Základné proporcie
Skeptický úvod ale nemá za úlohu navodiť smutnú atmosféru ohľadom testovaného auta. Práve naopak, X4 je vo výraznej svetlej farbe veselé, má športovo strihnutý zadok napriek tomu, že to je SUV a pritom nie je ani veľké ani malé. Vzniklo ako odpoveď na obrovský a nečakaný úspech väčšieho súrodenca X6 pre tých, ktorý si veľkého brata dovoliť nemôžu alebo nechcú.
Je odvodená od X3, o čom v dnešnom dizajnovom svete BMW svedčí už trochu zastaranejšia predná maska a predošlá generácia interiéru spojená s modernejšími doplnkami. Vnútrajšok je ale stále synonymum pre luxus, je to tu voňavé a za normálnych okolností mimoriadne tiché a pohodlné.
BMW X4 M40i Zdroj: Martin Rampáček
Áno, na druhej strane aj trochu tesnejšie, ale od malého kupé SUV nemožno čakať priestorové orgie. Vpredu sa nedá po americky rozvaľovať, ale miesta je tak akurát. Vzadu je ho na nohy prekvapivo veľa, kým vyšší jedinci si budú búchať hlavu o strop. Čo je ale pri tejto konštrukcii auta logické.
Kufor má až 500 litrov, jeho sa obmedzenia veľmi netýkajú. Pokiaľ nepotrebujete prevážať väčšie predmety až po strop.
BMW X4 M40i Zdroj: Martin Rampáček
Bohato vybavené
Prirodzene, auto tejto triedy za viac než 80-tisíc eur musí byť bohato vybavené. V tomto prípade to zahŕňa napríklad výborne fungujúci multimediálny systém iDrive s dotykovou plochou na zadávanie adresy prstom.
Okrem toho aj športový volant, bezkľúčový štart či adaptívne LED svetlá. Kufor si otvoríte elektronicky a aj šikovným kopnutím pod nárazník, vďaka čomu sa ľahšie vykladajú nákupy z plných rúk. Veľmi mi ale chýbajú elektricky nastaviteľné sedadlá.
BMW X4 M40i Zdroj: Martin Rampáček
Efektná jazda
Kde M40i kraľuje, je zvuk. Stredne veľké SUV strieľa do výfuku pri radení nahor a brble smerom nadol i pri každom pustení plynu. Studený štart sprevádzajú zvýšené otáčky, ktoré pobudia susedov a opätovné naštartovanie znamená ľahkú streľbu, ako keď jedlo v rozhorúčenom hrnci kypí.
Navyše zvuky neostávajú len v reproduktoroch vnútri, ale všetkých 360 koní trojlitrového šesťvalca dávajú najavo aj navonok. Zbehnite s X4 do podzemných garáží a ľudia strkajúci tašky do áut začnú vyberať telefóny, aby si prichádzajúci superšport natočili. Aké je potom sklamanie, keď vidia len modré SUV. Každopádne, zvuk je tým, kvôli čomu sa M40i oplatí zvážiť.
Samozrejme, aj rýchla jazda je hodná modrobieleho znaku BMW. X4 pri športovom naladení podvozka prituhne a v dlhých tiahlych zákrutách sa maximálne drží svojho pruhu prakticky bez ohľadu na rýchlosť. Ostré a úzke zatočenia síce s dvoma tonami váhy trochu pocvičia, ale auto ich aj tak napokon zvládne. Veď na stovku zrýchli za 4,9 sekundy, a tým dáva na všetko zabudnúť.
A tak je môj najväčší problém s týmto SUV v jeho postavení na efekt. Má až umelo dobrý zvuk, jednoducho nie je možné, aby si auto pri dvetisíc otáčkach odfrkávalo prirodzene bez špeciálnych hračiek vo výfukovom potrubí. Navyše modrá karoséria nesie niekoľko samoúčelných doplnkov, nehovoriac o beztak nepraktickej koncepcii typu kupé SUV. A na trhu už jedno „über SUV“ existuje priamo z rodiny, je ním takmer neuveriteľne jazdiace X6 M.
Ale keby nebolo M40i, možno by nebolo ani jedno z najlepších áut súčasnosti – BMW M2. Takže, ďakujeme ti, X4!
Plusy | Mínusy |
skvelý zvuk | príliš postavené na efekt |
dobré jazdné vlastnosti | menej miesta na hlavu vzadu |
luxusný dojem z kabíny | |
prvky výbavy |
BMW X4 M40i Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje BMW X4 M40i | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 265 (361) pri 5800 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 465 pri 1350-5250 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 4.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 11,3/7/8,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 500 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1915 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4671/1908/1624 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 46 700; tento kus 81 813 |