Špičkové spracovanie

Prvý pohľad hovorí jasne. Štíhla línia ešte zdôraznená čiernou farbou s modrým nádychom, veľké 20-palcové kolesá, drobné krídlo na kufri. BMW 7 má majestát veľkej limuzíny, jeho vzhľad budí rešpekt a už dávno mi nikto z ľavého diaľničného pruhu tak neuhýbal ako práve dnes. Prvú úlohu zvláda na výbornú.

A podobné je to aj vnútri. Klasická architektúra, len dotiahnutá do dokonalosti. Dotykové plôšky aj pri nastavení výduchov, displej na nastavenie klimatizácie, kde sú potrebné tlačidlá klasické, analógové. Všetko prešité drahou a voňavou kožou, ako aj špeciálne nadizajnované sedadlá pripomínajúce kreslá v uzavretom klube s poriadne drahým členským. Ich možnosti nastavenia sú také široké, že som asi ani všetky neobjavil.

Rovnako môžem skombinovať vyhrievanie a odvetrávanie sedadiel či dostať pohodovú masáž celého tela. BMW doťahuje do dokonalosti aj svoj inak už výborne spracovaný infotainment, ktorý možno ovládať gestami. Mávam rukou pri odmietaní hovoru či zmene hlasitosti.

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Je to špičkovo spracovaný interiér klasického strihu, žiadne supermoderné displeje cez polovicu auta, ale zase ani starobylo spracované detaily. Prostá kvalita a pritom jednoduchosť.

Ako sa sedí vzadu

Limuzína je prirodzene aj o priestore vzadu, i keď v prípade BMW 7 bude asi najväčší podiel majiteľov spomedzi konkurenčných limuzín aj skutočne šoférovať. Ak sa chcete voziť vzadu, zaškrtnite u dílera predĺženú verziu. Až vtedy dostanete potrebné, inak sa z priestoru vzadu vysmieva napríklad aj firemná Škoda Superb vašich podriadených.

Testovaný kus je krátky, a tak vzadu miestom trochu pokrivkáva. Ale neplatí to o výbave. Displeje na oboch sedadlách s príplatkovým TV tunerom, ovládanie sedadla spolujazdca aj z prezidentského miesta, ako aj chladnička medzi sedadlami. Mimochodom, uberá z kufra, ale miesta je tam stále dosť. A tiež plne nastaviteľné zadné sedadlá.

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Potom je tu technologická výbava. Tabletu sa hneď chytil štvorročný syn, ktorý otestoval (desiatky krát), či ozaj funguje vysúvanie a zasúvanie roletiek na diaľku. A veľkú radosť mu robí aj možnosť posúvať spolujazdca úplne vpred alebo si ho sklopením predného sedadla položiť až na kolená. Takto vyzerá v detských očiach radosť z jazdy.

Pri tablete mám ale pochybnosti. Je to prchavá technológia a už dnes, dva roky po uvedení novej generácie tohto auta pôsobí zastarane. Je ťažký, hrubý, po chvíľke klikania sa dopracujem do nevzhľadného android menu. Jednoducho sa sem takýto tablet nehodí a bude prvým upozornením na rýchle starnutie počítačovej techniky. Týmto môj synátor prostredníctvom niekoľkých "selfie" fotiek pozdravuje budúceho majiteľa testovaného kusu.

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Ako to jazdí

Keďže ide o BMW, aj za volantom očakávam istú radosť z jazdy. Dostávam ju netradične v dvoch rovinách. Komfortný režim je extra pohodlný. Limuzína sa prehnane nehúpe, ale diery na cestách sú vzdialené a nejako sa ma netýkajú. Auto sa vtedy ovláda zľahka, letieť diaľnicou je preň úplná samozrejmosť, cesta ubieha sama. Na rýchlomer nepozerajte, zbytočne to rozladí.

Prepnutie do športového režimu znamená mierne stuhnutie podvozku, odozvy na plyn aj riadenia. Červené digitálne budíky sú už trochu vulgárne, ak veziete príliš konzervatívneho veľvyslanca. Škôlkarovi sa páčili, mimochodom. BMW 7 vtedy upraví svoj charakter a začne sa hravo vrhať do zákrut, aj so svojimi piatimi metrami dĺžky robí radosť a trochu, aspoň v náznaku zavrtí zadkom. Takto si predstavujem jazdné vlastnosti z Mníchova.

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Hoci sa Nemci rozhodli diskutovať o zákaze naftových motorov, 740d je argumentom proti. Hladký a dostatočne majestátny zvuk, plynulý a pritom poriadny záťah (veď stovka za 5,2 sekundy) sú optimálnym pre limuzínu tejto triedy. A vďaka prvotriednej osemstupňovej prevodovke jazdí monštrum za 8,1 litra na 100 kilometrov, a to som ho ani trochu nešetril. Ak budete chodiť len do Lidlu vo vedľajšej dedine, bude to pod sedem. V dvojtonovej 320-koňovej limuzíne.

Strata hodnoty

Viem, klientov tohto auta to aj vzhľadom na politiku zliav BMW až tak nezaujíma, ale limuzíny sú kráľmi v prepade hodnoty. Stačí pozrieť inzeráty a za krátke obdobie životnosti tejto generácie nájsť prepady v desiatkach percent. Úplným vrcholom s poklesom ceny aj o polovicu za rok je inak obdivuhodný a dnes už žiaľ nepredávaný dvanásťvalcový kus M760i.

A tiež sa treba pripraviť na mastné príplatky, veď základná verzia 740d je v cenníku za 100-tisíc eur a testovaný kus sa predražil až na 150-tisíc. Ale zato vďaka dokonalým laserovým svetlám s dosvitom 600 metrov, prvotriednej hudbe Bowers Wilkins či hračke pre dobre situovaných kamarátov – infračervenej funkcii nočného videnia. Hojne využívam aj prednú šošovkovitú kameru, v neprehľadných križovatkách tak vidím obe strany hlavnej cesty.

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Verdikt

BMW 7 je právom kráľ kombinujúci svet komfortu aj športu. Vrchol potravinového reťazca, ktorý pohŕda modernými SUV nahrádzajúcimi klasické prezidentské limuzíny. Mníchovčania si mohli odpustiť detinský a už dnes zastaraný tablet vzadu, ale všetko ostatné je ohromujúci kus techniky a umu. A za to sa platí.

Plusy Mínusy
luxusne spracovaný interiér v kratšej verzii chýba miesto vzadu
komfortná a odhlučnená jazda zastaraný tablet vzadu
zábavné v zákrutách
bohatá výbava

BMW 740d Zdroj: Adam Slobodník

Technické údaje BMW 740d xDrive
Parameter Hodnota
Motor 3,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 235 (320) pri 4400
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 680 pri 1750-2250
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5,2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,6/4,5/5,3
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 515
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1935
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5098/1902/1479
Cena (eur s DPH) úplný základ 92 800; tento kus 149 310