Niečo medzi 5 a 7

Nafúknutá päťka s väčším kufrom a príplatkovou reguláciou tlmičov je práve o pohode. Táto kombinácia spolu s luxusnými doplnkami robí z GT komfortnú zaoceánsku loď. Chcete s ňou precestovať celý svet, nielen Európu a blízke krajiny. Ide o jedno z mála BMW, ktoré nechce byť športové, ale túži pohodlne odviezť štyroch dospelých na ďalekú služobnú cestu. Je niekde medzi radmi 5 a 7.

Hoci dizajn 5 GT od svojho začiatku patrí medzi tie kontroverznejšie a nafúknutý kufor spolu s klesajúcou strechou sa nemusí páčiť, po facelifte pôsobí o čosi jemnejšie. Nový tvar svetiel i nové lišty pomohli zadok opticky zmenšiť a priblížiť ho trojkovým modelom. Naživo je ale stále obrovské, nenechajte sa oklamať fotkami.

Koncepcia pomáha miestu na zadných sedadlách, ktoré lákajú k sklopeniu strednej časti a vytvoreniu pohodlného sedenia pre dvoch aj s obrovskou lakťovou opierkou. A kufor typu liftback zasa umožňuje omnoho lepšie využitie priestoru než v sedane. Navyše kufor otvoríte aj kopnutím nohy pod nárazník, čo s plnými taškami v rukách ocení každý. Od kabíny je okrem zadných sedadiel oddelený ešte ďalším panelom.

BMW 530d GT Zdroj: Peter Polešenský

Pohodlná jazda

Ak 5 GT niečo charakterizuje najviac, je to komfortná jazda s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi. Aj v štandardnom nastavení je tiché a mäkké, pri prepnutí do Comfort+ je z neho skutočná loď. Nevadia mu výtlky po zime, spomaľovače, betónové cesty ani stokrát opravovaný asfalt. Vznáša sa nad povrchom v absolútnej tichosti a nedáva jediný dôvod nadávať na slovenské cesty.

Na pekné zákruty mimo miest je tu síce režim Sport alebo Sport+, ale neexistuje jediný dôvod ho zapínať. Ok, BMW síce stvrdne, lepšie reguluje náklony a ide o niečo ostrejšie do zákrut aj po plyne. Ale nesedí mu to. Chcete, aby sa posádka kochala prírodou aj vďaka panoramatickej streche, nie aby v tichosti trpela a čakala na najbližšiu rovnú diaľnicu.

Pri trochu ostrejšej jazde navyše už auto dáva najavo svoje viac než dve tony, čo sa prejavuje najmä pri brzdení i manévrovaní v úzkych uličkách veľkomiest. Na túto veľkosť ale príjemne prekvapuje dosiahnutá spotreba – kombinovaných 8,4 litra na 100 kilometrov je na trojlitrový šesťvalec slušné. Navyše sprevádzané tlmeným hukotom 260 koní a asi tonou izolačnej hmoty.

BMW 530d GT Zdroj: Peter Polešenský

Priestor nadovšetko

Koncepcia vnútri sa spolieha najmä na priestrannosť. Palubná doska je naklonená smerom vpred, široké sedadlá, obrovská presklená plocha a bezrámové dvere, všetko pridáva na pocite vzdušnosti. 5 GT má namiesto opierok hlavy mäkké vankúše, v tomto kuse chýba už len masážna funkcia sedadiel. Nedostavuje sa ani typická BMW tesnosť kokpitu, dobre známa z iných modelov.

Pomáha aj svetlé čalúnenie, ktoré ale už po niečo vyše 7-tisíc kilometroch testovaného kusu nie je práve najčistejšie. Napriek staršej generácii interiéru tu vek necítiť, čomu pomáhajú aj digitálne ukazovatele, head up displej či prehľadný systém iDrive, zrejme najlepší súčasnosti. Existuje jediná výčitka – neprestaví sa sám na letný čas.

Výbornou pomôckou okrem takzvaného vtáčieho pohľadu pri parkovaní sú aj dve kamery umiestnené v rohoch predného nárazníka. Pri vychádzaní spoza parkujúcich áut alebo stĺpov podzemných garáží vidia za roh, tam, kde kvôli dlhej kapote vodič bez vystrčenia sa na hlavnú cestu nevidí. Aj tak ale odporúčam pozor pri parkovaní, keďže má rozmery plnohodnotnej limuzíny.

BMW 530d GT Zdroj: Peter Polešenský

Verdikt

BMW 5 GT nemá športové ambície, nechce sa nikam naháňať, a hoci je na ceste neprehliadnuteľné, ani sa prehnane nechvastá. Jeho túžbou je jazdiť tisícky kilometrov po akýchkoľvek cestách, voziť manažérov na dlhé služobné cesty a cez víkendy sa premeniť na komfortné rodinné auto. Pohodlie a ticho na palube je ťažké prekonať, či svieti slnko alebo poriadne leje.

Plusy Mínusy
pohodlie adaptívneho podvozku kufor mohol byť ešte väčší
úplná izolácia od okolia
priestrannosť na všetky strany
systém iDrive a elektronické hračky
spotreba silného šesťvalca
otváranie kufra kopnutím pod nárazník
výborné full LED svetlá

BMW 530d GT Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje BMW 530d GT
Parameter Hodnota
Motor 3,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 190 (259) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 560 pri 1500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 6.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,2/5,6/6,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 500/1700
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2120
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5004/1901/1559
Cena (eur s DPH) úplný základ 52 900; tento kus 94 074

Za priestor na fotenie ďakujeme Art Hotelu Kaštieľ v Tomášove.