Prečo by ma mal kaktus vôbec zaujímať?
Lebo je to anarchista medzi autami. Tento zvýšený hatchback ide úplne proti prúdu, má vlastnú predstavu o svete a je presvedčený, že zemeguľa môže fungovať podľa alternatívnych webov, ktoré každý večer navštevuje. Ostatných síce toleruje, ale v hĺbke duše nimi opovrhuje. Keby mohol, kolesá by mal štvorcové a v kabíne bublinkovú vaňu.
Čo je na ňom iné?
Začína to dizajnom v podobe mnohých oblín, malých svetiel a lyžín na streche, ktoré vyzerajú ako obrátené lyže helikoptéry. Potom je tu airbump – systém vzduchových bublín okolo auta, chrániaci ho v malých nárazoch. Citroën hovorí o nepozorných pasažieroch zo susedných áut, ktorí plnou silou otvoria dvere či nákupných vozíkoch pred supermarketom. Tie za svoj pohyb samozrejme nemôžu.
Citroën Cactus 1,6 HDi Zdroj: Michal Petreje
Stále s ním mám trochu problém.
Vec vkusu. Na ceste budeš neprehliadnuteľný, za kaktusom sa otáčajú v malých dedinkách na Záhorí i vo veľkom meste. Rušná diaľnica pridá nejeden pohľad z predbiehaných áut – dokonca vidíš, ako vodiči hľadia do spätných zrkadiel, ešte keď sa k nim len blížiš.
A čo vnútri?
Všetko je inak. Namiesto predných sedadiel nájdeš veľký gauč s vyklápateľnou lakťovou opierkou, takou pohodlnou ako som už dávno nevidel. Ťažko uveriť, že v dnešnej dobe možno nájsť alternatívu klasickým a športovým sedadlám, Francúzi to dokázali. Priniesli široké kreslá, kde sa rozvalíš ako doma. Chýbajú len pukance.
Citroën Cactus 1,6 HDi Zdroj: Michal Petreje
To znie ako fajn zmena.
Áno, dokonca je tu aj množstvo odkladacích priestorov, hoci rozmiestnených a otvárateľných inak, než si zvyknutý. K tomu dva displeje – jeden pred vodičom, ktorý sa neobťažuje ani s otáčkomerom, druhý väčší v strede. Má modernú grafiku a reaguje aj na dotyk v rukaviciach. Len ovládanie klimatizácie by mohlo byť samostatne. A vyklápateľné zadné okná sú vtipné.
Na druhej strane si ani vodičove okno neotvoríš na doraz jedným stlačením tlačidla. Odkladacia hrana kufra je vysoká a nepochopiteľné je sklápanie zadných sedadiel len vcelku, nie sú rozdelené na dnes štandardný pomer 2/3 a 1/3. To znamená – ak chceš v aute odviezť lyže, dozadu si už nikto nesadne. V tomto počasí ale tešia integrované ostrekovače skla priamo do stieračov. Fungujú perfektne.
Čo by som mal ešte vedieť?
Ak nezvolíš automatickú prevodovku, gauč vpredu sa zmení len na dve kreslá. A stratíš aj skutočne originálne ovládanie troma tlačidlami. Dopredu, dozadu, neutrál. P chýba. A hoci automat sa k pohodovej náture kaktusu mimoriadne hodí, tento patrí do automobilového múzea 80-tych rokov.
Citroën Cactus 1,6 HDi Zdroj: Michal Petreje
Prosím?
Predstav si, že práve teraz máš vysoké otáčky a auto by malo preradiť. Automat má prinášať pohodu, miesto toho vyvolá v jednej chvíli stres, v inej rozosmeje. Radí pomalšie než vodič autoškoly na manuálnej prevodovke, zmätkuje a nevie pri predbiehaní trafiť správny stupeň. Až teraz po prečítaní týchto riadkov konečne preradila o stupeň vyššie, toľko to trvá. Nehovoriac o strese pri parkovaní, kde sa pohybuje v skokoch. Aspoň zabavíš okolie.
Nezdá sa mi, že by jazda bola pohodová.
Ale je, len automat ju kazí. V ponuke je aj lacnejší manuál a kaktus má pohodlný podvozok, čo sa hodí na naše cesty. Nerozhádže ho ani rozbitý asfalt či poľná cesta smerom na chatu. Ani motoricky žiadny problém, keď zvolíš naftu, reálne dostaneš kombinovanú spotrebu 5,1 litra na 100 kilometrov s dojazdom cez 800 až 900. A výkon spolu s ozaj nízkou váhou okolo jednej tony postačí aj na svižnejšiu jazdu, Cactus je ale hlavne o pohode.
Citroën Cactus 1,6 HDi Zdroj: Michal Petreje
Čo zaň chcú?
Konkrétny kus, ktorý vidíš na obrázkoch stojí cenníkových 16 890 eur, základná verzia je niekde cez 12-tisíc. Vzhľadom na to, že Citroën kaktus prezentuje ako úsporne, ľahké a lacné auto, čo na niektorých detailoch aj vidno, nie je to najmenej. Ale je to zábava. Dostal sa doň každý jeden nápad z brainstormingu na piatkovej porade konanej hneď ráno po firemnej párty. A ako vidno na Cactuse, ten večer bola poriadna sranda.
Plusy | Mínusy |
originálny, šialený, výstredný | historický automat |
airbump ochráni karosériu | nedelené zadé operadlá |
cítiť z neho ľahkosť | vysoká nakladacia hrana kufra |
výborná spotreba | |
predný gauč | |
ostrekovače skla v stieračoch |
Citroën Cactus 1,6 HDi Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Citroën C4 Cactus Feel Edition e-Hdi | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 68 (92) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 230 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 3,9/3,5/3,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 5.05 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 348/1170 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1070 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4175/1530/1729 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 12 290; tento kus 16 890 |