Čo to tu máme?
Malé SUV od Dacie po facelifte. Predáva sa len niekoľko mesiacov a od predošlej verzie ho spoznáte podľa odlišných predných svetiel, nápisu Duster na strešných nosičoch a pár ďalších detailov. V najvyššej výbave nevyzerá zle, príplatkové prahy a predný ochranný rám sú ako ostré strnisko. Je to verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a najsilnejším naftovým variantom 1,5 dCi. Mimochodom za vlaňajšok bol Duster druhým najpredávanejším SUV s pohonom 4x4.
Veď je to len Dacia, prečo toľko vzrušenia?
Toto je esencia toho, ako má vyzerať dostupné auto určené pre prepravu. Nič tu nie je navyše, žiadne asistenty držania v pruhu, panoramatické strechy, „samoparkovacie“ asistenty. Všetko má svoju funkciu a nie je to tá estetická. Môže byť jednoduchšie vyrobiť jednoúčelový superšport, priniesť ale lacné priestranné auto s vysokou karosériou a svetlou výškou, vhodné na rozbité cesty, čo má minimálnu spotrebu, zato je svižné a hodí sa do mesta, na dlhé cesty aj do Transylvánie... Takéto zadanie projektovému tímu nezávidím.
Dacia Duster (03) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Nepredbiehaj. Je to vnútri stále také zastarané?
Áno aj nie. Oproti predošlej generácii je to veľký skok, Duster je lepšie odhlučnený, ovládacie prvky sú rozumnejšie rozmiestnené, aj okno si už otvoríte na dverách a nie na palubnej doske. Najvyššia výbava má veľký dotykový displej trochu nešikovne umiestnený príliš dole. Plasty sú tvrdé, príplatkové kožené sedačky by ste oželeli. Ale odkladacích priestorov je dosť a základné ovládacie prvky (rozumej radiaca páka, pedále, volant) sú tam, kde ich hľadáte. Pribudli aj nové odkladacie priestory.
Nevyzerá lacno?
Závisí od porovnania s čím. Duster ale v zásade okrem Škody Yeti nemá konkurenta a navyše sa ponúka za výborné peniaze. Po plastoch búchať nebudete a interiér ako taký mu prepáčite. Pôsobí ako stará škola, ale nedáva pocítiť, že by sa na vás príliš šetrilo. Skôr vidíte, že sa Dacia snažila za každú cenu ponúknuť to najlepšie v danej kategórii. Sympatická snaha. A úsmevné je napríklad ovládanie výšky predných svetiel – otočným gombíkom manuálne. Zamrzia ale malé spätné zrkadlá.
Dacia Duster (05) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako sa budem cítiť pri jazde?
Ako kríženec medzi menším SUV a offroadom. Trochu naskakuje, v zákrutách sa nakláňa, ale nerovnosti prechádza bez hanby a na železničných priecestiach vám budú všetci zavadzať. Netreba zabúdať, že je postavená najmä pre východné trhy a nespevnené cesty. Kvalita jazdy na takomto povrchu je fantastická a najviac jej sadnú rozbité dlažobné kocky. Zároveň dáva dobrý mechanický a tuhý pocit, dôverujete jej.
A čo mesto a dlhšie trasy?
V meste budete preklínať krátku prevodovku a rozbiehať sa na dvojke. K naftovému motoru je k dispozícii šesť stupňov a prvé tri sú určené najmä do terénu a na okamžité radenie. Takže hoci máte pocit, že z križovatky ste vyštartovali svižne ako vždy, v skutočnosti ste brzdou premávky.
Chce to ale trochu cviku a na úvod aj vyšších otáčok, potom Duster možno využívať aj v mestských kolónach, ideálny partner to ale nie je. Dlhšie trasy zvládnete v pohodlí, sedadlá sú o trochu tvrdšie ako v Renaultoch a Dacia plavne prechádza krajinou. Prekážať bude vyšší hluk na diaľnici. Oproti iným ale váš výlet neskončí spolu s asfaltom.
Dacia Duster (08) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Kedy ju vziať do terénu?
Hneď. Duster bol stvorený pre blato, piesok a hustý les. Môžete si prepínať medzi pohonom predných kolies, automatickým rozdeľovaním medzi predkom a zadkom a uzávierkou všetkých kolies. Redukciu tu nenájdete, jej úlohu plnia krátke prvé prevodové stupne. A Dacia hviezdi. Veľký predný aj zadný nájazdový uhol, veľmi slušný tridsaťstupňový bočný náklon, vysoká svetlá výška.
Dokáže zdvihnúť jedno koleso?
Hravo. Má obrovskú výhodu vo svojich rozmeroch a hmotnosti, tam, kde veľké offroady majú problém kvôli svojej dĺžke a výške, tam Duster prekĺzne. V ťažkom teréne funguje ako pojašený Jack Russel teriér, chce skočiť do každej kaluže, brodiť sa v koľajach i pomaly stúpať blatom. Len preto, aby zistila, že na to má a mohla sa presunúť na ťažšie prekážky.
Testované auto nemalo špeciálne terénne obutie, ale vyhrabalo sa aj z hlbokých mokrých koľají a dokázalo prejsť vysoké násypy. Duster 4x4 dokáže v teréne omnoho viac, ako budú od neho chalupári kedy chcieť. Jedine, že ide o chatára z Rysov.
Dacia Duster (09) Zdroj: Ľuboš Mistrík
A čo motor?
Naftová 1,5. Prekvapivo svižná, najmä vďaka krátkemu sprevodovaniu. Autu nerobí problém predbiehanie a dokonca ani zrýchlenie z diaľničných rýchlostí. Kombinácia nízkej hmotnosti a malého motora napriek vyššej karosérii funguje viac než dobre.
A veľkým bonusom je spotreba, dosiahnutých 6,5 litra na 100 kilometrov totiž odzrkadľuje aj dlhé hodiny v teréne pri posúvaní sa na jednotke a dvojke. V bežnej premávke sa dostanete pod šesť, prehnaní „šetrílci“ aj pod päť.
Nie je to hlučné?
Je. Aj vaša babička bude vedieť, že tankujete naftu. Ale k Dusteru to akosi patrí, on sa nehrá na vymódené SUV do nákupných centier, on chce byť funkčným a slúžiť. K tomu všetkému sa hodia aj plechové zvuky pri zatvorení dverí a veľkého kufra, vyšší posed aj tvrdý interiér. Nepotrebné doplnky zahadzuje v honbe za účelnosťou.
Dacia Duster (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Dacia Duster je pocta základnej úlohe motorizmu – preprave. Majiteľovi nedáva luxus, nehýčka ho špičkovou výbavou ani najkvalitnejším audio systémom, to základné ale dostáva na výbornej úrovni. Navyše zabalené do priestrannosti a predimenzovaných terénnych vlastností.
Keď ju budete brať na chalupu po obyčajnej kamenistej ceste, pohŕdate jej schopnosťami. A ak ju večer odparkujete čistú a ráno nájdete pred domom zablatenú, nehnevajte sa. Urobila si len radosť.
Plusy | Mínusy |
terénne schopnosti | lacno pôsobiaci interiér |
priestrannosť | do mesta krátka prevodovka |
kompaktné rozmery | malé spätné zrkadlá |
kvalita jazdy na rozbitých cestách | vyšší hluk na diaľnici |
nízka spotreba |
Dacia Duster (02) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 | |
Motor | 1,5 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 80 (109) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 240 pri 1750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,7/5,0/5,2 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6.49 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 408/1570 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1325 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4315/1821/1634 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 9 990; najlacnejšie 4x4 12 790; tento kus 17 680 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.