor | nešikovné otváranie kufra |
majestátny dizajn | priemerná dynamika |
jednoduché ovládanie | |
bohatá výbava | |
veľká nádrž a slušná spotreba | |
radarový tempomat |
Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Hyundai Grand Santa Fe | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 147 (200) pri 3800 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 440 pri 1750-2750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 8,3/6,3/7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 9,81 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 634/1842 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2057 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4905/1885/1695 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 47 990; tento kus 48 590 |