A podobne je to s BMW F 750 GS. Všetci poznajú veľkú GSu 1200 aj s jej nafúkanosťou a ignoranciou čohokoľvek menšieho, slabšie vybaveného alebo menej výkonného. Možno preto predpokladať, že sa menší súrodenec nesie v tieni väčšieho alebo je prosto dostupnejšou alternatívou. Po tom, čo som ho skúsil na okruhu, v teréne a meste sa prikláňam k druhej možnosti. A to v skutku vydarenej.
Mimochodom, 750ka je jednou z dvoch noviniek - kým väčšia 850ka je zameraná viac do terénu, menší model je viac cestný. Obaja maju rovnaký objem dvojvalcového motora.
Zdrobnenina
Na prvý pohľad je to jednoznačné GS. Trochu neforemný pohľad vpred prostredníctvom full LED svetiel, bohatá kapotáž, vysoký zdvih prednej vidly. Ale k tomu minimalistický štít a až nezmyselne veľa priestoru medzi kolesom a riadidlami. Sú uhly, z ktorých 750ka vyzerá ako jej menší brat s menej než polovičným objemom, a to nie je ľahké prepáčiť. Prvá pripomienka – mala vyzerať väčšie a dospelejšie.
BMW F 750 GS Zdroj: TREND
Posed je fajn. BMW je príjemne nízko, aby som dostatočne sebaisto dočiahol na zem a zároveň dostatočne vysoko kvôli prehľadu a pohodlnému posedu na dlhé cesty. Proti vetru som prekvapivo dobre chránený aj na diaľnici, i keď za väčšie plexi by som s radosťou priplatil. Keď už nič iné, dizajnovo bude motorka vyváženejšia.
Treba ale dodať, že kvalitou spracovania a detailov je na úrovni mníchovskej značky.
Všestrannejšia zábava
Malé GS chce byť obratnejšou voľbou než veľké. Ako sa ním predieram cez bratislavskú popoludňajšiu premávku, nemôžem protestovať. Prechádza s ľahkosťou miestami, kde by som s väčším strojom stál v kolóne. Nie je to malá Ninja 400, ale šírka riadidiel a perfektná obratnosť v malých rýchlostiach ma z dopravných zápch vyhrabe rýchlo. Máte v garáži veľkú GSu a vedľa nej malú? Na mestské vybavovačky bude určite lepšia zdrobnenina.
BMW F 750 GS Zdroj: TREND
Skúšam aj ľahký terén, hoci Youtube je plný videí toho skutočne ťažkého. Tam, kde som pri 1200ke, ale napríklad aj Africe Twin zvažoval, či sa otočím alebo vyhrabem do kopca, tu mi to ani nenapadlo. Jesenné vinohrady priam lákajú ísť stále vyššie a hlbšie do lesa, či už cez poľné cesty, vyjazdené koľaje alebo ostré kamene. Pre jazdca so slabými skúsenosťami z terénu azda najlepší stroj na naučenie sa.
S ešte zaprášenými gumami skúšam aj okruh. V Dlhej pri Trnave som skoro ráno, a tak si môžem užívať prázdnu dráhu akoby vybudovanú práve na týchto 77 koní. BMW sa s radosťou nakláňa a prevracia z jednej zákruty do druhej. Sedia jej úzke vracáky, ale aj zopár tých otvorenejších zákrut, ktoré tu možno nájsť. Vlastne asi dve. S veľkým GSom by som neprešiel ani cez bránu. Pravda, koní by som prijal aj viac a brzdy nie sú práve postavené na okruh, tu túžim po ostrejšom a jednoznačnejšom zábere.
BMW F 750 GS Zdroj: TREND
A na záver cestovanie. Nebude ultra rýchle, ale bude v pohode. Vďaka ochrane pred vetrom, nastaviteľnému podvozku a pohodovému motoru s mimochodom asi najmäkším prejavom pri podradení quickshifterom. Odozvu na plyn treba aj preto hneď zmeniť na dynamickú, ale F 750 nie je v prvom kroku o rýchlosti alebo odvážnej jazde. Chce cestovať svojim tempom, svojim životom, nebyť v tieni veľkej GSy.
Verdikt
Práve o tom 750ka je. Budeme ju všetci porovnávať s veľkým súrodencom, ale dokáže žiť aj samostatne. Pre niekoho môže byť slabá alebo prosto len málo „najlepšia“. Nemá najlepšie brzdy, ani výkon, nemá najvyšší posed ani zrejme neprebrodí Níl. Ale robí všetko v takom vyváženom pomere, ktorý odovzdáva aj nováčikom, že by bola škoda ju cez to kvalitné víno nevidieť.
Plusy | Mínusy |
obratnosť | výzor menšieho stroja |
všestrannosť | |
slušná výbava | |
BMW F 750 GS Zdroj: TREND
Technické údaje BMW F 750 GS | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 853 ccm |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 57 (77) pri 7500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 83 pri 6000 |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | n |
Spotreba - udávaná (l/100 km) | 4,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem palivovej nádrže (l) | 15 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 224 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 2255/922/1225 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 9 350 |