To ma privádza k C4 Grand Picasso. Je to skrz na skrz originálny Citroën. Nielen vonkajším ufo vzhľadom, ktorý rozdeľuje spoločnosť na dve skupiny viac ako vrcholový politik (milujem/nenávidím), ale najmä vnútornými riešeniami a prístrojmi. Sedemmiestna verzia dáva jasné posolstvo. Vaše dve deti sa vám budú máliť, potrebujete ďalšie.

Vojde sa aj škôlka

Toto auto je rodinné. Nehrá sa na športový pocit, nie je vhodné do terénu, ani sa s ním nebudete pomaly prechádzať okolo mestských výkladov a kochať sa pohľadom naň. Jeho hlavnou úlohou je pohodlne dopraviť rodinu na sviatky k starým rodičom či do kempu k moru. Výsledok testu je jednoznačný.

Do C4 Grand Picasso sa vojde škôlka. Deti začnú v kufri, cez ktorý postupne prelezú až na predné sedadlá. Samozrejme predtým si dobre zaskáču v mláke hneď vedľa. Až vtedy zistíte, že ste mali zvoliť tmavé čalúnenie sedadiel a každý svetlý kus farby je nežiaduci. A že síce trochu ťažkopádne, ale máte kde odložiť zadné plató aj po vyložení tretieho radu.

Citroën C4 Grand Picasso Zdroj: Starline.sk

Že vyklopiť tretí rad sedadiel z podlahy je mimoriadne jednoduché, ale manipulácia s druhým radom by mohla byť ešte ľahšia. Ale nastaviteľné sklápanie operadiel a možnosť posúvať ich dáva dostatok priestoru na všetkých miestach. A že stolík pre malých cestujúcich v strede sa ľahko vyklápa a sklápa a ponúka aj praktickú gumu na uchytenie drobností.

Plusom je malé doplnkové spätné zrkadlo, vďaka ktorému vidíte na deti vzadu, a ktoré ani 15 detských rúk nedokázalo odtrhnúť. Masívny hodinový nájazd škôlky nezanechal po sebe okrem špinavých sedadiel a všetkých častí, na ktoré sa dalo v špinavých topánkach postaviť, žiadne škody. To je dobrá známka pre rodinné auto, ktoré bude takýmto nájazdom čeliť každý deň.

Typický Citroën

Z praktickej stránky je to teda dobre zvládnuté MPV, ktoré bude pri prevoze detí a veľkých predmetov robiť radosť. Za volantom si ale budete musieť dlho zvykať. Okrem volantu, pedálov a radiacej páky je všetko inak, ako ste zvyknutí.

Citroën C4 Grand Picasso Zdroj: Starline.sk

Obrovský 12-palcový stredový displej má výborné rozlíšenie a patrí k tomu najkrajšiemu, čo som zatiaľ videl. Grafika je tiež zvládnutá, i keď prepínanie medzi rôznymi schémami ťažkopádne a zdĺhavé. Dlho bude trvať, kým zistíte, čo robí ktoré tlačidlo na volante, keďže prepínanie jednotlivých funkcií ťažko možno označiť za intuitívne.

Volant je posiaty tlačidlami, jedno je určené len na zapnutie vnútorného osvetlenia kabíny, ďalšie má svoju úlohu iba občas, funkciu toho na páčke smeroviek sa mi zistiť nepodarilo. Zamrzí nastavovanie klimatizácie dotykovo cez displej. A keď mám zapnutú navigáciu aj na hornom veľkom displeji (čo je praktickejšie ako dole), tak musí byť zapnutá aj dole. Snaha o zvýšenie teploty spôsobí, že navigáciu z horného displeja vypne tiež, rovnako aj pridanie hlasitosti rádia. Na stíšenie rádia pred zložitou križovatkou na druhom konci sveta radšej zabudnite.

Netreba ale kvôli týmto prvkom Grand Picasso zatracovať, totiž aj keď sa francúzski inžinieri vyhrali a priniesli množstvo netradičných riešení, väčšina z nich je v poriadku a na zvyšok si zvyknete. Nie je to snaha odlíšiť sa aj za cenu nepraktickosti, veď napríklad odkladacích priestorov je dostatok. Je to skôr úsilie implementovať dušu Citroën do praktickej stránky veci.

Citroën C4 Grand Picasso Zdroj: Starline.sk

Ako to jazdí

Prekvapí obrovské preslnenie prednej časti a dobrý výhľad do všetkých strán s výnimkou hrubých bočných stĺpikov medzi dverami, cez ktoré do trochu šikmej križovatky poriadne nevidno. Za volantom sedíte vysoko, a hoci úplne autobusový pocit sa nedostavuje, C4 Grand Picasso sa nesnaží zakryť svoje MPV zameranie.

V hlavnej úlohe jazdy je plavné pruženie a balónové pneumatiky, dobrý rajd, ktorý oceníte na parkovisku, ako aj výborné odhlučnenie motora aj pri diaľničných rýchlostiach. Ak skúsite ísť rýchlejšie do zákruty, budete sa cítiť ako v maringotke alebo tom legendárnom 2CV. Picasso je o pohodlí na každom povrchu, nie adrenalínovej jazde.

A zážitky podporuje aj spotreba nameraná na úrovni 5,4 litra na 100 kilometrov aj po dlhých diaľničných jazdách. Pri opatrnom presúvaní sa by určite výraznejšie klesla. Poteší dojazd, ktorý môže pokojne presiahnuť 900 alebo aj tisíc kilometrov.

Citroën C4 Grand Picasso Zdroj: Starline.sk

Verdikt

C4 Grand Picasso je typický Citroën. Zvonku kontroverzný a originálny, zvnútra postavený na hlavu. Bude dlho trvať, kým si zvyknete na funkcie jednotlivých tlačidiel, budú vás hnevať drobnosti v nastaveniach, ale zároveň oceníte vysoké rozlíšenie veľkého displeja či cúvacej kamery. Pohodlná jazda k tomu akosi patrí, neopovážte sa s ním ísť do zákruty prirýchlo. A kým niekedy je originalita na príťaž, tu mali dôležité slovo aj pragmatici. Tento Citroën potreby rodinného auta zvláda inak než ostatní, ale minimálne rovnako dobre.

Za "zapožičanie" detí ďakujeme Škôlke pri lese.

Plusy Mínusy
preslnenie interiéru ťažkopádne ovládanie niektorých funkcií
dostatok vnútorného priestoru dotykové ovládanie klimatizácie
praktická stránka musíte pochopiť dušu Citroën
odhlučnenie na palube menšie spätné zrkadlá
pohodlná jazda
rozlíšenie stredového displeja

Citroën C4 Grand Picasso Zdroj: Starline.sk

Technické údaje Citroën C4 Grand Picasso 1,6 eHDi
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 85 (115) pri 3600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 1750-2500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 12.1
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 4,5/3,8/4,0
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 5,56
Objem kufra - až po predný rad/po stredný rad/po tretí rad (l) 1843/725/170
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1535
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4597/1826/1634
Cena (eur s DPH) úplný základ 16 890; tento kus 24 290