Pretože ľudia ich chcú. Stačí sa obzrieť okolo seba do veľkých miest a do predajných tabuliek. Klasické malé hatchbacky, autá nižšej strednej triedy aké poznáme dlhé roky s nadradeným úškrnom vytláčajú crossovery. Čoraz viac zákazníkov chce namiesto Astry, Golfu alebo Méganu vyšší Grandland, T-Roc alebo Captur. Niektorí majú praktické dôvody, iných prosto zláka móda a fakt, že aj sused má také.
BMW tento trend chvíľu ignorovalo a jeho X1ka bola stále mentálne bližšie triede SUV než hatchbackom. S novinkou pod názvom X2 ale triafa presne do priestoru, kde treba. Malý hatchback so zvýšeným podvozkom a štandardnými technológiami (žiadne terénne pomôcky) dostal navyše módny zadok typu kupé. Každému, kto ho videl sa X2 páčilo, obzvlášť ženám.
BMW X2 18i sDrive Zdroj: TREND
Má akurátne rozmery na mestské parkovanie, pritom typickú mníchovskú siluetu a ešte prémiový vzhľad. Pre niekoho babské auto, pre iného druhé, tretie do rodiny do úzkych uličiek európskych miest. Možno ho zaradiť jednoznačne do rodiny BMW, k čomu sa hrdo hlási napríklad aj netradičnými znakmi umiestnenými za zadnými bočnými oknami.
Vnútri je to už klasický obraz. Rozloženie palubnej dosky, sedadlá, volant, tesné usporiadanie. Navyše kožou obšitý interiér s jasne „prémiovým“ chodom tlačidiel, ich odozvou a zvukom. Dnu je jasne vidno, za čo sa platí tých 45-tisíc eur (nie, nepomýlil som sa), ale je to viac v dojme než výbave. X2 v tejto verzii nemá elektronicky nastaviteľné sedadlá, ani vyhrievaný volant, ani dotykový touchpad či príplatkový audiosystém. Niekedy je to ale o pocite na úkor výbavy.
BMW X2 18i sDrive Zdroj: TREND
Priestoru je tu prekvapivo dosť, a to najmä vzadu, kde to zvonku vyzerá na omnoho skromnejšie pomery. Kufor má stredne veľkých 420 litrov.
A teraz prichádza prekvapenie vhodné na ďalšie rozobratie v diskusii pod článkom. Pod kapotou je 1,5-litrový benzínový trojvalec. Áno, BMW za 45-tisíc ponúka tri valce so 140 k. Treba ale dodať, že na pohľad poslabší motor funguje a až na zvuk pri plnom záťahu alebo studenom štarte o počte hrnčekov pod kapotou nevedno. A jazdí v priemere za 7,7 litra na 100 kilometrov. Ale súhlasím, s prémiovým pocitom, ako sme naň zvyknutí, to nemá nič spoločné.
BMW X2 18i sDrive Zdroj: TREND
Navyše je testované X2 len verzia s pohonom predných kolies. Pri SUV trochu nezmysel, pri malom crossoveri, ktorý je v skutočnosti hatchback rozumná voľba. Nevidím dôvod voliť do tohto typu auta štvorkolku a zbytočne zvyšovať hmotnosť aj cenu.
A pri jazde to ani nie je veľmi poznať. Malému BMW nehrozí žiadne zúfalé pretáčanie kolies alebo odchod nosom von zo zákruty. Je to mníchovský produkt, za volantom ide s radosťou a v športovom režime už aj trojvalček ožije. Podvozok je tuhý, športový, ale pritom komfortný a odhlučnený na veľmi vysokej úrovni. Stačí prejsť niekoľko železničných prejazdov a človek pochopí rozdiel.
BMW X2 18i sDrive Zdroj: TREND
Verdikt
Vo finále je tu nižšia stredná trieda so zvýšeným podvozkom, bez extra porcie výbavy, s trojvalcom a pohonom iba jednej nápravy. A to všetko za sumu, kde končia limuzíny stredného manažmentu. Lenže prémiová trieda nie je o Exceli a chladnej kalkulácii plusov a mínusov, ale o sympatii a dobrom pocite. Ten X2 v sebe má. Nevyzerá ani trochu lacno a dáva vodičovi aj spolucestujúcim tú správnu mníchovskú atmosféru. Marketéri aj konštruktéri tu spolupracovali od začiatku.
Plusy | Mínusy |
duch BMW aj v malom | zvuky trojvalca pri záťahu |
presné a zábavné riadenie | lepšia výbava by pomohla |
komfortný a športový podvozok | |
BMW X2 18i sDrive Zdroj: TREND
Technické údaje BMW X2 18i sDrive | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 103 (140) pri 4600-6500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 220 pri 1480-4200 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9,6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,9/4,9/5,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 470 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 395 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4360/1824/1526 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 32 100; tento kus 45 921 |