Zážitok za volantom

Focus to vždy vedel a vie aj teraz. Jazda prosto baví. Tuhé a krátke radenie, tuhá spojka, na dnešnú dobu aj presné riadenie. To všetko motivuje bezcieľne jazdiť po zakrivených cestách Záhoria. Všetko dôležité tu má ten správny odpor, nič nie je mľandravé.

Vďaka poddajnému podvozku zasa netreba rozmýšľať nad kvalitou povrchu a netreba sa prehnane vyhýbať jamám. Samozrejme, na slovenských cestách nájdeme veľa extrémov, ale štandardnú kvalitu zvláda Ford príkladne a nerozhádže ho ani séria priečnych nerovností, ani väčšie vlny alebo vyjazdené koľajnice. A pritom stále tlmí, do interiéru sa neprenášajú rany ani natriasanie.

A nepokazia to ani tri valce. Pravda, nemožno očakávať prehnané výkony, pri bežnom presúvaní sa a občasnom predbiehaní ale postačia. A kto si pamätá doby prvých škodováckych trojvalcov označených dnes už ľudovou skratkou HTP, ten bude prejavom tohto EcoBoostu milo prekvapený. Iba v plnej záťaži by ste mu napočítali takýto počet valcov, inak je tichý a kultivovaný. A kombinovaná spotreba dosiahla 6,3 litra na 100 km, mimo mesta šla aj pod šesť.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi Zdroj: Ľuboš Mistrík

Priestor a ergonómia

Focus v tejto generácii patrí v priestrannosti medzi priemer svojej triedy aj v kufri. Vpredu môže otravovať široký stredový tunel, ktorého tvrdosť kolená nepoteší. Stredový displej s ovládaním svojou malosťou a priehrštím tlačidiel zasa rozbúši srdcia klasikov. Je to akoby sa vám nekoordinovane rozsypala fazuľka a poprosili by ste svoju ročnú neter, nech ju uprace. Facelift by to mal zmeniť.

Konkrétny kus má v príplatkovej výbave aj prvky z vyššej triedy – vo forme rozpoznávania dopravných značiek a systém vrátenia do jazdného pruhu. Na značky sa nemožno veľmi spoľahnúť, keďže Ford registruje len značky, ktoré vidí. A na Slovensku ich koniec zväčša nevidí, keďže buď skončili križovatkou alebo cestári zabudli. V príplatkovom cenníku nezaškrtávať.

Systém sledovania jazdných pruhov jemne vibruje volantom pri prejdení cez čiary a keď chcete, aj vás vráti. Ale len na chvíľku a automaticky vyrovnávať smer začne až vtedy, keď ste skutočne na hrane priekopy. V tomto je rozdiel forďáckeho prístupu oproti niektorým iným značkám. Ford verí vo vlastný rozum vodiča a nechce do všetkého kecať. Tak či onak, systém by mohol zasahovať skôr.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi Zdroj: Ľuboš Mistrík

Aerodynamický paket

Kus na fotografiách má oproti iným Focusom ešte príplatkovú výbavu v podobe aerodynamického paketu. Zahŕňa nízky predný spojler, prahy, zadnú imitáciu difúzora a krídlo. Spolu s agresívnejšími kolesami by šlo o „nabúchané“ auto, ktoré sa v premávke nestratí, no ani s týmito nevyzerá vôbec zle. Na ceste si ho ľahko zmýliť s STčkom. Treba len zvážiť, či vám príplatok 1 320 eur stojí zato.

Verdikt

Focus tretej generácie potvrdzuje, že je hodný svojho mena. Naďalej môže byť hrdým synonymom pre kvalitnú a zábavnú jazdu takmer bez ohľadu na motor. Hoci platí, že čím viac koní, tým lepšie. Keď chystaný facelift okrem omladenej tváre vyrieši najväčšiu výčitku – neintuitívny a zastaraný stredový displej a celý systém okolo neho, ťažko sa budú hľadať nedostatky. Cena konkrétneho kusu je už síce trochu mimo, ale starostlivejším výberom príplatkov ju dostanete na rozumné hranice.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi Zdroj: Ľuboš Mistrík

Plusy Mínusy
zábavná jazda ťažkopádny multimediálny systém (čoskoro to vyrieši facelift)
mohutnosť všetkého otázna využiteľnosť asistentov jazdy
kultivovanosť 1.0 EcoBoost
slušná spotreba

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi
Motor 1,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 92 (125) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 170-200 pri 1400-4500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11.3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,3/4,2/5,0
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6.82
Objem kufra - základ s minirezervou/sklopené sedadlá (l) 316/1101
Prevádzková hmotnosť (kg) 1279
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4358/1823/1484
Cena (eur s DPH) úplný základ 13 990; tento kus 25 397