Francúzsky výrobca totiž rozbehol náročnú misiu hodnú výstupu na mesiac. Vytvoril špeciálnu líniu modelov DS, ktorá má prémiový charakter, dizajn, a k tomu samozrejme cenovku. Teda vzdialene podobné niečomu ako je japonský Lexus či americké Infiniti, zatiaľ bez statusu samostatnej značky.
Lenže DS5 je dnes na začiatku dlhej cesty, ktorá trvá aj niekoľko generácií. K technike Citroënu, ktorý s výnimkou pár modelov nebol ani nie je synonymom prémiovej značky, pridáva špeciálny dizajn, viacero šialených prvkov a k tomu na túto značku vyššiu cenovku.
Citroën DS5 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Zvonku aj zvnútra odlišný
DS5 chce byť iný a tomu podriaďuje všetko. Nemusí každému, ale mne dizajn vyhovuje. Napriek nekonečnému množstvu „čačiek“ v podobe hrán, oblín, chrómových doplnkov a čiar pôsobí masívne. Nízka línia strechy znásobená čiernymi farbami a veľké kolesá mu dávajú prikrčený a športový vzhľad. V prémiovom segmente sa síce viac cenia sedany, ale hatchback splní denné potreby lepšie.
Blázni hodovali aj vnútri. Dizajnovo výborne spracovaný kokpit s prekvapivo kvalitnými materiálmi a logickým usporiadaním niektorých prvkov. Pôsobí nečakane moderne a hodnotne. Horšie je usporiadanie prvkov, ako je napríklad ovládanie okien na stredovom paneli či tlačidlá na streche ako v lietadle. A načo má každý diel presklenej strechy vlastný gombík? Originalita je fajn a napríklad v teste C4 Grand Picasso som ju ocenil, tu sa ale šlo až na hranu pragmatizmu.
Pri zníženej línii strechy je zjavné, že vzadu nebude na hlavu najviac miesta, a že pri dlhej ceste rodiny k moru už kufor narazí na svoje limity, ale pôjde to. Okrem nižšej strechy problematickejšej pre vysokých ľudí je ale miesta na nohy dostatok a cestujúci tradičného vzrastu sa tlačiť nebudú. Vpredu si ale s výnimkou dverí a hlbokej lakťovej opierky niet kde odložiť ani omrvinku.
Citroën DS5 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Na druhej strane som v aute zvládol aj štyristokilometrový presun takmer bez prestávky, čo možno pripísať najmä kvalite sedadiel a ich akurátnej tvrdosti. Nehovoriac o krásnej štruktúre v podobe menších kociek a kompletnom elektrickom nastavovaní.
Prečo takáto jazda?
Ak sa v Citroëne snažili dať DS5ke odlišný charakter, dizajn a rozmiestnenie prvkov, chápem to a originalita je odjakživa imidžom tejto značky. Kvalita jazdy ale nie. Vo vyjazdených koľajách treba volant držať pevne oboma rukami, inak skončíte v priekope. Priečne nerovnosti prinesú nežiaduce trasenie a v zákrute mierne odskočenie zadku, a jazda po dlažobných kockách by sa mohla zaradiť medzi policajné tresty niekde tesne pod doživotie. Takýto tvrdý podvozok nemá v prémiovom segmente miesto a nikto ho od Citroënu, známeho najmä plavným a hydraulickým pružením nechce.
Navyše to nie je vykompenzované ani športovým pocitom z jazdy, a tak mi ostáva záhadou prečo je auto naladené práve takto tvrdo. Veď pohodová plavná jazda by jeho charakteru omnoho viac sedela. Nehovoriac o nepríjemnom buchote od podvozku na nerovnostiach. Fakt, že sú obuté štýlové 19-palcové disky nie je ospravedlnenie.
Citroën DS5 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Pritom motoricky je DS5 vybavená kvalitne, nechýba jej záťah a pružnosť ani vo vyšších rýchlostiach. Odhlučnenie najmä zvonku by mohlo byť lepšie, do kabíny sa ale výraznejšie otrasy neprenášajú. Automatická prevodovka spoľahlivo tlmí snahu o športovú jazdu, ale to je dobre, sem sa športovanie nehodí. Kombinovaná spotreba dosiahla 6,8 litra na 100 kilometrov.
Palubné počítače
DS5 má niekoľko displejov informujúcich vodiča o aktuálnej nálade auta. Najväčší stredový displej má slušnú grafiku a tentokrát ovládanie na stredovom paneli, pripomínajúcom prémiový iDrive alebo systém od Audi. Ovláda sa dobre a až na pár detailov intuitívne a rozlíšenie cúvacej kamery je príkladné. Výsuvný head-up displej pred vodičom je ľahko čitateľný, rovnako aj malý palubný počítač na prístrojovom paneli.
Multimediálnu časť Citroen zvláda s prehľadom, až na pár detailov, ako je pomalá odozva či malá pamäť telefónneho zoznamu (mne napríklad mená od S už nezobrazil) a nepochopiteľného vypadávania prehrávania z iPhone a občas i rádia, kde pomohol až reštart systému.
Verdikt
Citroën DS5 potrebuje ešte minimálne jednu generáciu, aby ho ľudia začali vnímať ako prémiovku. Jeho autori mu dali francúzsku originalitu v dizajne a spracovaní kabíny, k tomu ale pridali dávku nepraktickosti, vysokú cenovku a najmä slabú kvalitu jazdy na horších cestách. Škoda, že taký kvalitný kúsok dizajnu trpí toľkými neduhmi. Aby ste mu ich odpustili, nestačí, že sa vám páči. Musíte ho milovať a užívať si záujem okolia o vydarené krivky DS5.
Citroën DS5 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Plusy | Mínusy |
dizajn | nekvalita jazdy |
inakosť | hluk od nerovností |
rozlíšenie a grafika displejov | rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov |
pohodlné a krásne sedadlá | málo odkladacích priestorov |
kvalita a prémiový pocit z interiéru | cena |
Technické údaje Citroen DS5 BlueHDi 180 Sport | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 133 (180) pri 3750 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 2000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,2/4,1/4,5 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 468 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1650 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4530/1871/1513 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 24 990; tento kus 35 490 |