Na biznis

Obrovské SUV budú jeho majitelia okrem presunov rodiny využívať na každodenné pracovné povinnosti aj dlhé cesty po okolitých krajinách. Potrebujú teda priestranné auto s pohodovým prejavom, zároveň pohodlné a podľa možnosti nie „užrané“.

Santa Fe všetko splní. Masívny predok s niekoľkými LED svetlami čistí rýchly diaľničný pruh a spolu s limuzínou Genesis je to Hyundai, po ktorom možno skutočne túžiť a nebrať ho len ako dobrú protihodnotu za dané peniaze. Grand mu síce pridal veľký batoh, ale nie je mu na obtiaž. Prekreslený je aj predok a bočný profil.

Dlhú cestu zvláda bez zaváhania. Spravil som dvakrát 500 diaľničných kilometrov a oba razy stačila len jedna rýchla zastávka na natiahnutie sa. Vysoký a pohodlný posed dáva prehľad o nekonečných rozkopávkach na rakúskych diaľniciach. "Nabúchaná" výbava spolu s prekvapivo pohľadným interiérom plným odkladacích priestorov zasa pomáha pohode na palube.

Okrem navigácie nájdete asistent pre udržanie v pruhu, odvetrávanie predných sedadiel, vyhrievanie aj tých zadných, sklenenú otváraciu strechu. Okrem toho Hyundai sám parkuje aj do skutočne úzkych miest a obraz cúvacej kamery patrí medzi to najlepšie, čo som doteraz videl. Kúpite ho len v jedinej výbave a s jediným motorom, ale v tej najlepšej kombinácii.

Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Peter Polešenský

Pre rodinu

Cez víkend do pracovného auta potrebujete naložiť rodinu. Manipulácia s posuvným stredným radom je logická, sklápanie tretieho sa už nedá spraviť jednoduchšie. A druhý sklopíte zatiahnutím páčok priamo z kufra. Tretí rad je len núdzový, vo verzii Grand tak oceníte skôr priestor navyše pre batožinu.

K tomu sa pridáva menší odkladací priestor pod podlahou kufra, háčiky a napríklad aj zásuvka na 220V. Deti vzadu zasa ocenia integrované roletky vo dverách a množstvo priestoru. K dokonalosti chýbajú už len vyklápacie stolčeky z operadiel predných sedadiel.

Pohodlné pruženie charakteristické skôr pohupovaním než ostrými nárazmi zasa prispieva k dobrému pocitu. Hoci úroveň prémiových a dvakrát drahších SUV nedosahuje, podvozok určite nie je o polovicu horší. Len na tých najväčších dierach sa ozvú nepekné rany.

Napriek prevahe diaľničných a mestských kilometrov s časťou víkendových ciest spotreba dosiahla rovných 8 litrov na 100 kilometrov. Vzhľadom na masívnu veľkosť a váhu výborná hodnota.

Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Peter Polešenský

Do terénu či na cestu

Grand Santa Fe má uzávierku stredného diferenciálu a asistent pre zjazd z kopca. Vzal som ho do prudkých a rozbitých vinohradov. V hlbokých brázdach medzi viničom ukazuje, že má radšej asfalt.

Hoci dokáže prejsť rozbitým povrchom, pri prudšom nájazde spodok predného nárazníka nepekne šuchne. Karoséria je síce masívna, ale podvozok je svojimi 185 mm pomerne nízko a rany doň na veľkých kameňoch nemotivujú k týždňovému tripu naprieč rumunskými horami. Stredne ťažký terén bez problémov zvládne, nečakajte ale výkony nového BMW X5 alebo Range Rover Sport.

Motor a automatická prevodovka prispievajú k ničím nerušeným výletom. Tentoraz sa automobilke podarilo automat zladiť so zvyškom auta a nemá prehnane ospalé reakcie ako v menšom ix35. Studený naftový motor vydáva sebaistý hukot, po zohriatí ho už nepočuť. A hoci papierové parametre nesľubujú nič moc, na presun a predbiehanie aj s plným autom má sily viac než dosť. A zrýchľovať dokáže aj na nemeckých diaľniciach.

Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Peter Polešenský

Verdikt

Nech sa to Hyundai snaží novými modelmi a marketingom zmeniť ako len vie, jeho autá sa často kupujú vďaka dobrému pomeru cena vs. hodnota. Najmä pri pohľade na plnú výbavu a priestrannosť. Grand Santa Fe ponúka okrem maximálnej výbavy a mora priestoru za priaznivú cenu aj niečo navyše.

Viac než 45-tisíc eur nie je málo, no porovnajte si to s inými takto veľkými SUV. V cene je i drsný a neopozeraný dizajn, pohodový jazdný prejav a najmä túžba. Toto auto nevyjde len ako suchý výsledok v kalkulačke, ale skutočne ho chcete.

Plusy Mínusy
veľa miesta vnútri tretí rad sedadiel len núdzový
pohodlná a tichá jazda nie úplne presvedčivé v teréne
"nadupaná" výbava
výborný obraz cúvacej kamery
veľa praktických riešení
dobrá spotreba
manipulácia so sedadlami

Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi 6A/T Premium
Motor 2,2 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 145 (197) pri 3800
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 436 pri 1800-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 9,9/6,2/7,6
Priemerná spotreba majiteľov - Spritmonitor.de (krátka verzia, nie Grand) 8,7
Objem kufra - 5/2-miestne (l) 634/1842
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1916
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4915/1885/1690
Cena (eur s DPH) úplný základ 43 990; tento kus 47 390