Existujú kamaráti, ktorí musia všetko robiť lepšie. Ďalej doskočiť, dohodiť medicinbal, mať krajšiu partnerku, viac zarobiť, mať väčšie auto. Ani nie preto, že by to potrebovali, ale preto, lebo sa tak cítia byť niečím viac ako sú ostatní. Keď tlačidlami na dverách vodiča v novom obrom BMW X7 spoza volantu posúvam zadné sedadlo, tak sa mi vyjasní obraz. Sedemmiestne SUV z Mníchova je presne takýmto kamarátom.

Už to dnes nie je taká veľká novinka. Ako sa dalo čakať, pomaly zapĺňa mestské cesty a súdiac podľa veľkosti by X7 mohla dostať samostatné autobusové pruhy. Aby sa deti dostali do škôlky rýchlejšie a šoféri neboli nútení manévrovať s takým veľkým autom v takom malom priestore, akými sú dnes jazdné pruhy. Dnes je tu BMW vo verzii s najslabším motorom. Ako obstojí?

Agresívny a namyslený

Inú charakteristiku mu ťažko dať. Jeden z prvých modelov so štíhlymi svetlami a prednou maskou schopnou zožrať na počkanie celý obsah priechodu pre chodcov. Z bočného profilu vidno pravouhlé zalomenie prednej masky, ktoré naznačuje, že s týmto autom nebudú žarty. Bude vážne, veľmi dospelé a aj celkom namyslené. Dizajn naznačuje vlastnosti.

Viac než päť metrov dĺžky, rovné dva metre šírky (bez spätných zrkadiel), výška taká, že na strechu nedočiahnem a deti sa doň šplhajú ako na preliezačku. A k tomu 22-palcové kolesá so šírkou vzadu šialených 315 milimetrov. Zopár čísel naznačuje dominanciu.

Vnútri na to však zabúdam. Hoci rozmery sú obrovské, luxusný interiér s kryštálovými a rádoby drevenými doplnkami (v skutočnosti dreva by som čakal viac), robí útulnú atmosféru. Vnútri je priestoru ako v limuzíne, ale temný čierny interiér osvetlený strešným oknom s rozmermi dunajskostredského skleníka na paradajky je príjemnejšie miesto na život ako 99 percent slovenských obývačiek.

Ovládanie gestami, inteligentné svetlá

Masážne sedadlá, všetky elektricky ovládateľné a sklopné, veľký displej s mimoriadne kvalitným rozlíšením a cúvacou i panoramatickou kamerou kvality UHD televízora. A tradičné moderné BMW ovládanie, dotykovo, otočným ovládačom na stredovom tuneli, ale aj gestami. Krútenie prsta nastaví hlasitosť, mávnutie ruky zasa odmietne hovor.

K tomu elektrické roletky na dverách aj na strope, odvetrávanie a vyhrievanie sedadiel či klimatizácia, ktorá chladí, ale nefúka na cestujúcich ľadový vzduch ako šialená. Všetko v tejto X7 sa hýbe kvalitne, tuho, vonia a dáva luxusný dojem, hoci to ťažko slovami vysvetliť. BMW vyrobilo luxusnú limuzínu, len ju zdvihlo. A tie svetlá – laserové svetlá s dosvitom 600 metrov a automaticky vyrezávanými autami, ktoré by mohli oslepiť, jednoducho zrušili noc.

Ako to jazdí

Podobné charakteristiky sa týkajú aj jazdy. Tradičný diesel so šiestimi valcami je kdesi v tichosti schovaný, zvonku nepočuť takmer nič, nech rýchlosť naberá akékoľvek čísla. A netreba sa vôbec báť ani 22-palcových kolies, komfort predbieha autá vyššej strednej triedy a zapadne rovno medzi tie luxusné. Nerozumiem, ako je to možné, ale dokázali to. Jediný problém: takéto veľké kolesá sú náchylné na oškieranie o obrubníky.

V komfortnom režime X7 pláva, v športovom zasa stuhne. Riadenie, prevodovka, odozva na plyn, nastavenie podvozka – a obrovské BMW má zrazu chuť ísť do zákrut v rýchlosti, v akej bude mať nejeden hatchback problém. A tak jediné, s čím mám mentálne trochu problém, sú výkony najslabšieho diesela. Nie že by boli nedostatočné, ale za cenníkových 106-tisíc eur by som ešte prijal viac. V tejto kategórii sa prosto hodí mať všetko najlepšie, nikde nešetriť.

Mimochodom, takto naladená X7 sa so spotrebou pohybuje na úrovni 8,6 litra na 100 kilometrov.

Verdikt

Obrie BMW sa vo všetkom snaží byť najlepšie. Z pohľadu komfortu na palube, priestoru, rozmerov či množstva elektronických hračiek sa mu darí ako málokomu na trhu. Pridal by som silnejší motor, ale to je už na voľbe každého, či chce mať skutočne najlepšie. Kamarát, ktorý chce byť vo všetkom lepší, možno nebude ten najsympatickejší, ale jeho kvality sú nezabudnuteľné.