Všadeprítomný vzduch

„To je krava,“ povedal som si po prvom rozjazde tohto Fordu z parkoviska. A skutočne, je tu skoro päť metrov dĺžky, dva metre výšky a šírka s obrovskými zrkadlami je tiež väčšia než v bežných osobných áut. Ide o predĺženú sedemmiestnu verziu pre pasažierov z úžitkového radu automobilky. K debate, či bola skôr sliepka alebo vajce – najprv dodávka Tourneo Custom, až potom osobný Connect.

A na priestrannosti je to cítiť. Nad hlavou je toľko miesta, že na nastavenie spätného zrkadla sotva dočiahnete a priemerne vysoký dospelý si vystrie ruky až po strop. Tam narazí na príplatkovú presklenú strechu, ale aj veľkú poličku nad hlavou. Po stranách je deravá, a tak si jej využitie neviem veľmi predstaviť. Jedine na odkladanie faktúr z papagájov.

Rovnako priestoru je aj v ďalších dvoch radoch. Sedí sa vyššie, ale nie úplne vysoko, na každú nohu, hlavu aj rameno pripadá vzduchu viac než dosť. Pritom sedadlá majú slušné bočné vedenie a vôbec nepripomínajú kreslá z áut kuriérskych služieb. Dospelý sa pohodlne odvezie aj v treťom rade sedadiel.

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský

Variabilita

Od úžitkovo-osobných áut dnes už nečakáte len veľkú ložnú plochu a bodka. Ford v základných otázkach nesklame. Má viacero odkladacích priestorov vrátane háčiku na kabelku pod nohami spolujazdca. Dva zadné rady sedadiel možno sklápať a prekryť kobercom, čím vznikne obrovský priestor, kde si môžete postaviť stan. Úplne vážne.

Pri pokuse o sklápanie a vyklápanie sedadiel som ale po prvýkrát musel vytiahnuť manuál. Rovnako chýba možnosť posúvať stredný rad sedadiel i možnosť demontáže oboch zadných radov. Hoci netuším, na čo by dobrovoľný hasič využil tých par desiatok litrov navyše, patrí to k týmto autám. Najmä keď päťmiestna verzia vybratie stredného radu umožňuje.

Chýbajú mi aj strelené nápady v otázkach variabilnosti, rovnako ako v teste Seat Alhambra túžim po žehliacej doske integrovanej v zadnom nárazníku alebo vyklápacom futbalovom ihrisku. Skrátka niečo, čo variabilitu posunie do roviny „wow, toto musím dať na Facebook“. Nieže by bola slabá, ale je „len“ taká, ako očakávate.

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský

Ako to jazdí

Nedá sa ubrániť pomenovaniu dodávka vďaka základnej koncepcii. A začína to posedom, obrovské čelné sklo, volant nasmerovaný nahor, ručná brzda kdesi na podlahe, lakťová opierka vyklápaná z vodičovho operadla. Zvuky a „hegľovanie“ na nerovnostiach, obrovský rajd a ťažšia manévrovateľnosť na úzkom parkovisku. S tým všetkým treba počítať.

Ale Tourneo Connect je stále Ford a očakávanie sú vysoké. Dočkáte sa ich, len sú posunuté do viac úžitkovej roviny. Radenie je tuhé a veľmi presné, v zákrutách si nepretočíte ruky a podvozok dokáže nielen dobre filtrovať diery, ale vo chvíľach zoznamovania sa s autom v zákrutách aj podrží. Hoci silný bočný vietor na diaľnici už prirodzene cítiť. Z hľadiska hluku čakajte bežné auto nižšej strednej triedy.

Najsilnejší naftový motor je skromný, ale napriek papierovým hodnotám sa nezdá tento Ford vyslovene lenivý. I keď by mu aspoň v ponuke svedčal ešte silnejší. Spotreba dosiahla 7,3 litra na 100 km, čo je prijateľné vzhľadom na obrovskú čelnú plochu i ochotu spotreby klesať pri pohodovom prejazde víkendovými mimomestskými cestami.

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský

K relaxu pri jazde pomáha typické fordovské rozmiestnenie prístrojov, stredový panel i displeje. Hoci tu sú o generáciu staršie v porovnaní s aktuálne predávanými osobnými autami značky. Podmienkou sú určite parkovacie senzory aspoň vzadu a teší ľahké ovládanie bočných posuvných dverí.

Verdikt

Grand Tourneo Connect pýta špecifického zákazníka. Takého, ktorého presvedčí nižšia cenovka v porovnaní s klasickými „autobusmi“ ako VW Sharan či Ford S-Max. Nevadí mu vozenie obrovského prázdneho priestoru nad hlavou a v bežných autách sa cíti stiesnene. Zároveň nechce klasickú dodávku a ocení príjemnú jazdu tohto Fordu. Nech sa venuje hocičomu, jeho prioritou je priestor.

Plusy Mínusy
množstvo priestoru nejde vyberať zadné sedadlá
dobrá manipulácia s posuvnými dverami chcelo by to silnejší motor
slušné odhlučnenie
presné radenie
nie úplne dodávková jazda

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 85 (115) pri 3600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 1750-2500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 13,8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,6/4,6/4,9
Priemerná spotreba užívateľov - Spritmonitor.de n
Objem kufra - 2/5/7-miestne (l) 2179/1264/450
Prevádzková hmotnosť (kg) 1477
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) 4818/2137/1836
Cena (eur s DPH) úplný základ 20 268; tento kus 28 584