Všadeprítomný vzduch
„To je krava,“ povedal som si po prvom rozjazde tohto Fordu z parkoviska. A skutočne, je tu skoro päť metrov dĺžky, dva metre výšky a šírka s obrovskými zrkadlami je tiež väčšia než v bežných osobných áut. Ide o predĺženú sedemmiestnu verziu pre pasažierov z úžitkového radu automobilky. K debate, či bola skôr sliepka alebo vajce – najprv dodávka Tourneo Custom, až potom osobný Connect.
A na priestrannosti je to cítiť. Nad hlavou je toľko miesta, že na nastavenie spätného zrkadla sotva dočiahnete a priemerne vysoký dospelý si vystrie ruky až po strop. Tam narazí na príplatkovú presklenú strechu, ale aj veľkú poličku nad hlavou. Po stranách je deravá, a tak si jej využitie neviem veľmi predstaviť. Jedine na odkladanie faktúr z papagájov.
Rovnako priestoru je aj v ďalších dvoch radoch. Sedí sa vyššie, ale nie úplne vysoko, na každú nohu, hlavu aj rameno pripadá vzduchu viac než dosť. Pritom sedadlá majú slušné bočné vedenie a vôbec nepripomínajú kreslá z áut kuriérskych služieb. Dospelý sa pohodlne odvezie aj v treťom rade sedadiel.
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský
Variabilita
Od úžitkovo-osobných áut dnes už nečakáte len veľkú ložnú plochu a bodka. Ford v základných otázkach nesklame. Má viacero odkladacích priestorov vrátane háčiku na kabelku pod nohami spolujazdca. Dva zadné rady sedadiel možno sklápať a prekryť kobercom, čím vznikne obrovský priestor, kde si môžete postaviť stan. Úplne vážne.
Pri pokuse o sklápanie a vyklápanie sedadiel som ale po prvýkrát musel vytiahnuť manuál. Rovnako chýba možnosť posúvať stredný rad sedadiel i možnosť demontáže oboch zadných radov. Hoci netuším, na čo by dobrovoľný hasič využil tých par desiatok litrov navyše, patrí to k týmto autám. Najmä keď päťmiestna verzia vybratie stredného radu umožňuje.
Chýbajú mi aj strelené nápady v otázkach variabilnosti, rovnako ako v teste Seat Alhambra túžim po žehliacej doske integrovanej v zadnom nárazníku alebo vyklápacom futbalovom ihrisku. Skrátka niečo, čo variabilitu posunie do roviny „wow, toto musím dať na Facebook“. Nieže by bola slabá, ale je „len“ taká, ako očakávate.
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský
Ako to jazdí
Nedá sa ubrániť pomenovaniu dodávka vďaka základnej koncepcii. A začína to posedom, obrovské čelné sklo, volant nasmerovaný nahor, ručná brzda kdesi na podlahe, lakťová opierka vyklápaná z vodičovho operadla. Zvuky a „hegľovanie“ na nerovnostiach, obrovský rajd a ťažšia manévrovateľnosť na úzkom parkovisku. S tým všetkým treba počítať.
Ale Tourneo Connect je stále Ford a očakávanie sú vysoké. Dočkáte sa ich, len sú posunuté do viac úžitkovej roviny. Radenie je tuhé a veľmi presné, v zákrutách si nepretočíte ruky a podvozok dokáže nielen dobre filtrovať diery, ale vo chvíľach zoznamovania sa s autom v zákrutách aj podrží. Hoci silný bočný vietor na diaľnici už prirodzene cítiť. Z hľadiska hluku čakajte bežné auto nižšej strednej triedy.
Najsilnejší naftový motor je skromný, ale napriek papierovým hodnotám sa nezdá tento Ford vyslovene lenivý. I keď by mu aspoň v ponuke svedčal ešte silnejší. Spotreba dosiahla 7,3 litra na 100 km, čo je prijateľné vzhľadom na obrovskú čelnú plochu i ochotu spotreby klesať pri pohodovom prejazde víkendovými mimomestskými cestami.
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský
K relaxu pri jazde pomáha typické fordovské rozmiestnenie prístrojov, stredový panel i displeje. Hoci tu sú o generáciu staršie v porovnaní s aktuálne predávanými osobnými autami značky. Podmienkou sú určite parkovacie senzory aspoň vzadu a teší ľahké ovládanie bočných posuvných dverí.
Verdikt
Grand Tourneo Connect pýta špecifického zákazníka. Takého, ktorého presvedčí nižšia cenovka v porovnaní s klasickými „autobusmi“ ako VW Sharan či Ford S-Max. Nevadí mu vozenie obrovského prázdneho priestoru nad hlavou a v bežných autách sa cíti stiesnene. Zároveň nechce klasickú dodávku a ocení príjemnú jazdu tohto Fordu. Nech sa venuje hocičomu, jeho prioritou je priestor.
Plusy | Mínusy |
množstvo priestoru | nejde vyberať zadné sedadlá |
dobrá manipulácia s posuvnými dverami | chcelo by to silnejší motor |
slušné odhlučnenie | |
presné radenie | |
nie úplne dodávková jazda |
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 85 (115) pri 3600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 270 pri 1750-2500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 13,8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,6/4,6/4,9 |
Priemerná spotreba užívateľov - Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - 2/5/7-miestne (l) | 2179/1264/450 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1477 |
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) | 4818/2137/1836 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 20 268; tento kus 28 584 |