Nevšímajúc si teraz SUV, prišli neskôr štýlovo alebo športovo ladené dodávky, marketingovo pomenované MPV (Multi-Purpose-Vehicle). Výber sa rozšíril. Potom sa MPV začali krížiť s malými autami, vznikol Scénic, C-Max, Altea a ďalšie. Ale tieto sa ukázali ako malé a tradičné MPV ako veľké, tak prišli predĺžené verzie. Ďalším krokom sú asi už len „transformery“.
Päť alebo sedem miest
Podobný kríženec je aj Grand C-Max. Natiahnutím zadku vznikol priestor pre ďalšie dve miesta v úplne zadnom rade, tie sú však za príplatok. A tak máte v základe „obyčajnú“ verziu s o niečo väčším kufrom. Jeho praktické zásuvky a ďalšie riešenia určite potešia, no zišiel by sa aj dobrý sieťkový program, nielen veľký otvorený priestor.
Miesta vovnútri je ale viac než dosť. Vpredu aj vzadu sa sedí príjemne vyššie v porovnaní s osobnými autami, čo dáva rozhľad najmä v mestskej premávke. Veľké presklené plochy zasa dodávajú priestoru vzdušnosť, na druhej strane rovnako ako odhaľujú okolie, ukazujú naplno aj vás.
Riešenie palubnej dosky, jej plasty a tvary neprekvapia. Nečakajte vyššiu triedu, no ani lacný vzhľad. Trochu prekáža unifikovanie v porovnaní s inými Fordmi, to je však už v dnešnej dobe štandard. Hlboké a praktické sú odkladacie priestory alebo aj malé zrkadlo na sledovanie detí vzadu.
Ford Grand C-Max (3) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Unikátne sklápanie sedadla
V základnej výbave „Grandu“ sa výrobca hrdí unikátnym sklápaním stredného sedadla. To znamená, že sa celé ponorí dovnútra vedľajšieho zadného sedadla. Je to efektné, no ľahko sa môže stať omyl a sklápanie pokazíte. Takisto v tom reálne nevidíme zmysel – viac priestoru nevznikne, skôr veľká diera do kufra, ktorou môže čokoľvek vyletieť. Logiku to má iba vtedy, že máte sedem sedadiel a vďaka sklopeniu stredného vznikne priechodná ulička dozadu. Berte radšej tradičný C-Max.
Dobre vybavený
Vo výbave akčného modelu Collection X je všetko, čo potrebujete – chýbať ale bude zadný parkovací senzor, hoci náš kus ho mal. Pravda, ide o jeden z najhorších na trhu. Pípa potichu a s oneskorením, hodnú chvíľu sa naň nebudete vedieť spoľahnúť. Výhľad dozadu je ale dobrý aj bez neho, len si treba zvyknúť na vysoký zadok.
Doplnené o vyjadrenie importéra
Parkovací senzor v testovanom aute nie je fabrický a bol v aute dorobený od iného výrobcu.
Poteší ale dobre tvarovaný kožený volant so všetkými funkciami dostupnými priamo na ňom, vyhrievané čelné sklo a ďalšie drobnosti. Na túto cenovú kategóriu ide o výborne vybavené auto, ktoré je pomaly na úrovni japonskej konkurencie. A palubný počítač zbiera kvetinky za ekologickú jazdu. Ide o ale o takú „zašitú“ položku v menu, že sa k nej prekliká jedine zvedavý novinár.
Ford Grand C-Max (5) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verzia Grand má oproti tradičnému C-Maxu navyše aj zadné posuvné dvere na oboch stranách. Má to svoje výhody v podobe ľahšieho nastupovania dozadu, ako aj lepšieho manévrovania na úzkom parkovisku, ale pridáva to negatívny „dodávkový“ pocit. Navyše si vyžadujú silnú ruku.
Tri valce lepšie...
Ford sa už dva roky hrdí motorom roka, ktorým je trojvalcový EcoBoost. Na jednotku, ktorú chvália na všetky strany, nebudeme ani my šíriť kritiku. Zvukový prejav sa podarilo oproti podobným motorom eliminovať a s výnimkou zrýchlenia do najvyšších otáčok o ňom neviete.
