Čo je to za hlúposť? Jasné, že oktávie.

Prečo, veď si to rozmeňme. Dve naftové Škodovky, to je desať miest, 1 200 litrov kufra, dokopy spotreba niekde okolo 12 litrov na sto kilometrov. A spoločná cenovka takých 40-tisíc eur.

Ok, mám pointu. Takže, čo to máš?

Ford Transit kombi L3H2 4x4. Teda najväčšiu forďácku dodávku, ktorej predchodcovia so stovkami tisíc až miliónmi kilometrov dodnes brázdia slovenské cesty, teraz v osobnom vyhotovení na prepravu osôb. V tomto prípade ôsmich, no všetko závisí od zvolených sedadiel. Má stredne vysokú strechu a dlhší dodávkový priestor – od posledného radu sedadiel po zadné dvere dobré dva metre.

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Takže autobus.

Áno, v skratke. Do kempu ideme ôsmi, netreba riešiť dve autá a nikto nemusí vlakom. Vpredu sa rozvaľujeme, deti a dospelí v strede pospávajú a klebetia, tí úplne vzadu zasa robia neporiadok. Sú tak ďaleko, že netuším, čo vyvádzajú. Ešteže mi na hlavu nič nehádžu.

Ako sa im tam sedí?

Relatívne pohodlne. Relatívne preto, že tento kus má robotnícke lavice a miesta na nohy nie je nazvyš. Akurát tak na seba pri naložení až po strechu by sa vošli dvaja ľudia. V cenníku je ale 14 kombinácii predných sedadiel a dve zadných, tak ak nemáš rad svoju rodinu, dopraj im štyri sedadlá nahusto vedľa seba alebo naopak tri luxusné s vyklápacími opierkami a nastaviteľnými operadlami.

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ale inak je tam asi dosť miesta.

Kedysi v teste Octavie Combi som použil slovné spojenie „nekonečno priestoru“. Až teraz vidím ako veľmi som sa mýlil. Transit ponúka nie jedno, ale rovno dve nekonečná priestoru. Všetko závisí na zvolenej konfigurácii, neviem si ale predstaviť komu by variant L3H2 nestačil. Len prevážanie Boeingu môže byť problém.

A čo za volantom?

Pohoda, džez. Konečne chápem, prečo majú všetci vodiči dodávok vyloženú ľavú nohu div že nie na okne. Pri vysokom posede a polohe pedálov typu „šliapem kapustu“ je to to najpohodlnejšie, čo sa dá urobiť. Volant je rovnaký ako v osobných Fordoch, stredová konzola a budíky tiež. Takže je to tu familiárne a civilizované, žiadna prehistorická jaskyňa s maľbami po stenách.

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Koľko trvala cesta do kempu?

By si sa čudoval ako ubieha cestovanie dodávkou plnou ľudí. Kuriéri asi s krabicami veľmi nepokecajú, ale keď odvšadiaľ počúvaš výkriky tínedžerov, do toho plač dieťaťa a vďaka výletnému tempu spoznávaš krajinu inak než štýlom rýchla strela, je to úplne iné cestovanie. Také zážitkovejšie. Rozumná maximálka je 110 km/h, vtedy je aj hluk aj spotreba v norme. A príplatkový radarový tempomat si užívam ešte viac než v osobných autách.

Radarový tempomat? V dodávke?

Vážne, dnes to už nie sú také surové stroje ako kedysi. Môžeš si spárovať telefón cez bluetooth, zapnúť klimatizáciu alebo na strope regulovať teplotu pre zvyšok auta. Na koženom volante ovládaš hlasitosť, hrabeš sa v menu palubného počítača, máš dažďový, svetelný senzor...

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

A k tomu s tebou trasie a hučí to.

Jasné, jazda v Transite je o niečo menej pohodlná ako v tej Octavii. Viac hučí, viac ho rozhádže bočný vietor (i keď stále prekvapivo málo), má viac plechových zvukov a aj motor znie akosi pracovnejšie. Ako keď po debate s bankárom zájdeš pozrieť priamo na stavbu svojho domu. Je to tu o niečo vulgárnejšie. Ale aspoň sa netvári, že oblek a kravata z neho spravili pána sveta.

Čo to zožralo?

Priemerných 11 litrov na sto kilometrov pri diaľničných 110 km/h a presunov po okreskách. Každých desať kilometrov navyše už spotrebu ženie výrazne nahor, ale to je spôsobené aj tým, že ide o verziu 4x4.

Je sprevodovaná viac do sily a menej na maximálnu rýchlosť, štvorkolku využiješ skôr pri vození hostí z podtatranských dedín do vysokohorského hotela než na dlhý presun do Chorvátska. A navyše má čiastočne zakrytý podvozok až za príplatok, takže je to ozaj najviac na zablatené pole, žiadny ťažký terén.

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Koľko áut si oškrel?

Ani jedno! Vďaka obrovským spätným zrkadlám s doplnkovými menšími s panoramatickým pohľadom, veľkému čelnému sklu a parkovacím senzorom vpredu aj vzadu parkovanie nikdy nebolo jednoduchšie. Teda parkovanie so šesťmetrovou dodávkou s 2,5 metra na šírku so zrkadlami.

Čiže Transit miesto dvoch Octavií?

Ak máš megaveľkú rodinu, tak áno. Ale chce to trpezlivosť. „Kedy tam už budeme“ budeš počúvať častejšie než zvyčajne.

Plusy Mínusy
veľa prvkov z osobných Fordov je to dodávka, žiadne pochybnosti
na takúto veľkosť dobrá manévrovateľnosť v štandarde slabšie chránený podvozok verzie 4x4
slušná spotreba rozumná diaľničná rýchlosť (spotreba a hluk) by mohla byť viac než 110 km/h
odhlučnenie zvonku
samozrejme priestor

Ford Transit Kombi L3H2 4x4 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Ford Transit Kombi L3H2 4x4
Parameter Hodnota
Motor 2,2 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 92 (125) pri 3500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1450-2000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) n
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) 9.1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Dĺžka/šírka/výška priestoru za 3. radom sedadiel (mm) 1952/1784/1786
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2534
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5981/2474/2547
Cena (eur s DPH) úplný základ 26 376; tento kus 47 454