Menej mastodont

Nová generácia už nie je na pohľad taký mastodont ako predošlá. Zozadu nemá ten širokánsky rozkročený postoj s extrémne širokými pneumatikami, skôr pôsobí, že sa natiahla do výšky.

Je to stále nezameniteľný dizajn X5, zvonku i zvnútra. Hoci medzigeneračné zmeny sú rozsiahle, nájdete typicky mníchovský interiér s tradičnými budíkmi i usporiadaním prvkov. Žiadne odvážne pokusy a divoké dizajnérske nápady, všetko má svoje miesto, ktoré nájde aj vodič nezohratý s BMW.

Pasažierov odmení priestrannosť na všetky smery. Do auta sa nastupuje vysoko a veľké okná spolu s masívnou kapotou dodávajú vzdialene pocit z Range Rover Sport. Za volantom si pripadáte skôr ako v skutočne veľkom SUV než vo zvýšenom kupé po vzore sesterskej X6. Ale kufor je stále obrovský a praktické sú najmä odkladacie priestory v jeho hlbokom druhom dne.

BMW X5 xDrive25d Zdroj: Ľuboš Mistrík

Pohodlie, kam sa pozrieš

Nová X5 komfortom pripomína prvotriednu limuzínu. Svetlý interiér a sedadlá s nekonečnými možnosťami elektrického nastavenia, kvalitný audio systém i minimálny hluk. Maskuje rýchlosti skutočne prémiovo a je jedno, že už ste dávno na rýchlomeri presiahli diaľničný limit.

Cestou pomáha aj adaptívny tempomat. Hoci BMW ho doladilo takmer na výbornú, kvôli trochu priostrým brzdeniam a rozbehom v kolóne i vysokej citlivosti ho stále budete viac vypínať. Zavibrovaním volantu sa ozvú asistenti pri nechcenom opustení jazdného pruhu, aj keď sa rozhodnete „zrušiť“ auto v mŕtvom uhle. Pomôcť môže aktívna brzda pri nečakanom vstupe chodca do cesty. Navyše auto pozdĺžne parkuje úplne samo a ovláda pri tom aj plyn a brzdu. Ďalší asistent – pre jazdu na diaľnici, zatiaľ na Slovensku nefunguje. Keď bude, BMW vás do Tatier dopraví samo.

Spolu s tichom na palube komfortu pomáha pohodové pruženie. X5 sa na nerovnostiach pohupuje, nehrozia žiadne tvrdé rany od podvozku ani roztrasenie sa na roletách pred križovatkami. Dáva príjemný pocit nadradenosti.

BMW X5 xDrive25d Zdroj: Ľuboš Mistrík

Terén vs. asfalt

X5 bola často podceňovaná pre svoje terénne schopnosti a prvé generácie si to zrejme vyslúžili právom, veď ani automobilka ich neprezentovala cez obrázky v teréne. Dnes sa to mení.

S autom som zašiel do hlbokého lesa, kameňov, koľají, blata i na rozdrobený asfalt. Filtrovanie nerovností a prelet rozbitou cestou sa pocitovo vyrovnáva až britským džentlmentským SUV. Spolu s tichom na palube aj na tých najväčších výmoľoch vyžaruje v teréne obrovskú sebaistotu. A že dokáže krížiť nápravy a vyhadzovať jedno koleso vysoko do vzduchu už potom prichádza akosi samozrejme.

Sčasti za to môžu „balónové“ pneumatiky s vysokým profilom, ale je to aj celkovým nastavením podvozku a charakterom novej generácie. V porovnaní s minulosťou sa s ním nebojíte ísť aj do ťažkého terénu. Limitovať budú len obavy o poškriabanie laku a diskov.

A na asfalte je to stále BMW ako ho máme radi. Horské priesmyky zvláda s ľahkosťou, prehnane sa nenakláňa ani necestuje od zvodidiel k zvodidlám. V ostrých „vracákoch“ i viackrát zlomených zákrutách drží a nedáva najavo námahu. Pohľad na rýchlomer cez head up displej odhalí nezmyselne vysokú rýchlosť, ale X5 vás v nej baví a motivuje pridať. Len niektoré okresné cesty sú mu priúzke.

