Čo to je
Tak trochu dodávka od Fordu. Sympatické je, že kým niektorí sa snažia triedu veľkopriestorových áut typu MPV pochovať a nahradiť štýlovými terénne vyzerajúcimi odrodami s nepoužiteľnými kuframi, Ford jednoducho postavil druhú generáciu obľúbeného MPV.
Žiadne dramatické zmeny formátu, marketingovej prezentácie či priestorových pomerov. Zmodernizoval sa dizajn, interiér, pribudli aktuálne technologické novinky, ale koncept ostal. Predná maska, ktorú automobilka cez kopirák opakuje na všetkých svojich modeloch veľkému autu sadne a nepôsobí nudne fotrovsky.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
S-Max sa od svojej prvej generácie prezentuje ako auto nielen pre profesionálnych rodičov, ale tak trochu aj jazdcov. I keď novinka už neponúka charakteristický päťvalec z predošlého Focusu ST, podvozkom a pocitom z ovládania dokáže urobiť radosť. Ale o tom neskôr.
Na rodinné dovolenky
V prvom rade je to dobre postavené rodinné auto, ktoré za príplatok odvezie sedem ľudí. S-Max je vnútri priestranný pre piatich bez problémov, ďalší dvaja dospelí v treťom rade sa už môžu tlačiť. Ale je naivné myslieť si, že siedmich dospelých narvete do hocičoho menšieho ako je Transit. Vďaka posuvnému strednému radu sedadiel sa možno ale úplne vzadu aj ozaj usadiť, nielen odpykávať si výkon trestu.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
Manipulácia so sedadlami je ukážková. Vyklopíte ich potiahnutím, sklopíte príplatkovo elektronicky pomocou tlačidiel v kufri. Lavice posuniete páčkou, po zložení oboch zadných radov sedadiel vznikne rovina, ktorá poslúži aj na spanie. A šikovný koberec v kufri umožní zakryť špinavý nárazník, o ktorý by ste si inak ošúchali nohavice.
Elektrické otváranie veka kufra funguje ukážkovo, po chvíľke cviku si nohou otvoríte i zatvoríte vždy, keď potrebujete. Navyše je rýchle a otvára sa dostatočne vysoko. Poteší aj fakt, že môžete zamknúť auto pri tom, ako sa zatvára kufor. U konkurencie treba čakať, kým sa najprv úplne zatvorí. Z piatkového nakladania vecí a nedeľného vykladania to síce radosť neurobí, ale ako foter si pofrflete o niečo menej.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
Moderné vychytávky
Druhá generácia S-Maxu dostáva väčšinu moderných hračiek dnes dostupných na trhu, niektoré za príplatok. Má veľký dotykový displej nahrádzajúci tu neintuitívnu vec z predošlých modelov i obrazovku pred vodičom. Pre oba displeje ale platí menšia výčitka – sú až príliš podrobné. Určite vyzerali výborne na notebooku geeka z Microsoftu (čo je dodávateľ systému), ale reálnemu použitiu v aute a na rozbitých cestách by prospelo zväčšenie tlačidiel i písmen.
Inak je ale ovládanie intuitívne a vodiča môže tešiť napríklad aj automatické parkovanie, cúvacia kamera či vyhrievaný volant. Pasažierov zasa klimatizácia vyvedená do druhého i tretieho radu sedadiel alebo praktické a veľké všadeprítomné odkladacie priestory.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
S-Max sa chváli aj adaptívnymi LED svetlami bojujúcimi proti oslepeniu okolitých vodičov. Diaľkové svetlá, podobne ako u konkurencie, svietia v mimomestskej tme stále a zo svetelného lúča len vyrezávajú autá, ktoré by mohli oslepiť. O ich praktickom fungovaní hovorí jedno – počas nočnej jazdy z Bratislavy do Tatier mi za celý čas blikol len jediný oprotiidúci.
Kvalitné ticho
Jazdu sprevádza najmä ticho. Najsilnejší naftový motor je výborne odhlučnený, rovnako aj ruchy zvonku a nárazy do podvozku. Výsledkom je dodávka tichá až na prémiovej úrovni, spolujazdec bude váš šepot počuť aj vysoko nad diaľničnými limitmi.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
Rovnako teší odpruženie, naladené na kompromis športovania a pohodlia. Znamená to pokojný spánok pre vaše deti aj na rozbitej ceste, ale keď začnú zákruty, S-Max sa do nich s ochotou vrhne bez výraznejších náklonov. V riadení i pocite za volantom síce nezabúdate na veľkosť a hmotnosť tohto MPV, stále si ale jazdu dokážete užiť. Najviac asi v dlhých tiahlych zákrutách R1ky.
A vďaka príplatkovému pohonu všetkých štyroch kolies aj na snehu, hoci s nevypínateľným ESP. Keď ho tlačidlom maximálne obmedzím, sedemmiestna masa dokáže ostrý vracák vybrať mierne dvermi napred. Okoloidúci si len zmätene ťukajú na čelo, keď sa na Štrbské Pleso rúti dodávka bokom. Nečakajte zázraky v spotrebe, i keď dosiahnutých 7,8 litra na 100 km nie je tragédiou na túto veľkosť.
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Ford v S-Maxe postavil všestranné rodinné auto, ktoré možno v prípade potreby využiť ako sedemmiestne. Všetkých prepraví v pohodlí a najmä tichu nevídanom v tejto triede, pritom urobí radosť aj vodičovi. V druhej generácii sa pridali aj najmodernejšie technologické novinky. Asi najsympatickejšie na ňom však je, že to je MPV so všetkými plusmi, čo sa nejako nesnaží zakryť. Za volantom sa nebudete cítiť fotrovsky, ale navonok to neoklamete.
Plusy | Mínusy |
vnútorný priestor | ovládacie prvky infotainmentu sú príliš malé |
odhlučnenie kabíny | hodnoty dojazdu trochu skáču |
praktické ovládanie sedadiel | |
na túto triedu zábava za volantom | |
adaptívne LED svetlá | |
výborne fungujúce elektrické otváranie kufra |
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Ford S-Max 2.0 TDCi PowerShift AWD | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 132 (180) pri 3500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 2000-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10.5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,4/5,4/5,8 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - 7 miest/5 miest - po strechu (l) | 285/965 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1857 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4796/1916/1658 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 25 490; tento kus 41 580 |