Možno to bude tou jasnou oranžovo-červenou alebo dlhou kapotou a krátkym zadkom, možno absenciou strechy. Ako sme za predĺžený víkend zistili, kabriolet púta pozornosť všade, na rušnej križovatke, zabudnutej oravskej dedine, ale aj vo veľkom meste.

Na trip po Slovensku, najkrajších zámkoch, mestách a priesmykoch sme vzali Z4 s dvojlitrovým štvorvalcom označeným 28i. BMW má kontrastnú čiernu strechu, je obuté na osemnástkach a vnútri ponúka atraktívnu kombináciu kože a alcantary.

Polohou za volantom hľadám dlhšie, priveľa nastavení pohodlnej sedačky nepomáha. Telo si ale na minimalistický kokpit napokon zvyká. Predo mnou sa rozprestiera pristávacia dráha v podobe obrovskej kapoty, na triafanie sa na parkovisku treba cvik, to ale príde časom. Rovnako ako skutočný športový pocit - otvorte dvere a dotknite sa rukou zeme.

Po priesmykoch

Prvým cieľom obrovskej kapoty je Pezinská Baba, kde sa prejavuje najnávykovejšia vlastnosť Z4 – streľba do výfuku pri radení nahor pod plným plynom. Krútiaci moment 350 Nm dokáže malý roadster vytiahnuť z ostrých zákrut aj na trojke, kvôli zvuku ale radím za dva a potom bum do výfuku. Dvojliter s výkonom 245 k vôbec netreba vytáčať, má dostatočný ťah v stredných otáčkach. Na preteky to síce nie je, na svižnú jazdu ale akurát.

BMW Z4 (9) - Plavecký Mikuláš

Po rýchlom prejazde plnom spomienok na už zabudnuté preteky do vrchu smeruje auto do režimu Comfort. Takto lepšie zvláda zvlnenú cestu na severnej strane Malých Karpát. Slnko svieti, naše čelá nenápadne získavajú farbu auta a Z4 dáva najavo, že najlepšie je mu v stredne rýchlom tempe, prílišné vytáčanie mu nechutí a ani neprináša výkon navyše.

Po nekonečných horizontoch míňame aj kúpeľné Piešťany, začína priesmyk Havran. Teda kombinácia niekoľkých ostrých zákrut i stromových alejí pokrytá slušným asfaltom. Pri predbiehaní poteší schopnosť osemstupňovej automatickej prevodovky hladko a rýchlo podradiť o mnoho stupňov nadol aj bez môjho impulzu. Je to paradox, ale Z4 podradí prudko ochotnejšie než nedávno testovaná M6.

Smer Orava

Inokedy otravnú cestu z Topoľčian do Prievidze spríjemňuje priesmyk Skýcov, ten však rozbitými a následne zle opravenými časťami ukazuje, že na toto Z4 stvorené nebolo. Nerobia mu problémy ani tak vlny alebo priečne nerovnosti, ako skôr zaflekovaný asfalt, kde sú na striedačku aj diery. Musíme spomaliť.

BMW Z4 (21) - Bardejov

Cez vyľudnený, ale o to zaujímavejší priesmyk z Vrícka do Kláštora pod Znievom postupne nastavujeme smer Orava. Úzke zákruty dávajú vyniknúť ľahkému a na moderné autá presnému riadeniu, auto sa ani so svojou váhou takmer 1,5 tony nezdá ťažké a po niekoľko sto kilometroch už pri triafaní apexov nevadí ani nekonečne dlhá predná kapota. Zvykol som si.

Cez nezaujímavé cesty prichádzame na Oravu až neskoro večer, okolie vodnej nádrže ľudoprázdne. Jediný rozruch robí náš oranžovo-červený sršeň, o ktorého masívny predok sa cestou rozplesklo niekoľko ďalších.

Popod Tatry

Ďalší deň je o inom. Na horskom prechode Huty – zo Zuberca smerom na Liptovskú Maru zvýšený počet hlučných áut predpovedá to, čo vidíme nižšie. Pretekárske depo pri príležitosti pretekov do vrchu, medzi onálepkovanými a neforemnými účelovými autami sa starostlivo nadizajnované BMW vyníma.