BMW X5 xDrive25d Zdroj: Ľuboš Mistrík

Štyri valce

Synonymom poctivého motora je stále šesť- a viac valec, minimálne v kráľovskej triede, do ktorej BMW X5 patrí. Dve tony váhy a luxusný zjav si predsa vyžadujú tichý hrmot a nie rachot štyroch valcov. Navyše skombinovaných s dvojlitrom, čo už ozaj pripomína váš naftový služobný Passat. Automobilka to dobre vie, aj preto je po otvorení kapoty malý motor schovaný pod veľkým plastovým krytom pripomínajúcim noblesnejšie motorizácie.

Ale dôležitejší než imidž je skutočná jazda a prejav. Po naštartovaní počuť vzdialený typický naftový klepot namiesto tradičného veľkoobjemového hutného zvuku. Ale hluk je maximálne utlmený a určite nie obťažujúci. Len pri plnom zrýchlení viete, že toto nie je celkom ono.

Z hľadiska výkonov veľa nechýba, veď si pozrite v tabuľke nižšie parameter zrýchlenia. X5 aj s najslabším motorom predbieha s dostatočnou vervou a málokomu budete v premávke zavadzať, za čo vďačí aj medzigeneračne nižšej váhe. Hoci pri diaľničných rýchlostiach už cítiť slabšie výkony, stále ich možno označiť za dostatočné. I keď prvá voľba pre nemeckých biznismenov, denne brázdiacich tých zopár rýchlostne neobmedzených diaľnic, to nebude.

K voľbe najslabšieho motora môže okrem nižšej cenovky motivovať aj spotreba a dojazd. Kombinovaná dosiahla 8,4 litra na 100 km a dojazd bez problémov prekračuje deväť stoviek. V porovnaní s nedávno testovanou X6 s tradičným šesťvalcom 30d ide ale o rozdiel len jeden liter.

BMW X5 xDrive25d Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Označenie boss pre nové X5 sedí. Ale tento šéf už má manažérske správanie prirodzene v sebe, nepotrebuje sa naň hrať. BMW je bossom v samom vnútri, komfortom na rozbitých cestách, luxusnou kabínou, prémiovým odhlučnením a prekvapivo aj jazdou v teréne. Štvorvalcový motor nič z týchto vlastností nekazí. Ale pre mnohých pridáva imidž poddaného.

Hoci iracionálne, sám by som len kvôli zvuku siahol po šesťvalcovej verzii. Ale keď budú o pár rokov autá vo veľkom dostávať tri valce, za týmito štyrmi sa ešte nasmútime.

Zakladateľ rodu

Na fotkách vidno aj prvú generáciu BMW X5 po facelifte. Keď v roku 1999 prišla, málokto ju chápal. Mníchovská automobilka bola synonym pre športovú jazdu a limuzíny radu 7, terénne SUV do toho nezapadalo. Ale zákazníci a fanúšikovia si zvykli a dnes patrí medzi najpredávanejšie modely BMW a do ponuky časom pribudlo aj X1, X3, X4 a X6.

Priame porovnanie s prvou generáciou prináša prirodzene rozdiely v komforte a moderných riešeniach. Dnešná novinka je pohodlnejšia a doteraz preberá staré prvky ako je napríklad dvojité vyklápanie kufra alebo rozmiestnenie niektorých ovládačov. V porovnaní s deduškom na fotkách ale stráca na zvuku. Šesť valcov ťažko prekonať.

Plusy Mínusy
pohodová plavná jazda dva valce zvuku chýbajú
prémiová a priestranná kabína cena príplatkových prvkov
ovládanie jednotlivých prvkov v realite nie o toľko nižšia spotreba
veľký kufor s dvojitým dnom
terénne schopnosti
radosť z jazdy v zákrutách
všemožní jazdní asistenti

BMW X5 xDrive25d Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje BMW X5 xDrive25d
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 160 (218) pri 4400
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 450 pri 1500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,7/5,3/5,8
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra (l) 650
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2115
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) 4886/1938/1762
Cena (eur s DPH) úplný základ 54 400; tento kus 79 655