A tak, hoci nie som fanúšikom premenovávania modelov, sú prípady, keď je to viac než potrebné. Pre pochopenie sa mrknite na nasledujúcu fotografiu. Reprezentuje, s čím sa Slovákovi spojí Elantra. Posúďte sami. Nie je tento mix ázijsko-amerických tvarov niečím, čo by potrebovalo rebrand? Zvlášť keď ide v aktuálnej generácii o také dobré auto.

Hyundai Elantra a Lantra - predošlé generácie Zdroj: Ľuboš Mistrík

Čo to vlastne je

Hyundai Elantra je ambíciou značky ukradnúť si miesto v nižšej strednej triede. Je to klasický sedan, akých už dnes na trhu takmer nieto. Má stále trochu exotické tvary, ale je postavený nenápadne, najmä v tejto farbe. Ak je ambíciou majiteľa sa odlíšiť, síce bude mať inú značku auta, ale pre netrénované oko splynie so záplavou iných služobných áut. Ale koľkokrát chceme nevyčnievať.

Veľké prekvapenie začína vnútri. Dizajn interiéru, prakticky všetky použité materiály, tvar volantu a jednotlivých prvkov. Ich odpor, veľkosť a usporiadanie, to všetko posúva Hyundai do ringu medzi tých najlepších. K tomu sa pridávajú farby a kvalita spracovania.

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nielenže tento interiér nejaví žiadne budúce známky opotrebovania, je navrhnutý presne tak, ako si predstavuje Európan. Stredný displej a krivky okolo dokonca pripomínajú aktuálny Seat Leon. Ak by ma sem posadili so zaviazanými očami, asi by som netušil, že sedím v Hyundai.

Jediným problémom je malý displej infotainmentu bez navigácie, ktorú si nemožno na Slovensku objednať. Máme tu teda auto s tempomatom, vyhrievaním zadných sedadiel a 7-stupňovým automatom, ale bez navigácie.

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Praktická stránka

Potom to opäť pokračuje správne. Vnútorný priestor je s výnimkou nižšej strechy vpredu aj vzadu dostatočne veľkorysý a pohodlný. Predné sedadlá sú zo zadnej strany ukryté pod plastom, aby vaše deti neokopávali priamo látku. A vodiča aj spolujazdca poteší množstvo veľkých odkladacích priestorov na fľaše, mobily, peňaženky aj čokoľvek ďalšie.

Kufor je priemerne veľký, ale má malý nakladací otvor tak ako každý sedan. Chýba mi otvor na lyže, pre ich prevážanie je treba sklopiť celé jedno sedadlo. A Hyundai používa automatické odomknutie kufra pri postavení sa za auto s kľúčom vo vrecku namiesto zvyčajnejšieho kopnutia pod nárazník.

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Z pohľadu výbavy okrem navigácie niet za čím smútiť. V tejto najvyššej výbave (mimochodom stále sme pod 25-tisíc eurami) je napríklad aj jedno z najrýchlejšie fungujúcich vyhrievaní sedadiel či uprostred tuhej zimy viac než vítané vyhrievanie volantu. 

Jazdí nečakane dobre

A potom je tu jazda. Komfortný, výborne odhlučnený a pritom dostatočne športovo držiaci podvozok motivuje k dlhým cestám. A vďaka nečakane dobrej a nízkej pozícii za volantom, ktorý si možno pritiahnuť až k sebe, je radosť sa previezť len tak.

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Naftový motor má síce objem len 1,6 litra, ale má dostatok sily na každodenné jazdenie a predbiehanie. Najväčšmi za to vďačí automatickej sedemstupňovej prevodovke, ktorú tiež radím k veľkým prekvapeniam. Radí rýchlo oboma smermi, otáčky tlačí v záujme spotreby čo najnižšie, ale nie nezdravo.

Motor je navyše nadpriemerne odhlučnený a už pár metrov po štarte neviem, že ho poháňa nafta, a to ani pri vytáčaní do otáčok. Kombinovaná spotreba v rekordných mrazoch, kedy sa teplomer nevyšplhal nad mínus 5 stupňov dosiahla 5,8 litra na 100 kilometrov. Zásluhou veľkej nádrže prejde Elantra 800 až 900 kilometrov, čo sú hodnoty prémiového sedanu.

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Veľké predsudky pri pohľade na minulosť, veľké prekvapenie v súčasnosti. Je tichá, logicky navrhnutá, komfortná a jazdí ako o triedu vyššie. Aktuálnu generáciu Elantry treba pre pochopenie zažiť, inak to bude len ďalšia Elantra v rade. Má niektoré mínusy, ale ako celok nie je nič, čo by ma s výnimkou absencie navigácie hnevalo. A to je v situácii, kde autá stále niečím vyrušujú ozaj veľká výhra.

Plusy Mínusy
tichý a komfortný podvozok menej miesta na hlavu
odhlučnenie motora absencia navigácie
spracovanie a dizajn interiéru
dobre radiaci automat
bohatá výbava (okrem navigácie)

Hyundai Elantra Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Hyundai Elantra 1,6 CRDi
Parameter Hodnota
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 100 (136) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 300 pri 1750-2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 4,7/3,8/4,1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 458
Prevádzková hmotnosť (kg) 1508
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4570/1800/1450
Cena (eur s DPH) úplný základ 14 490; tento kus 24 130