Najmenší terénny model

Zbrusu nová X1ka je nástupcom predošlého z pohľadu praktickosti nie optimálneho modelu. Áno, predchodca mal v sebe všetky vlastnosti prémiového auta vrátane pohodlia a tichosti, ale tesný interiér a metrosexuálny vzhľad mu na všeobecnej obľúbenosti nepridávali.

BMW šlo na to aktuálne úplne inak a svoje najmenšie SUV posunulo z roviny „milé, ale nešikovné“ do sveta plnohodnotne využiteľných áut. Postavilo ho na koncepcii spomínanej malej dodávky označenej ako 2 Active Tourer. Ale tam, kde sme pri dvojke frflali, pri X1ke prakticky nemáme výhrady.

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

Miláčik, zmenšil som X5ku, možno povedať pri pohľade na najnovšiu jednotku s prívlastkom X. Jej základná silueta a prvky sa podobajú, ale tam, kde najväčší model ukazuje robustnosť a istú nadradenosť, jednotka je sympatickejšia.

Čierny podklad predných svetiel jej dokonca pridáva športový až tuningový vzhľad, k tomu je ale zadok až príliš jednoduchý a celkovo nenápadný. Nechajme to ale na vkus každého, ak si auto napríklad dovybavíte M paketom, bude sa za čím obzerať.

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

Vnútri priestranné

Najväčšia výčitka predošlej generácie je preč vďaka základnej koncepcii prevzatej z rodinného MPV. Pri medzigeneračne o pár centimetrov kratšom aute je vnútri priestoru ďaleko viac. Už sa vpredu necítite stiesnene, no napriek plochám navyše je to tu stále útulné a nie prehnane prázdne. A sedí sa vysoko akoby ste boli v skutočnom veľkom SUV.

Interiér je prevzatý z lacnejšej koncepcie, čo znamená o niečo menej prémiový chod tlačidiel na stredovej konzole, lacnejšiu páku automatickej prevodovky namiesto známeho joysticku či v tomto prípade aj menší stredový displej (stále ale s výborným rozlíšením a ovládaním) a menšie tlačidlo iDrive. Automatický parkovací asistent žiada pomoc na plyne a brzde (v drahších modeloch zaparkuje sám len tlačidlom) a automatické diaľkové svetlá nedokážu vyrezávať svetelné segmenty.

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

BMW X1 tak na niektorých miestach pôsobí, že sa na ňom šetrilo akosi nasilu, marketingovo. Len preto, aby ste po presadnutí zo svojej drahej a nadupanej X5ky nezískali dojem, že vás ošklbali. Ak ale do jednotky nepresadáte z drahšieho BMW, celkový pocit, vône a najmä ticho nedávajú pocítiť žiadne šetrenie.

Dostatok priestoru je konečne aj vzadu, k tomu sa pridáva veľký 505-litrový kufor a zrazu sa z auta postaveného hlavne do mesta stáva plnohodnotný presúvač rodiny. Nehovorte to BMW, ale starnúce X3 mi každým dňom jazdenia na X1 čoraz viac prestávalo dávať zmysel. Uvidíme, čo príde s treťou generáciou naplánovanou na budúci rok.

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ako to jazdí

Skoro by som zabudol na vážnu výčitku fanklubov, že testovaný kus je predokolka. Uznávam, kúpe SUV s predným pohonom nerozumiem a vo všeobecnosti by som potom preferoval skôr tradičné kombi alebo MPV, no pre automobilky je to čoraz väčší segment. Veď každý chce sedieť vyššie a mať SUV pocit. Je to príjemné.

Nové X1 nie je s najslabším dieselom 18d žiadny trhač asfaltu, ale pri deväťsekundovom zrýchlení na stovku svižný a dostatočný parťák na dlhé jazdy po diaľnici alebo vedľajších cestách. V zákrutách dokáže pobaviť, i keď subjektívne o malý kúsok menej ako predchodca postavený viac na športovú jazdu než komfort. Predný pohon pri tomto výkone nerobí rozdiel, s výnimkou ešte najslabšieho benzínu už sú všetky X1ky štvorkolky.

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

Takže X1 jazdí svižne, ale naladené je viac na pohodlie. Znamená to výborné tlmenie nerovností, úplne ticho na palube bez ohľadu na rýchlosť a dokonca ani studený štart nafty nie je pre uši katastrofou. Bude radosť s týmto autom spoznávať svet, a to najmä pri dosiahnutej kombinovanej spotrebe 6,3 litra na 100 km a dojazde veselo cez tisíc.

Verdikt

BMW, zase sa to podarilo. Pri konzervatívnosti značky je úplná premena konceptu najmenšieho SUV veľkou vecou, no výsledok hovorí všetkými desiatimi za aj s prihliadnutím na niektoré lacnejšie riešenia. Nová X1ka je priestrannejšia, pohodlnejšia a pritom má stále kompaktné rozmery. Už do Auparku neodvezie len vás a čivavu, ale pokojne možno pribaliť ďalšie kamošky alebo celú rodinu. A navrhujem otočiť to smerom od obchodného centra, X1 sa nezľakne ani dlhej cesty na druhý koniec kontinentu.

Plusy Mínusy
kvalita BMW niektoré na pohľad lacnejšie riešenia
ticho na palube príliš nenápadný vzhľad
vnútorný priestor vpredu a vzadu
komfortná jazda
jednoduché ovládanie technológií
nízka spotreba

BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje BMW X1 18d sDrive
Parameter Hodnota
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 110 (150) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 330 pri 1750
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,5/4,6/5,6
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 505/1550
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1610
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4439/1821/1612
Cena (eur s DPH) úplný základ 29 400; tento kus 45 060