Nápadne žltá
Hot hatch má svoju cieľovú skupinu jasnú. Mladí ľudia, ktorých teší športová jazda a už vyrástli z ocinovho naftového sedanu, ale ešte si netrúfajú alebo si nemôžu dovoliť športovejší nástroj. Je ideálnou výučbou rýchlej jazdy pre nadšenca s istými, ale nie nekonečnými skúsenosťami. Tak, aby ho predný náhon dokázal zabaviť a bezpečne niečo naučiť.
Focus ST to zvláda s prehľadom. Drahá príplatková žltá (za dvetisíc eur) mu umožňuje vyčnievať z davu a pritom sa stále hrať na konvenčné rodinné auto. Trochu schizofrénia. Okolie vás môže mať pri výraznej farbe za trochu... vyšinutého, ale nezavrhne vás.
Kombi už nie je len pre mladého nadšenca so šiltovkou. Aj v mojom okolí sa nájdu rýchli jazdci, ktorých rozrastajúca sa rodina motivuje zameniť nekompromisné športové auto za niečo na každý deň. Tak, aby bola partnerka spokojná, decká sa vyspali, do kufra sa vošiel kočík i plienky. A keď sa tatko ocitne sám na priesmyku, vypne stabilizáciu a zabaví sa.
Ford Focus ST kombi Zdroj: Peter Polešenský
Hádže zadkom
A zábava je to s veľkým Z! Ford opäť postavil jeden z najlepších podvozkov v triede. Na rozbitých cestách filtruje nerovnosti, na dokonalom asfalte je tuhý, lepivý a presný. Riadenie je nezvyčajne ostré, pri manévrovaní stačí minimum otáčok. Do vrcholov zákrut sa triafate ešte s väčšou chuťou.
Keď vypnete stabilizáciu a preženiete nájazdovú rýchlosť, ST kombi ide bokom. Predstavte si to, vzadu dve detské sedačky, v kufri kočík, rodina na nákupoch. A rodinné auto s predným pohonom sa medzitým hrnie zákrutami horského priesmyku bokom. Stačí ubrať plyn, zadok trieli von. Nič nezvládnuteľné, prvý raz ale prekvapí. Ak sa bojíte, ostaňte pri trojvalci alebo nevypínajte stabilizáciu. Lenže tým zo širokánskeho úsmevu ostane len veselý úškrn.
Predošlá generácia mala päťvalec, ktorý jej dával charakter i záťah. Novinka má valce len štyri. Ale ťahá výborne a na mokrej ceste veselo pretáča kolesá aj na trojke. Vďaka rozloženiu hmotnosti je novinka vyváženejšia a nechce sa jej do zvodidiel v tupom nedotáčavom šmyku. Kombinovaná spotreba vyšla na 10,1 litra na 100 km. Pri bežných rodinných jazdách miesto testovania ideálnej prejazdovej rýchlosti zákrutami je pod deviatimi litrami, aj nižšie.
Ford Focus ST kombi Zdroj: Peter Polešenský
Špeciálny pocit
Autá tejto kategórie si dávajú záležať na imidži, Ford nie je iný. Krikľavá farba zvonku, spojlery, ostré hrany, čierny nasávací otvor v nárazníku a veľké dizajnové kolesá. Pred nastúpením máte rešpekt a tušíte, že pred vami stojí niečo špeciálne.
Úľavou je, že rovnaký pocit zažijete aj vnútri. Môžu za to najmä tesné športové sedadlá s výraznými farbami i nápismi Recaro. Väčším postavám už vadí tvarovanie hornej časti, ktoré robí dlhý posed menej pohodlným.
Ale kto chce športovať za volantom, mal by začať od seba. Ford obéznych ani privysokých neakceptuje. Športový pocit dávajú nápisy ST a tradičné budíky na prístrojovej doske, okrem iného informujúce aj o tlaku turba.
