Čo je DS4

A to ma privádza k DS4. Ide o hatchback odvodený z existujúcich modelov Citroënu, ktorý vytvorením samostatnej značky DS dostal nové pomenovanie, prišiel o znaky materskej automobilky, pribudli prvky navyše i atraktívnejší dizajn zovňajšku. Dnes je moderné mať oplastovaný spodok karosérie a hrať sa na niečo terénne. Odtiaľ dodatok Crossback. Mimochodom nemá pohon všetkých kolies ani za príplatok.

Testovaný kus patrí medzi tie najlepšie vybavené, čo znamená silný naftový motor, maximalistickú vnútornú výbavu i napríklad fotogenické a výborne fungujúce predné sedadlá. Z niečoho podobného by sa potešili aj skutočne športové autá, nielen štýlový hatchback. Dizajn sedadiel robí veľký dojem.

DS4 Crossback Zdroj: Ľuboš Mistrík

Auto k tomu pridáva veľkú presklenú čelnú plochu, atraktívnu oranžovú farbu i vonkajšie doplnky, ktoré pomocou malých chrómovaných značiek DS robia dojem drahšieho segmentu. Túži byť vnímané ako prémiová trieda, je to ako, keď si po prvý raz prečítate Dostojevského a na druhý deň si už podávate prihlášku do diskusného spolku intelektuálov.

Chýbajú samozrejmosti

Vtedy začínajú problémy. Po posadení sa do DS4 rýchlo odhalíte, že nebol od začiatku navrhnutý draho, ale len ho značkovo obliekli. Volant je veľký, zvuk smeroviek trochu hlučný a architektúra interiéru i rôzne tlačidlá až na pár výnimiek jasne odkazujú na lacnejší základ, z ktorého vychádza. Je tu skvelé veľké čelné sklo i skutočne ukážkové sedadlá, to ale nestačí.

Zadné dvere sa otvárajú nešikovne aj s veľkým ostrým vystúpením, o ktoré je jednoduché sa poriadne tresnúť. Navyše je miesta vzadu na takýto veľký hatchback smiešne málo a zadné okná sa nedajú otvoriť. DS4 neposlúži na služobné cesty vo štvorici.

Stredný dotykový displej je už v tejto kategórii akýsi malý a jeho ovládanie nemožno označiť za najpríjemnejšie. Naopak, veľkým plusom je kvalitný širokouhlý obraz cúvacej kamery a jej vysoké rozlíšenie. Avšak vypína sa hneď ako na automatickej prevodovke zaradíte D, čo je nešikovné pri posúvaní sa vpred a vzad. Niekedy sa ani nezapne.

DS4 Crossback Zdroj: Ľuboš Mistrík

Chýbajú tu samozrejmé prvky prémiovej triedy – automatické diaľkové a full LED svetlá, vedenie v pruhoch, rozmrazovanie čelného skla, ambientné osvetlenie interiéru či ďalšie. K dispozícii je aspoň elektrické ovládanie sedadiel spojené s jednoduchou masážou pomocou bedrovej opierky. Rovnaké riešenie ponúka napríklad aj Peugeot 308.

Slušná spotreba

Prémiový dojem by sa dal čakať aspoň z jazdy, ktorá určite nie je nepohodlná. DS4 Crossback tlmí nerovnosti a dovnútra s výnimkou vysokých diaľničných rýchlostí nepreniká veľa zvukov zvonku. Ale celé je to akési obyčajné, takto zamerané auto malo byť mäkšie i odhlučnenie lepšie.

DS4 Crossback Zdroj: Ľuboš Mistrík

Najsilnejší naftový motor vystreľuje vpred bez náznaku zahanbenia, a tak sa najmä predbiehania stávajú zábavnou záležitosťou krátkeho okamžiku. S DS4kou má 180 koní málo práce. K pohodliu prispieva i hladko radiaca automatická prevodovka so šiestimi stupňami. Pochváliť treba spotrebu – kombinovane dosiahnutých 6,6 litra na 100 kilometrov je pekný výsledok.

Kto by čakal zábavu za volantom, ten sa s výnimkou efektívnych a rýchlych predbiehaní nedočká. Crossback je určený skôr na dlhé cestovanie za pracovnými povinnosťami najviac vo dvojici než naháňanie sa v zákrutách. Potom, čo s ním precestujete stovky kilometrov za deň si nepoviete, idem ešte raz, ale ani nebudete unavený. A to je významné plus.

DS4 Crossback Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

DS, chápem tvoju myšlienku. Chceš byť drahým prémiovým autom, úplne zabudnúť na svoje korene v Citroëne a pritiahnuť nových zákazníkov. Ale uviazlo si na polceste, nová maska a nové značky z teba nerobia ikonu luxusných veľkomestských bulvárov či drahých podzemných garáží.

Za cenu vyše 30-tisíc eur s daňou, ktorú dosiahol testovaný kus, musíte DS4 Crossback bezhlavo milovať, aby ste vytiahli kreditku. Slabšie vybavené DS5 alebo špičkové C5 budú lepšou voľbou.

Môžete sa pýtať, prečo teda chválim šialený Cactus. Ale v ňom je cítiť zapálenie pre vec, snahu prísť s niečím novým, nielen existujúce vylepšiť a zdražieť. Cactus je sranda, DS4 sa tvári príliš vážne.

Plusy Mínusy
slušná spotreba nepresvedčivá hra na prémiovku
výborné predné sedadlá málo miesta vzadu
hladko radiaci automat vo výbave chýbajú viaceré prvky
kvalita obrazu cúvacej kamery vyšší hluk na diaľnici

DS4 Crossback Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje DS4 Crossback BlueHDI 180 S&S EAT6
Parameter Hodnota
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 133 (180) pri 3750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,2/3,8/4,3
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 385
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1500
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4284/1810/1535
Cena (eur s DPH) úplný základ v akcii 20 490; tento kus 30 800