Pre Hondu ide o dôležitý kúsok. Značka je síce známa vysokou kvalitou spracovania a špičkovými superšportmi, ale mainstreamová ponuka je pri nej trochu menej výrazná. Viac sa zameriava na praktické kusy ako je NC či ADV. A už menej na srdciarov, aspoň takých, ktorí netúžia po vymäknutom a plavnom retre. Ale hľadajú niečo moderné v mierne historickom zjave.
Teraz sme sa dočkali. Najnovšia generácia CB1000R je špeciálny zjav, s veľkým okrúhlym LED svetlom s logom Honda uprostred, „kreslenými“ detailmi na radovom štvorvalci alebo množstvom hliníkových doplnkov ústiacich vo zdvojenej výfukovej koncovke.
Počas jázd som sa stretol s dvomi rôznymi názormi. Jeden ju miloval, druhý by ju rád dostal z očí preč. Nemožno jej však uprieť istú dávku sci-fi kombinovanú s klasickými líniami.
Honda CB 1000 R Zdroj: TREND
Hladký mestský prejav
Keď na ňu nasadnem, všetky rozpaky sú preč. Toto je „prekoňovaný“ naháč ako sa patrí, posedom i prejavom motora. Liter má hladký a silný ujačaný zvuk nepodobný superšportu, svojich 140 koní dáva najavo skôr kultivovane než prehnane agresívne.
Rovnaké platí aj pre rozbeh. Jazda mestom pripomína posúvanie sa vpred na menších strojoch, netreba sa trápiť so spojkou ani držať privysoké otáčky. Mestom plynie doslova ladne a vďaka rýchloradeniu nahor aj nadol sa netreba obávať ani pri razantnejšej jazde. Poddajnosť CB1000R ma dostáva, od takého silného stroja som nečakal toľko pohodlia.
Aj posed, hoci na prvý dojem mám nohy príliš skrčené, sa s pribúdajúcim nájazdom javí pohodlne. Som trochu opretý do riadidiel vpredu, ale tento pocit po stovkách kilometrov mizne. A na zem dočiahnem pohodlne celými nohami, takže s váhou 212 kilogramov netreba bojovať ani pri parkovacích manévroch. Len rajd by mohol byť o niečo menší.
Honda CB 1000 R Zdroj: TREND
Bojovné nasadenie za mestom
Keď sa Honda zahrieva a cesta sa začína kľukatiť, ukazuje druhú tvár. Červené pole na 12-tisíc, maximálny výkon niekde cez 10-tisíc. V takýchto otáčkach Honda reve ako pravý superšport a viac než trápiť ju na priesmyku mám chuť ju zobrať na rýchly okruh. Ochota motora ísť vpred sa vymyká chápaniu, najmä pri kombinácii dostupnosti výkonu a jeho sily. Nehovoriac o ochote zdvíhať predné koleso pri len trochu bujarejšej akcelerácii.
A aká je v zákrutách? Vyžaduje cvik, pretože jej prejav je trochu nejednoznačný, jednoducho sa na nej necítim tak sebavedome ako na niektorých iných strojoch, čo vidno pri priamom presadnutí na prítomnú konkurenciu. S pribúdajúcimi kilometrami ale tento pocit odpadáva. A do zákrut jej pomôže trochu vysadnúť než ju len držať v náklone.
Potrebujem ju spoznať, zistiť, ako funguje a až potom sa do nej naplno oprieť. CB 1000 R tým získava ešte väčšie čaro, keďže život s ňou nie je len o spoznávaní dizajnových detailov, ale aj odhaľovaní ďalších a ďalších limitov. V porovnaní s inými až nudne čitateľnými strojmi Hondy vítaná zmena. Ale nemožno čakať ani surový stroj typu BMW Urban Nine T.
Honda CB 1000 R Zdroj: TREND
Verdikt
Keď sa vraciam do mesta, upokojí sa. Honda sa opäť stane príjemným partnerom pre jazdu do práce alebo len na flákanie sa po kaviarňach za známymi. Je poddajná, v nízkych otáčkach prehnane nereve, ľahko sa ovláda a pritom je jej zjav stále netradičný. Lepšiu kombináciu mestského a pritom tvrdo okruhového jazdenia momentálne nenachádzam. Toto je motorka pre srdciarov, žiadny praktický doplnok k rodinnému kombi.
Plusy | Mínusy |
záťah štvorvalca | nie vždy čitateľné vlastnosti |
kvalita spracovania a detailov | menšia nádrž |
superšportový zvuk | |
Honda CB 1000 R Zdroj: TREND
Technické údaje Honda CB 1000 R | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 998 ccm |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 107 (145) pri 10 500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 104 pri 8250 |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | n |
Spotreba - udávaná (l/100 km) | 5,81 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem palivovej nádrže (l) | 16,2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 212 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 2120/789/1095 |
Cena (eur s DPH) | od 12 390 |