Čo to je?
Veľké trochu oplastované a trochu pochrómované kombi od Francúzov. Citroën C5 Cross Tourer je najväčším „nízkym“ modelom značky a automobilka k nemu používa označenie „štatutárny dizajn“. Naživo je obrovské a jeho dizajn ani po šiestich rokoch nepôsobí zastarane, ale honosne. Veľa pochrómovaných plôch a samoúčelných kriviek mu pridáva na atraktívnosti.
Množstvo čačiek vnútri vyvoláva úsmev. Dizajnové nápady a šialenosti v ovládaní, nekonečné more tlačidiel, z ktorých niektoré zrejme nemajú žiadnu funkciu. C5 je posledným zástupcom volantu s pevným stredom, kde sa krúti len obruč. Nezvyčajné, ale po pár kilometroch to už neriešite. Prestane vadiť aj jeho veľkosť pripomínajúca kormidlo.
Interiér nedáva najavo svoj vek. Materiály a grafika prístrojov, predizajnované a pohodlné kreslá, ktoré dokážu aj podržať v zákrute, to je všetko na úrovni. Len ovládanie palubného systému je náročné na rozmýšľanie a chýba mu viac intuitívnosti.
Citroën C5 Cross Tourer Zdroj: Ľuboš Mistrík
Aký je Cross
C5 sa pýši hydropneumatickým podvozkom, ktorý dokáže meniť svoju výšku a filtrovať katastrofu, ktorá číha na slovenských vodičov. Má štyri úrovne – zvýšiť ho možno najviac o 6 centimetrov.
Prax je otázna. Vysoká poloha vyzerá dramaticky a cítiť rozdiel pri nastupovaní, ale čo s ňou, keď funguje len do rýchlosti 10 km/h. Potom C5 sama klesne, čo robí najvyššiu polohu podvozku (a rovnako druhú najvyššiu – tá funguje len do 40 km/h) využiteľnú len na opatrné prejdenie vysokého mestského obrubníku. A to by ste zvládli aj bez drahého podvozku.
Zásadným problémom Cross Tourer je nemožnosť mať pohon všetkých kolies. Oplastovanie, nastavovanie výšky podvozku, pohodlné pruženie, to všetko motivuje k skutočnému cross využitiu. Lenže s predným náhonom môžete zabudnúť na bezproblémové manévrovanie na zasneženom parkovisku lyžiarskych zjazdoviek alebo cestu po zablatenom vinohrade. Je to ako modelka, ktorú nemôžete zobrať na pivo. Pekné, ale v praxi nepoužiteľné a drahé.
Aký je Tourer
Na dlhých cestách sa C5 cíti viac doma. Je to diaľničný krížnik, s ktorým je radosť cestovať po Európe. Ticho na palube aj pri dodržiavaní nemeckých limitov, pohodová jazda. K tomu kvalitné stereo a akurát tvrdé a pohodlné kreslá. Po dvestom kilometri si zapnite silnú masážnu funkciu a zvládnete ďalších dvesto. Atmosféra vnútri dáva prémiový pocit, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani drahšia konkurencia.
Hydropneumatické pruženie oceníte skôr v bežnom svete než mimo spevneného asfaltu. Filtruje a príjemne sa pohupuje, v zákrutách dokáže aj ako-tak podržať. Zamrzí len nepekná rana od podvozku, keď vletíte do kanála alebo prekvapí iná nečakaná diera v zemi. Inak má podvozok veľkú zásluhu na prémiovom pocite z jazdy.
K pohode pomáha najsilnejší naftový motor so slušnými papierovými i reálnymi výkonmi. Predbiehanie ani svižná diaľničná jazda mu napriek 1,8 tone váhy nerobia problém. Je dobre odhlučnený a pri otvorenom okne skôr začujete svišťanie turba než nepekný naftový klepot. Kombinovaná spotreba dosiahla 7,3l/100 km, pol litra nadol by mu svedčalo viac.
Automatická prevodovka radí ukážkovo pohodlne a pôsobí ako dobrý komorník. Stojí v úzadí a vždy podporuje, aby ste sa cítili dobre. Nečakajte od neho ale bežecké výkony.
Citroën C5 Cross Tourer Zdroj: Ľuboš Mistrík
Čo priestor a technológie
Voľného miesta je viac než dosť. Dospelí sa usadia vzadu aj vpredu pohodlne a do hlbokého kufra sa vojde ich batožina. Šikovné vyklápacie zadné sedáky prinášajú ešte väčšiu plochu vzadu, na ktorú si môžete prisvietiť praktickou baterkou, ktorá slúži aj ako osvetlenie kufra. O kvalitách sedadiel som už písal inde – sú ozaj na úrovni. Vzhľadom aj pohodlím na nekončiacich cestách.
Hoci C5 je na trhu už dlhé roky, možno tu nájsť aj niekoľko noviniek. Takým je napríklad varovanie pri opustení jazdného pruhu bez smerovky. Vibruje zadná časť sedáku na tej strane, ktorou ste sa dopustili hriechu. Je to ako keď držím na rukách svojho dvojmesačného syna a on v tej chvíli pustí do plienky. Celkom vtipné.
Druhou príplatkovou funkciou je parkovací asistent. Ten za vás zmeria pozdĺžne parkovacie miesto a určí, nakoľko ťažké bude vojsť sa. Zaparkovať ale musíte sami, je to také polovičaté riešenie. Auto je ale dobre vybavené, okrem iného má elektricky otvárateľné veko kufra, navigáciu, cúvaciu kameru.
Citroën C5 Cross Tourer Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Citroën C5 Cross Tourer je cestovateľský krížnik. Cestujúcich rozmaznáva vysokou rýchlosťou pri nízkom hluku s komfortnými sedadlami a kvalitnou príplatkovou hudbou. Okrem toho majú dostatok miesta na všetky smery. Na rozbitú cestu ho ale neberte, C5 je lepší Tourer než Cross. Limitovať bude hlavne chýbajúci pohon všetkých štyroch kolies. Hoci vyzerá lepšie, berte dobre vybavené obyčajné C5 kombi. Za ušetrené peniaze skúste radšej ukecať modelku na pivo.
Plusy | Mínusy |
prémiový pocit z jazdy | nemožnosť objednať 4x4 |
priestrannosť | vysoké nastavenie podvozka len do 10 km/h |
pohodlné sedadlá | ovládanie niektorých funkcií |
odhlučnenie a slušné výkony | |
audio systém | |
bohatá výbava |
Citroën C5 Cross Tourer Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Citroën C5 Cross Tourer 2,2 Hdi | |
Motor | 2,2 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 150 (204) pri 3500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 450 pri 2000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8.6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,2/4,9/6,1 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6.96 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 505/1462 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1820 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4829/1860/1483 |
Cena - akciová (eur s DPH) | úplný základ 19 390; tento kus 31 290 |