Dizajnovo zapadla
Hoci aktuálne tvary japonského kompaktu vzbudili najmä v predošlej generácii šok, dnes, v aktuálnom deviatom vyhotovení, pôsobia už domácky. Ufo na cestách nevyčnieva ako kedysi, stále sa však od monotónnej konkurencie odlišuje a v rade zaparkovaných áut pôsobí inak než susedia.
To isté platí o interiéri. Dva rady prístrojov, z ktorých horný sa v noci nepríjemne odráža na čelné sklo, sú prehľadné. Ťažkopádne je však ovládanie stredného displeja, kde sa Honda rozhodla namiesto zobrazenia viacerých žiadaných údajov naraz zobraziť jeden veľký neprehľadný údaj o aktuálnej spotrebe pozostávajúci z mnohých dielikov.
Inak sú všetky prvky poruke a Honda sa naďalej drží umiestnenia radiacej páky vysoko na stredovom tuneli, čo evokuje pocit športového kupé. Páka je výborne poruke a môžete tak oceniť krátke a presné dráhy radenia. Škoda len, že sa vzdala otvorenej kulisy z predošlej generácie.
Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport Zdroj: Ľuboš Mistrík
Praktickosť na výbornú
Miesta vnútri je slušné množstvo. Vpredu sa nebudete sťažovať, vzadu si už vďaka mimozemskému tvaru môžete búchať hlavu o strop. Na nohy je to ale ok a stredne veľký tínedžer vám cestu na chatu neofrfle. Odkladacie priestory sú slušné, ale ničím výnimočné. A bluetooth handsfree patrí medzi to najlepšie na trhu, volajúca strana mi neverila, že sedím v aute, dokonca ani na diaľnici.
Výnimočný je systém vyklápania zadných sedákov nahor nazvaný Magic Seat. Spolu s otváraním zadných dverí takmer do pravého uhla umožňujú vytvoriť seriózne veľký odkladací priestor aj vzadu. Minimálne váš pes takéto riešenie ocení, navyše jeho chlpy nebudú po sedadlách, ale iba na zemi.
Kufor je svojou veľkosťou jednotka v triede, za čo vďačí aj šikovnému a hlbokému dvojitému dnu. Po sklopení sedadiel je zasa výsledkom takmer rovná plocha bez prekážok, v kategórii praktickosti Honda aj po dvoch rokoch od predstavenia patrí medzi to najlepšie na trhu.
Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport Zdroj: Ľuboš Mistrík
Podvozkový kompromis
O deviatej generácii Civicu už isto viete, že vymäkol. V porovnaní s predchodcom je výrazne pohodlnejší, lepšie tlmí mestské i mimomestské jamy a výtlky. Je príjemnejším spoločníkom pre každodenné jazdenie, k čomu pomáhajú aj pohodlné a dobre tvarované sedadlá.
Čo však neznamená, že šoférovanie nebaví. Presné radenie, ostré a presné riadenie, odozva na plyn i rozmiestnenie pedálov, to všetko motivuje k svižnej jazde. Hoci podvozok naladili komfortnejšie, nenakláňa sa ani nepláva. Možno ho prirovnať k Fordu Focus – tlmí nerovnosti na úrovni vyššej triedy a zároveň umožní vodičovi si presun vychutnať.
Civic aj v stredných rokoch ponúka osvedčený a obľúbený atmosférický motor, čo je v dnešnom svete plnom prepĺňania odvážny počin. Teší ochotou vytáčať sa pri športovej jazde, v meste ale chcete skôr ťah z nízkych otáčok, než pripájať sa na Prístavný most na dvojke s 5-tisíc otáčkami, len aby ste boli pripravený trafiť sa do medzery.
Honda motivuje radiť veľmi skoro a na šestke zvládne aj menej než 50 km/h. Na diaľnici sa za to ale „odvďačí“ vyššími otáčkami i hlukom. Spotreba dosiahla nie úplne najlepších 7,6 litra na stovku kilometrov. Za toľko jazdila v porovnateľných podmienkach aj väčšia a silnejšia Mazda 6 s dvaapol litrom. A moderné benzínové turbomotory sú aj o liter nižšie. Mimochodom alternatívny 1,6 diesel je najúspornejším autom vôbec v TREND testoch.
Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport Zdroj: Ľuboš Mistrík
Kvetinkový režim a bezpečnosť
Civic už od svojho predstavenia ponúka moderný režim Econ. Kým v začiatkoch sa zapol automaticky po naštartovaní, hoci bol predtým vypnutý, dnes si už nastavenie pamätá. Nakoľko ide o skutočne ospalý ekologický mód, ktorý odozvu na plyn úplne pochová, odporúčam vypnúť.
Bezpečnosti pomáha balík systémov, aké možno vidieť aj u konkurencie. Monitorovanie auta v mŕtvom uhle funguje v meste spoľahlivo, v daždi sa naopak zapína často zbytočne. Honda pípnutím upozorní na opustenie jazdného pruhu bez smerovky, na hroziacu kolíziu s autom vpredu, sama rozsvieti a zhasne diaľkové svetlá. Pravda, občasnému blikaniu, a teda oslepeniu protiidúcich sa nevyhnete. Tento systém ale zatiaľ nevyladila žiadna automobilka do dokonalosti.
Verdikt
Deviata generácia Civicu je aj v stredných rokoch dôstojným konkurentom. Na dizajn sme si zvykli, kabína ale stále patrí medzi tie sviežejšie. Okrem výborného podvozka poteší praktickými vlastnosťami, pohodlnými sedadlami i kvalitným bluetooth handsfree. Naopak, spotreba nie je najnižšia a ovládanie palubného počítača by si zaslúžilo kompletný redizajn.
Plusy | Mínusy |
komfortná a zábavná jazda | priestor na hlavu vzadu |
veľký kufor s dvojitým dnom | vyššia spotreba |
pohodlné sedadlá | nutné príliš vytáčať motor |
presnosť radenia i riadenia | |
bezpečnostné prvky |
Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport ADAS | |
Motor | 1,8 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 104 (142) pri 6500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 174 pri 4300 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.4 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,6/5,2/6,1 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 7.01 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 477/1378 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1311 |
Rozmery - dĺžka/šírka vrátane zrkadiel/výška (mm) | 4315/1770/1440 |
Cena - akciová (eur s DPH) | úplný základ 15 750; tento kus 20 790 |