Efektný navonok

A na tejto trojpruhovej ceste s dvoma rýchlymi pruhmi smerom hore mi to dochádza. Som cieľovou skupinou Cupry Ateca, priam prototypom budúceho majiteľa. Deväťnásťpalcové kolesá s medenou farbou totiž schovávajú obrovské plávajúce kotúče Brembo, ktoré boli naposledy dominantnou témou života dnešných tatkov niekedy pred piatimi až desiatimi rokmi. Aj štyri (skutočné!) výfuky číhajúce pod zadným nárazníkom potešia.

Prvý pohľad na stredne veľké nasrdené SUV môže byť pritom rozpačitý. Je malé, svalnaté a má nič nehovoriace značky. Španielsky Seat totiž vyčlenil športovú značku Cupra, ktorú v minulosti pridával na svoje najšportovejšie modely. Dnes je to samostatná línia nemeckého Volkswagenu, a tak je vlastne Ateca rozkošnou tristokoňovou pripomienkou multikultúrnej Európy. Je tu nová a nik ešte nevie, čo od nej čakať. Ale jej história ju favorizuje do role dobrého spoluobčana.

Cupra Ateca Zdroj: TREND

Rovnako aj hladký a rýchly asfalt v Zlínskom kraji. Okrem najznámejšej cesty prechádzam aj bočné ľudoprázdne cestičky spájajúce nič nehovoriace dediny (miestni prepáčia) ako sú Koryčany, Střílky alebo Brestek. Výhľady na vinice a hmlu okolo kopcov miestami pripomínajú Toskánsko, a tak začínam chápať, prečo sa týmto prirovnaním tak pýšia niektoré lokálne penzióny.

Rýchla a presná

A Cupra ma baví. V najostrejšom režime jediná výčitka smeruje k tomu, že by mohol byť ešte viac chilli. Ale chápem, už nemožno čakať ohne z výfukov či vychytávky v štýle Jamesa Bonda. Sme tatkovia, a takto to má byť. Ateca je rýchla, veď z nula na sto je za 5,2 sekundy. A  launch control stojí za to, zimné pneumatiky dokonca pojašene kričia. Pritom sa rozbieha s chuťou za každých otáčok, reakcie sedemstupňovej prevodovky niekedy otupuje len rozdúchanie turba.

Cupra Ateca Zdroj: TREND

V zákrutách nechce ísť bokom, radšej drží stopu a robí radosť bočným preťažením či efektívnymi výjazdmi zo širokých zákrut. A pritom nestraší srnky ani zo mňa nevysáva dušu, ako sa to stane takému Subaru STI hoci aj cestou do potravín. Prevodovka preradí za mňa aj v manuálnom režime, pokiaľ sa zabudnem. Je to taká dostupná a instantná rýchlosť, nie ďaleko od toho čo si pamätám z čias Playstation 2. Alebo to bola ešte 1ka?

Na rodinnú jazdu

Pri plne naloženom aute je Cupra blízko pohodovému rodinnému ideálu. Cestou nikomu neprišlo zle ani nepotreboval pauzu. Automat radil hladko, deväťnásťpalcové kolesá v komfortnom režime zvládajú rozbité cesty slušne, i keď pohodové húpanie sa po vzore Škody Kodiaq to tiež nie je. Vnútri je ticho, priestoru tak akurát na túto veľkostnú kategóriu a Ateca neprišla o svoju najsilnejšiu charakterovú črtu – že sa za volantom cítim ako v rodinnom kombi.

Cupra Ateca Zdroj: TREND

Pritom spotreba je 9,6 litra na 100 kilometrov, ktorú okresné cesty a ľahké tempo zrazia hlboko pod osem. Cupra Ateca je predsa len charakterom o kúsok bližšie ku komfortnému autu než striktne športovému.

Je to tak aj vnútri, kde jediná zmena oproti „seaťáckej“ Atece je logo na volante. A priehrštie výbavy a doplnkov imitujúcich karbón. Displej pred vodičom, šikovne ovládajúci sa stredový displej, draho vyzerajúce sedadlá pokryté kožou a alcantarou. Cupra zatiaľ nijako neskrýva, že vyšla z koncernovej logiky a prakticky všetky diely získala z existujúcich poličiek. Pri pohľad na niektoré experimenty od konkurencie je ale radosť ovládať klimatizáciu či hlasitosť tlačidlami.

Cupra Ateca Zdroj: TREND

Verdikt

Našla Cupra recept na tatkov, ktorí nechcú rýchle kombi, ale nemajú ani neobmedzený rozpočet na skutočné SUV superšporty ako je napríklad BMW X5 M? Našla s drobnými ale. Tí čo sa stále cítia viac mladí než „fotroví“ budú chcieť ešte ostrejší zážitok. A tí, ktorým už rodina prerástla cez hlavu budú potrebovať ešte o kus viac miesta. To sú riešiteľné detaily. Ako celok, Ateca zvládla presne to, čo sa od nej čaká. Odviezla rodinu na predĺžený víkend bez sťažností a potom urobila hlave rodiny radosť počas tej jednej hodinky, keď sa vzájomne utrhli pre seba. Presne ako za mladi.

Plusy Mínusy
kombinácia vlastností Cupra režim mohol byť ešte dramatickejší
výkony a rýchlosť menej miesta vzadu
pôsobí bohato a kvalitne
dobrý rodinný nástroj

Cupra Ateca Zdroj: TREND

Technické údaje Cupra Ateca
Parameter Hodnota
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 221 (300) pri 5300-6500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 2000-5200
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5,2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,9/6,5/7,4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 485/1579
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1540
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4376/1841/1601
Cena (eur s DPH) úplný základ 42 990; tento kus 50 391