Ford Focus ST kombi Zdroj: Peter Polešenský
Pritom je to rodinné kombi od Fordu so všetkými jeho plusmi i mínusmi. To znamená pocitovo tesný, ale v skutočnosti priestranný kokpit, stredne veľký a jednoducho tvarovaný kufor (pri facelifte prosíme viac háčikov, sieťok a odkladacích priestorov), miesto na drobnosti i skvelý palubný počítač. Ale aj komplikovaný stredný displej s veľkosťou a grafikou z čias dávno minulých. Predstavený facelift ho mení za obrovskú dotykovú obrazovku, a tým je výčitka zabudnutá.
Atmosféra výnimočnosti je v ST silná a nepoľavuje ani pri stlačení tuhej spojky či presnom a rovnako tuhom zaradení jednotky. Naopak, zvuk to chce lepší, a keď konkurencia dokáže z podobného objemu i počtu valcov dostať v správnych otáčkach prskanie, bublanie a práskanie, bezcharakterný hukot Focusu zamrzí.
Verdikt
Focus ST kombi baví. Má svoje vrtochy, ale je to rýchle, zábavne jazdiace rodinné auto, ktoré bez stabilizácie hádže zadkom ako roztopašná dvadsiatka piatkový večer v bare. Je skvelé zažiť dvojtvárne auto, ktoré vo verzii kombi dáva ešte väčší zmysel. Minimálne pre mladých fotrov, ktorí sa chtiac-nechtiac na čas vzdali svojho športového kupé a miesto nudného MPV sa odvážili ísť do tínedžersky žltého Fordu. Za túto voľbu ich ST odmení vzhľadom, posedom aj jazdou.
Ford Focus ST kombi Zdroj: Peter Polešenský
Plusy | Mínusy |
športový pocit vonku i vnútri | bezcharakterný zvuk |
silný motor, najmä v stredných otáčkach | nepohodlné sedadlá pre väčšie postavy |
zábavné jazdné vlastnosti | málo praktických riešení v kufri |
výborné sedadlá pre správne postavy | |
denná univerzálnosť | |
ostré riadenie, tuhé radenie |
Octavia RS vs. Focus ST
Športovo vyzerajúce kombi, dostatok miesta vnútri, rýchly motor. Benzínová Octavia RS kombi môže byť vo výbere spolu s Focusom ST kombi. V porovnaní s Fordom je lacnejšia, priestrannejšia, s trochu nižšou spotrebou. Na druhej strane je o niečo pomalšia, menej pobaví a vnútri nedáva úplne výnimočný pocit. Za volantom Focusu ST skôr nájdete skutočného nadšenca než v Octavii RS.
Focus ST kritickými očami majiteľa predošlého ST
Nové ST je po mnohých stránkach lepšie než starší brat. Silnejší motor reaguje pohotovejšie než päťvalec. Rozloženie hmotnosti, najmä u kombi, je bližšie k ideálnym 50/50, auto je vyváženejšie a ľahšie mení smer. Po vypnutí ESP je zadná náprava až absurdne motivovaná predbiehať v zákrutách tú prednú. Elektronická náhrada samosvoru pomáha, na výjazde zo zákruty pod plynom drží nové ST stopu lepšie. V kabíne je tichšie a trochu sa zlepšil aj komfort jazdy, možno vďaka vyššiemu profilu pneumatík. Dizajn auta je svieži a interiér je určite o triedu či dve krajší ako ten v predošlej generácii.
Na druhej strane má nové ST príliš úzke predné sedačky a ďalšie ergonomické prešľapy. Zvukový prejav motora je voči predošlej generácii tupý a umelý. Bublania či strieľania z výfuku, ktoré boli korením zábavy u staršieho brata, sa vodič nového ST nedočká. Sklamaním je aj elektrický posilňovač riadenia - cit v riadení je skoro nulový. Máme tu športové auto, ktoré ovláda elektronika namiesto šoféra, má motor s nevýrazným zvukovým prejavom, nedráždi k rýchlej jazde, je príliš civilné, už to nie je chuligán. Starší Focus ST bol ako bitka v bare. Nový je ako polícia privolaná k tej bitke.
(kuki)
Ford Focus ST kombi Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Ford Focus ST kombi | |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 184 (250) pri 5500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 360 pri 1750-4000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6,5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 9,9/5,6/7,2 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 9,55 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 490/1270 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1386 |
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) | 4566/1823/1505 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 28 190; tento kus 34 203 |