Veľké zvonku

Nakreslili ho ako skutočné BMW, má tradičné dvojité kruhy v predných svetlách, ako aj dve ľadvinky pre prívod vzduchu do motora. Predná časť pôsobí robustne a zvonku nedáva pocítiť, že ide o menší model, prakticky na úrovni kombi trojkového radu. Nedávny facelift ho skrášlil.

Bočná línia pripomína skutočné SUV, len zadok je trochu obyčajný a nenápadný. Chválim ešte tradičnú dvojitú koncovku výfuku namiesto falošných dier a komplikovaných tvarov v nárazníku.

Predurčenie je jasné – X1 sa bude pohybovať najmä v meste, rovnako dobre ale uspeje aj na dlhých diaľničných presunoch alebo na vidieku a mimomestských cestách. V porovnaní so svojimi väčšími bratmi navyše nepúta tak pozornosť a okolie nemá pocit, že okolo nich prechádza nafúkaný zbohatlík. Práve naopak, chlap tu pôsobí akosi metrosexuálne.

BMW X1 xDrive20i (04) Zdroj: Ľuboš Mistrík

...malé zvnútra

Po vytvorení dojmu veľkého auta zvonku prichádza prekvapenie po nasadnutí dovnútra. Kokpit X1 je tesný, všetko je blízko a nemáte tu veľa miesta na rozťahovanie sa. Pre dvoch je však priestoru akurát a interiér je vďaka tomu útulný.

Navyše je všetko presne tam, kde to čakáte a okrem ovládania tempomatu páčkou pod volantom, ktorú si ľahko zmýlite so smerovkami, sú všetky ovládacie prvky jednoducho dostupné a okamžite zrozumiteľné. Prekvapivo šikovný je aj mimozemsky pôsobiaci držiak na poháre.

Tradičný mníchovský iDrive je po dlhých rokoch používania už natoľko vychytaný, že ho rád označím za jeden z najlepších systémov na trhu. Skrýva v sebe akurátne množstvo nastavení, ani veľa ani málo, a výborne umiestnený displej v zornom poli nedovolí dať oči dole z cesty. Ale to je už doménou všetkých interiérov BMW súčasnosti, rovnako aj intuitívne ovládanie na stredovom paneli.

Unifikovanosť s ostatnými modelmi ale môže prekážať, navyše vzhľadom na dlhé roky používania tohto typu interiéru. Vnútri už toto X1 nepôsobí najmodernejšie a svoje pridáva aj starodávne hnedé látkové čalúnenie dverí.

BMW X1 xDrive20i (06) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Na dlhé cesty

Voziť sa v najmenšom SUV od BMW len po meste je škoda. Na dlhé dovolenkové cesty poteší veľký kufor, kde vidno, že priestor na zadných sedadlách znižovali práve v prospech batožiny. X1 nie je ani nemá byť plnohodnotným rodinným autom pre štvor- alebo päťčlennú rodinu. Kufor je navyše rozčlenený sieťkami a gumami pre zachytenie menšieho nákladu, nehovoriac o dvojitom dne s praktickými oddielmi pripomínajúcimi tie z kuchynských zásuviek.

Na dlhej ceste oceňujem „prémiový“ dojem z auta. Audio hrá výborne, odhlučnenie zvonku a tlmenie nerovností je na špičkovej úrovni aj pri vysokých rýchlostiach. Pri tejto kvalite jazdy sa ani nechce veriť, že X1 je vybavené v minulosti nie práve vydarenými pneumatikami typu Run Flat. Autu nevadia žiadne nerovnosti a pláva nimi dokonca lepšie ako iné modely značky, ktoré zvyknú poskakovať. Nebojíte sa ho zobrať ani do slabšieho terénu.

Pri stovkách kilometrov a tejto cenovke by ste ešte ocenili radarový tempomat, a mnohé majiteľky určite aj automatické parkovanie. Páčiť sa bude systém na pripojenie smartfónu, xenónové svetlá natáčajúce sa do zákrut i doplnkový chrómový paket exteriéru.

BMW X1 xDrive20i (08) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Chce to nižšiu spotrebu

Táto X1ka mala v sebe prepĺňaný benzínový dvojliter. Síce to znamená príjemný zvuk a na túto veľkosť veľmi slušné zrýchlenie, no zároveň aj vysokú spotrebu. Počas testu až 9,2 litra na 100  kilometrov vrátane prázdnych víkendových ciest mimo obcí. Najmä mestské jazdenie väčšej stavbe a hmotnosti neprospieva a v hustých zápchach môže byť problém dostať sa aj pod 10. Diaľničné tempo si vypýta menej, keďže osemstupňový automat tu točí výrazne menej než 3-tisíc otáčok.

Ak vás ale tankovanie netrápi, spotrebu motoru odpustíte vďaka jeho charakteru. Toto je jedno z posledných áut, ktoré pozná výkonovú špičku a neťahá rovnomerne vo všetkých otáčkach. Keď ho potiahnete vyššie, čo sa až na malé SUV nesluší, odmení vás nečakaným záťahom a veľmi slušným zvukom. Pri odradení tesne pred červeným poľom počujete aj náznak odfuknutia do výfuku. Podobne ako v omnoho športovejšom Z4.

V čase, keď trhu vládne nafta, je benzínový motor do SUV odvážna ponuka zo strany BMW. Pre budúcich majiteľov, ktorým ale vysoká spotreba nevadí a naopak ocenia charakter motora, jeho zvuk a potenciálne nižšie náklady na údržbu, pokiaľ jazdia len krátke trasy v meste, to môže byť správna voľba.

BMW X1 xDrive20i (11) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Cena a príplatky

Pri BMW sa treba pozastaviť pri cenovke. Najlacnejšie X1 so zadným náhonom stojí 28 100 eur, najlacnejší model s pohonom všetkých kolies a týmto motorom zasa 33 200 eur vrátane DPH. Za túto veľkosť, pocit prémiovosti z hudby, odhlučnenia a najmä z kvality jazdy je to akceptovateľná cena. Horšie je to ale s príplatkami, ktoré cenu testovaného kusu vyhnali až nad 46-tisíc. A to pritom šlo o samozrejmosti v tejto triede ako je dažďový senzor, xenónové svetlá, tempomat, a podobne. Stále to nebola najsilnejšia verzia a nemala ani niektoré doplnky ako napríklad cúvaciu kameru.

Verdikt

Najmenšie SUV od X1 netreba odsudzovať len preto, že jeho svetom bude veľkomesto a za volantom najmä vodiči alebo vodičky neschopné oceniť jeho skutočné vlastnosti. Využijú tak na tretinu schopností, keďže toto BMW je schopné aj dlhých ciest pomedzi krajiny, užívania si zákrut a pobaviť dokáže aj na snehu. Okrem „babského“ imidžu môže prekážať vysoká cenovka a spotreba. Ale nové BMW sa málokedy kupuje z posledných úspor.

Plusy Mínusy
prémiový pocit z auta drahé príplatky
odhlučnenie vysoká spotreba
kvalita jazdy tesnejší interiér
jazdné vlastnosti a výkony
praktickosť vnútri a v kufri
ovládanie iDrive

BMW X1 xDrive20i (15) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje BMW X1 xDrive20i
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 135 (184) pri 5000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 1250
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7.4
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 9,5/6,3/7,5
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 420/1350
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1560
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4454/2044/1545
Cena (eur s DPH) úplný základ 28 100; tento kus 46 551