Najmenší terénny model
Zbrusu nová X1ka je nástupcom predošlého z pohľadu praktickosti nie optimálneho modelu. Áno, predchodca mal v sebe všetky vlastnosti prémiového auta vrátane pohodlia a tichosti, ale tesný interiér a metrosexuálny vzhľad mu na všeobecnej obľúbenosti nepridávali.
BMW šlo na to aktuálne úplne inak a svoje najmenšie SUV posunulo z roviny „milé, ale nešikovné“ do sveta plnohodnotne využiteľných áut. Postavilo ho na koncepcii spomínanej malej dodávky označenej ako 2 Active Tourer. Ale tam, kde sme pri dvojke frflali, pri X1ke prakticky nemáme výhrady.
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
Miláčik, zmenšil som X5ku, možno povedať pri pohľade na najnovšiu jednotku s prívlastkom X. Jej základná silueta a prvky sa podobajú, ale tam, kde najväčší model ukazuje robustnosť a istú nadradenosť, jednotka je sympatickejšia.
Čierny podklad predných svetiel jej dokonca pridáva športový až tuningový vzhľad, k tomu je ale zadok až príliš jednoduchý a celkovo nenápadný. Nechajme to ale na vkus každého, ak si auto napríklad dovybavíte M paketom, bude sa za čím obzerať.
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
Vnútri priestranné
Najväčšia výčitka predošlej generácie je preč vďaka základnej koncepcii prevzatej z rodinného MPV. Pri medzigeneračne o pár centimetrov kratšom aute je vnútri priestoru ďaleko viac. Už sa vpredu necítite stiesnene, no napriek plochám navyše je to tu stále útulné a nie prehnane prázdne. A sedí sa vysoko akoby ste boli v skutočnom veľkom SUV.
Interiér je prevzatý z lacnejšej koncepcie, čo znamená o niečo menej prémiový chod tlačidiel na stredovej konzole, lacnejšiu páku automatickej prevodovky namiesto známeho joysticku či v tomto prípade aj menší stredový displej (stále ale s výborným rozlíšením a ovládaním) a menšie tlačidlo iDrive. Automatický parkovací asistent žiada pomoc na plyne a brzde (v drahších modeloch zaparkuje sám len tlačidlom) a automatické diaľkové svetlá nedokážu vyrezávať svetelné segmenty.
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
BMW X1 tak na niektorých miestach pôsobí, že sa na ňom šetrilo akosi nasilu, marketingovo. Len preto, aby ste po presadnutí zo svojej drahej a nadupanej X5ky nezískali dojem, že vás ošklbali. Ak ale do jednotky nepresadáte z drahšieho BMW, celkový pocit, vône a najmä ticho nedávajú pocítiť žiadne šetrenie.
Dostatok priestoru je konečne aj vzadu, k tomu sa pridáva veľký 505-litrový kufor a zrazu sa z auta postaveného hlavne do mesta stáva plnohodnotný presúvač rodiny. Nehovorte to BMW, ale starnúce X3 mi každým dňom jazdenia na X1 čoraz viac prestávalo dávať zmysel. Uvidíme, čo príde s treťou generáciou naplánovanou na budúci rok.
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako to jazdí
Skoro by som zabudol na vážnu výčitku fanklubov, že testovaný kus je predokolka. Uznávam, kúpe SUV s predným pohonom nerozumiem a vo všeobecnosti by som potom preferoval skôr tradičné kombi alebo MPV, no pre automobilky je to čoraz väčší segment. Veď každý chce sedieť vyššie a mať SUV pocit. Je to príjemné.
Nové X1 nie je s najslabším dieselom 18d žiadny trhač asfaltu, ale pri deväťsekundovom zrýchlení na stovku svižný a dostatočný parťák na dlhé jazdy po diaľnici alebo vedľajších cestách. V zákrutách dokáže pobaviť, i keď subjektívne o malý kúsok menej ako predchodca postavený viac na športovú jazdu než komfort. Predný pohon pri tomto výkone nerobí rozdiel, s výnimkou ešte najslabšieho benzínu už sú všetky X1ky štvorkolky.
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
Takže X1 jazdí svižne, ale naladené je viac na pohodlie. Znamená to výborné tlmenie nerovností, úplne ticho na palube bez ohľadu na rýchlosť a dokonca ani studený štart nafty nie je pre uši katastrofou. Bude radosť s týmto autom spoznávať svet, a to najmä pri dosiahnutej kombinovanej spotrebe 6,3 litra na 100 km a dojazde veselo cez tisíc.
Verdikt
BMW, zase sa to podarilo. Pri konzervatívnosti značky je úplná premena konceptu najmenšieho SUV veľkou vecou, no výsledok hovorí všetkými desiatimi za aj s prihliadnutím na niektoré lacnejšie riešenia. Nová X1ka je priestrannejšia, pohodlnejšia a pritom má stále kompaktné rozmery. Už do Auparku neodvezie len vás a čivavu, ale pokojne možno pribaliť ďalšie kamošky alebo celú rodinu. A navrhujem otočiť to smerom od obchodného centra, X1 sa nezľakne ani dlhej cesty na druhý koniec kontinentu.
Plusy | Mínusy |
kvalita BMW | niektoré na pohľad lacnejšie riešenia |
ticho na palube | príliš nenápadný vzhľad |
vnútorný priestor vpredu a vzadu | |
komfortná jazda | |
jednoduché ovládanie technológií | |
nízka spotreba |
BMW X1 18d sDrive Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje BMW X1 18d sDrive | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 330 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,5/4,6/5,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 505/1550 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1610 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4439/1821/1612 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 29 400; tento kus 45 060 |