To je práve najlepšia vlastnosť. Na palube panuje ticho hodné auta a motora o dve triedy vyššie, malý motor je kultivovaný. O naštartovaní neviete, takisto si ani pri vypnutom rádiu nevšimnete, že motor zhasol na semaforoch vďaka systému Start-Stop v základnej výbave. To ticho je naozaj návykové a ostatné autá sa po presadnutí zdajú príliš hlučné.
Malý trojvalec navyše dokáže v mestskej premávke jazdiť za približne sedem litrov na 100 kilometrov a za mestom sa dostane na ešte nižšie hodnoty. Jeho silnejšia, 125-koňová verzia, pritom dokáže autom slušne hýbať a spoza volantu máte pocit, že to tak nejako... stačí. Aj tak ako zodpovedný tato nebudete riskovať ukrojenie z rodinného rozpočtu prípadnou pokutou.
Ford Grand C-Max (8) Zdroj: Ľuboš Mistrík
...než štyri naftové
Zhodou okolností prišla možnosť po niekoľkodennom jazdení na trojvalci presadnúť do tradičnej naftovej 1,6ky. Rozdiel je väčší než sme čakali. Ťažké naftové zakašľanie pri štarte odrazu prekáža viac než zvyčajne, tuhá spojka zasa neprospieva rozjazdu.
Grand C-Max je s týmto motorom pocitovo omnoho ťažší. Je náročnejší na rozbehnutie, má ťažšie radenie aj riadenie, s autom sa pri nízkych otáčkach namáha. Pomáhajú tomu len stredné otáčky, aj tu je ale auto akési ťažkopádnejšie. Po mestských uliciach už nelieta tak, ako predtým, nedokáže sa ani vtesnať do každej medzery.
Keď príde reč na spotrebu, v kombinovanom režime mesta, diaľnice a trochu mimo mesta sme sa dostali na 6,3l/100 km. To je len o niečo menej ako sľubujú benzínové tri valce. Navyše za cenu ťažkopádnosti, výrazne horších jazdných výkonov a ceny vyššej o takmer 2-tisíc. Ako fanúšikovia benzínu máme radosť. Nafta, prehrala si.
Ford Grand C-Max (9) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Neforďácka jazda
Ford je známy tým, že aj pri maximálnej úžitkovosti dokáže dostať zo svojich áut jazdné vlastnosti, ktoré sa budú nadšenému šoférovi páčiť. A že vďaka tomu ľahšie odloží svoje pretekárske chute z mladosti. Bol by zázrak dokázať to aj pri vysokom rodinnom aute na malých kolesách, ale nie je to také zlé, ako by ste čakali. Určite ale nesnívajte o športovej jazde.
Podvozok je nastavený komfortne, jamy prepláva až francúzskym štýlom. Po posadení sa vysoko, skontrolovaní detských sedačiek vzadu a pohľade na malé kolesá si ale poviete, prečo nie? Premýšľať o rýchlej jazde sa tu jednoducho nepatrí. Aj tak ale zamrzí rozkývanosť auta a pomerne veľký bočný náklon v zákrutách.
Ford Grand C-Max (13) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Ste zodpovedný tato. Svoje už máte odžité alebo o naháňaní sukní len občas snívate a každý pohľad na vaše malé deti vás presvedčí, že toto je zmysel života. Chcete praktické a z nejakého dôvodu aj vysoké auto, ktoré bude pohodlné na dlhé cesty, bude sa s ním dať zaparkovať a zbalíte sa na dovolenku.
Ford síce prišiel o svoju typickú schopnosť vyčariť úsmev za volantom, aj tak ale dáva dobrú ponuku za slušné peniaze, výbavu a výborný motor. Základnou podmienkou kúpy je, že sa vám páči, keďže je na trhu množstvo iných podobných konkurenčných modelov. Nepotrebujete ale verziu Grand, zoberte len tradičný C-Max s troma benzínovými valcami. Ušetrené tisíce lepšie zužitkuje rodina.
Technické údaje Ford Grand C-Max 1.0 EcoBoost | |
Motor | 1,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 92 (125) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 170-200* pri 1400-4500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12.2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,4/4,6/5,2 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 475/1867 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1504 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4520/1828/1698 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 16 990; tento kus 17 485 |
* s funkciou overboost |