Sedemmiestne
Že je to dodávka nezakryje, ale ani sa o to nijako nesnaží. Galaxy má tradičnú líniu, krátky predok, zadok v takmer ostrom uhle a vysokú strechu. Nikoho nenechávate na pochybách, že máte početnú rodinu alebo aspoň veľa kamarátov, ktorí radi po víkendoch chodia na vínne cesty.
Galaxy sa vyvinul ako trojička Seatu Alhambra a VW Sharan, neskôr sa ich koncepcie vzdal. A dobre urobil, pretože aspoň ku klasike existuje alternatíva. Ford má tiež sedem veľkoryso nakonfigurovaných miest. A napr. oproti Alhambre má vo svojom pohybe menej ťažkopádnosti.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Výbava dokáže byť bohatá, Galaxy vie úplne samo parkovať, má automatické diaľkové svetlá vyrezávajúce lúče i elektrický otvárateľné a zatvárateľné veko kufra aj stopercentne spoľahlivým kopnutím pod nárazník. K tomu vyhrievanie sedadiel a volantu či výklopné zrkadielko na sledovanie detí vzadu.
Už sa ale neviem dočkať novej generácie multimediálneho systému Sync. Aktuálna verzia je pomalá, komplikovaná a tlačidlá sú príliš malé na to, aby ste ich trafili za jazdy.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Priestorové orgie
Správne MPV by malo byť postavené zvnútra von. Pri pohľade na jednoduchý škatuľový tvar Galaxy nie je výnimkou, čo vnútri oceníte. Množstvo priestoru vpredu, v strede aj vzadu, široká lakťová opierka, o ktorú pasažieri nemusia bojovať. K tomu výduchy kúrenia aj vzadu s nastaviteľnou klimatizáciou či posuvný stredný rad sedadiel.
Spánkuchtiví pasažieri si tu môžu sklopiť operadlá tak, aby viac ležali, a že to tí moji pri ceste naplno využili. Vzadu v Galaxy som strávil aj ja stovky kilometrov cestou do a z Košíc na návštevu fabriky na výrobu prevodoviek Getrag a je to veľmi pohodlné vozenie. Ak naplno dôverujete šoférovi, pohodovejšie ako vpredu.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Stredný rad možno sklopiť z kufra tlačidlom, tretí rad sa dokonca po stlačení gombíka dvíha z podlahy úplne sám. Poteší relatívny dostatok priestoru úplne vzadu, ale aj obrovský kufor so šikovným koberčekom. Má v sebe plachtu, aby ste sa pri nakladaní vecí nezašpinili o nárazník.
Naopak, v kufri chýba nejaký lepší systém na batožinu, aby tu veci nelietali.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Prekvapivá zábava
Nové Galaxy som preháňal po cestách a lúkach Štiavnických vrchov a obaja sme mali radosť. Až na ostré vracáky, kde chvíľu trvá, kým sa 1,8-tonová krabica rozbehne, zákruty potešia. Za volantom zabúdam na veľkosť a hmotnosť, Galaxy sa s relatívnou ľahkosťou prehadzuje z jednej zákruty do druhej. Nie je to žiadne nepredvídateľné lietanie od čiary k čiare.
Potom je tu podvozok. Neuveriteľne rozbitá cesta z Hodruše do Banskej Štiavnice nerobí Fordu žiadny problém a veľké MPV sa kĺže po výtlkoch, dovnútra nepúšťa žiadne rany. Pritom je výborne odhlučnené a ani vysoké diaľničné rýchlosti nebránia šepkaniu so spolucestujúcimi. Celková kombinovaná spotreba dosiahla 7,6l/100 km, po bratislavskom obchvate jazdíte aj za 4.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Testovaný kus je štvorkolka, čo dodáva istotu počas snehovej metelice alebo daždivej cesty. Keďže začiatkom apríla som sneh nenašiel, Galaxy som aspoň vytiahol do strmých a premáčaných lúk a kopcov v okolí Štiavnice. Až na fakt, že potrebuje viac plynu pri rozbehu som sa vyštveral všade. Ale chuť ísť hlbšie do lesov limituje neustále šúchanie podvozku o náročnejší terén. Svetlá výška je logicky dodávková, nie offroadová.
Galaxy vs. S-Max
Ide o veľký súboj, pretože obe autá sú si nesmierne podobné po stránke dizajnu, vnútorného priestoru, praktickosti i jazdných vlastností. Kým ale Galaxy je v otázkach priestrannosti o niečo vpred, S-Max je o rovnaký kus vpred po stránke zábavy za volantom. S-Max to hrá na športovejšie ako Galaxy, aj ceny a výbavy sú si veľmi podobné. Je to tak najmä o voľbe, či ozaj potrebujete maximalizovať priestor alebo sa uspokojíte s aj tak veľkorysým priestorom za cenu dynamickejšieho dizajnu a pocitu z jazdy. Test Fordu S-Max dopadol pozitívne.
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Gakaxy je poriadny kus sedemmiestneho auta, ktoré ale nemá v sebe tú typickú ťažkopádnosť MPV. Rozbieha sa relatívne zľahka a v zákrutách sa drží, nesnaží sa skončiť v prvej priekope. K tomu dáva obrovský a dobre navrhnutý vnútorný priestor so šikovnými riešeniami. Život s ním nebude len veľký ústupok rodine, ale tak trochu aj zábava.
Plusy | Mínusy |
vnútorný priestor | komplikovaný infotainment |
praktická stránka | chýbajú praktické riešenia v kufri |
odhlučnenie motora a kabíny | |
slušné jazdné vlastnosti | |
systém sklápania a posúvania sedadiel |
Ford Galaxy Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Ford Galaxy 2.0 TDCi Duratorq AWD Titanium X | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 3500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 2000-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12.2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,1/4,9/5,4 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - 3 rady sedadiel (naložené po strechu)/2 rady (po kryt)/1 rad (po strechu) (l) | 300/700/2339 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1813 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4848/1916/1747 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 26 690; tento kus 42 070 |