C4 je nešoférsky zážitok pokiaľ ide o jazdu. Skúste s ním ostrejší prejazd zákrutou a dá jasne najavo, že toto nie je ono. Pri náklone do strany sa budete držať volantu, aby ste nevypadli cez bočné okno. Za toto vás spolujazdec nebude mať rád.

Stará éra

Keď sa ale hatchback Citroënu dostane do svojej oblasti, teda na mestský alebo mimomestský presun pohodovým tempom, nebudete si priať iné. Komfortný a plavný podvozok, ktorý pripomína starú francúzsku éru, bude slovenskými deravými cestami aj železničnými prejazdmi prechádzať pohodlne ako nič iné v tejto triede.

Od podvozku nič nebúcha, všetko je na pohľad kvalitne utlmené a nevyzerá, že by malo neskôr spôsobovať problémy. Hnevať vás môže vyšší hluk pri diaľničných rýchlostiach, ale toto nie je auto, ktorým by ste chceli prekračovať stanovené limity. Nastavíte si tempomat na nízku spotrebu, podleziete povolené rýchlosti a veziete sa.

Citroen C4 (8) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Keď sme pri spotrebe, zaznamenali sme najnižšiu za éru auto testov TREND.sk. Zastavila sa na 4,9 litra na 100 km. Pritom nešlo o žiadnu ekojazdu, skôr bežné mestské, diaľničné aj mimomestské jazdenie v rámci predpisov bez sústredenia sa na spotrebu. Sľubovaný dojazd na plnú nádrž cez 1 100 kilometrov nepreháňa, a to je fantastická hodnota v nižšej strednej triede.

Ignoruje trendy

C4, ktorý je v ponuke už tri roky, tak trochu ignoruje moderné trendy. Má veľký volant, pri pomalom manévrovaní na parkovisku sa cítite ako v autobuse a pritom má maximálne tradične usporiadaný interiér. Športové ambície a rýchla jazda sú pre neho tabu a verím, že sa na rýchlych vodičov pozerá ako na skazu ciest.

Citroën C4 a rally

Hoci pri pohľade na bežné modely tejto značky sa to nezdá, Citroën je kráľom svetového šampionátu rally už niekoľko rokov. Historické úspechy dosiahol spolu s Francúzom Sebastianom Loebom a značke priniesol obrovskú popularitu. Je nepochopiteľné, že Citroën nedokázal z dlhoročného úspechu vyťažiť to, čo napríklad Subaru alebo Mitsubishi a postaviť aspoň jedno špičkové športové auto na bežné cesty.

Citroen C4 (11) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Klasicky zvládnuté vnútro ale znamená, že inžinieri nemuseli vymýšľať, čo kde umiestnia, skôr len zdokonalili existujúce. Máte si kam odložiť niekoľko pohárov, peňaženku, fľaše, mobil a ďalšie drobnosti. Z auta vidno von a všetko je poruke. V porovnaní s Peugeotom 308 z rovnakého koncernu hotová nirvána, čo sa týka praktickosti. Aj miesta je tu viac než dosť.

Proti jednoduchej logike ovládania ide tempomat, čudne umiestnený na volante, kde skôr čakáte ovládanie hlasitosti autorádia. Nie je to ale nič, na čo by sa nedalo zvyknúť a ak máme byť veľmi kritickí, tak tlačidlá na volante by mohli byť tichšie. Netradičný detail, najmä pre staršie ročníky, je možnosť jedným tlačidlom v noci stíšiť a vypnúť všetko nepotrebné podsvietenie palubnej dosky. Zhasne dokonca aj otáčkomer.

Zvonku sa stratí

C4 ešte nemá mimozemský dizajn nových MPV od Citroënu, skôr ho možno označiť za nekonfliktný podobne ako zvyšok auta. Páčiť sa môžu superšportovo umiestnené spätné zrkadlá na bokoch dvier alebo nápadná predná maska. Medzi ostatnými autami sa ale stratí. Nezabúdajte ale, že toto auto je tu pre tých, ktorí sa chcú pohodlne a prakticky odviesť, nie sa v obývačke naň pozerať. Na druhej strane interiér, jeho vypracovanie a plasty pôsobia veľmi hodnotne.

Citroen C4 (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Keď človek hltá jeden auto test za druhým, na stene mu visia plagáty talianskych superšportov a pozadie počítača skrášľuje formula, C4 nie je pre neho. Nebude sa mu páčiť nenápadný dizajn, veľký volant ani príliš mäkký podvozok. Pre niekoho bez vzťahu k športovej jazde, kto hľadá pohodlie, praktickosť a nízku spotrebu, sú ale dôležité iné vlastnosti, a tých tu nájde toľko, ako nikde inde.

Medzigeneračné porovnanie

Oproti predošlému C4, ktorý sa vymykal z bežného priemeru volantom s pevným stredom, centrálne umiestnenou konzolou a nevšedným dizajnom, je terajšia generácia menej odvážna. Na druhej strane je práve vďaka tomu taká praktická a predvídateľná. Na trhu je ale už od roku 2010, a tak možno čoskoro začať uvažovať o novom modeli.

Citroen C4 (15) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Citroën C4 eHDi 115 Best Collection
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 84 (114) pri 3600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11.3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,0/3,8/4,3
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 408/1183
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1275
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4329/1789/1500
Cena (eur s DPH) úplný základ 12 490; tento kus 17 490

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.