Jazda bez strechy pokračuje popod Tatry, Z4 si pri preradení vo vysokých otáčkach bez hanby uľavuje do výfuku. Dobrý asfalt a rýchle tiahle zákruty sú spolu s horskou scenériou preň ako stvorené. Na viacdňovú vysokohorskú turistiku to ale nie je, nízky predný spojler je pri parkovaní mimo asfaltu problém a do kufra sa vojdú najviac dva väčšie ruksaky. V zime pomôže vak na lyže.

BMW Z4 (17) - Liptovská Mara

Z Oravy je to s výnimkou Spišského hradu už len nutné posúvanie sa smerom na východ. Diaľnica ale ukazuje, že nie je problém nechať strechu dole aj pri vyšších rýchlostiach. Fotogenický Bardejov na konci cesty vylepšuje zlý dojem z priveľmi zvlneného asfaltu, kde sa auto rozskáče a treba ho upokojiť znížením rýchlosti.

Otáčame naspäť a do Košíc prichádzame neskoro večer. Z4 sa na mestskom bulvári chce ukazovať, prekvapujúco dobrý zvuk štvorvalca vynikne na plných uliciach najmä v piatok a sobotu večer. Metropola východu žije, Hlavná ulica je plná ľudí využívajúcich posledné teplé letné večery na terasách. Dnes večer padne niekoľko pív.

  • Niečo z poznámok: strecha nejde dole za jazdy; púta pozornosť; točí nízke otáčky; premyslené odkladacie priestory; robí radosť; ťažko použiteľné na horšie cesty; malý motor; nízka spotreba na diaľnici; uľavuje si do výfuku; pozor na nárazník

Po strednom Slovensku

Ráno dospať náročný večer, nastavujeme smer priesmyk Jahodná. Na širokej, miestami trojpruhovej ceste sa BMW ľahko prehadzuje z jednej zákruty do druhej. Výkon nedokáže na suchej ceste utrhnúť zadok, jazdím bez stabilizácie.

BMW Z4 (6)

Prekvapuje výborná kvalita cesty, ktorá prechádza v úvode menovanými dedinami. Len občas sa objaví niekoľkokilometrový rozbitý úsek. Tu nás predbiehajú všetci, ktorých sme predtým nechali za sebou, niektorí kývajú. Zrazu prídu rýchle prehánky, čo nás núti zastaviť. Strecha totiž nejde hore a dole ani pri nízkych rýchlostiach, čo je najväčší mínus Z4.

Cesta už oschla, najbližšia zastávka Dobšinský kopec. Je to jeden z najrýchlejších priesmykov, kde jazdci dosahovali maximálnu rýchlosť 270 km/h. Jazdecky dokonalý zážitkov len podporujú skvelé výhľady. Zajazdite si tu, polovičku môžete zatiaľ „odložiť“ v ľadovej jaskyni.

Cestou späť do Bratislavy máme v pláne už len jednu zastávku – priesmyk Čierny Balog – Hriňová. Úzka cesta s množstvom premiešaných zákrut sľubuje výborné zážitky, ktoré kazí nižšia kvalita asfaltu. Ide však o legendu medzi pretekmi áut do vrchu, kde sa už spálilo množstvo benzínu.

BMW Z4 (23) - Dobšinský kopec

Nemenej pálime aj my. Za približne 1 200 kilometrov padli tri nádrže, čo je výsledkom najmä nekonečných priesmykov a opakovaných výjazdov na ne. Priemerná spotreba 9,3 litra na sto kilometrov je v tomto kontexte veľmi slušná, Z4 prekvapilo najmä nízkymi číslami pri diaľničných rýchlostiach.

Verdikt

Malá štýlovka bude len ťažko prvým a jediným autom v rodine. Dvojliter 28i je za 45 400 eur s DPH kompromisom medzi skutočne rýchlym tempom a užívaním si jazdy. Pre pretekárov by to chcelo silnejšiu verziu, na denné spolužitie je to ale akurát. Vďaka pútavému dizajnu s oranžovo-červeným BMW Z4 uspejete všade – od rómskej osady po mestský bulvár budete stredobodom pozornosti. Nie je to nič pre introvertov.

Technické údaje BMW Z4 28i
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 180 (245) pri 5000-6500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1250-4800
Pohon zadných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.7
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 9,1/5,5/6,8
Objem kufra - strecha dole/strecha hore (l) 180/310
Prevádzková hmotnosť (kg) 1475-1495
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4239/1951/1291
Cena (eur s DPH) 45 400

Naplánujte si rovnakú trasu:


View Larger Map

TREND.sk test - najnovšie autá z užívateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.