Posledné zbohom?
Cesta naprieč Slovenskom je pre súčasnú generáciu päťky možno posledné zbohom od redakcie TREND.sk. V ponuke je od roku 2010, medzitým prešla faceliftom a podľa BMWblog.com má budúci rok prísť nový model. Aj by sme sa stavili, že bude tomu súčasnému veľmi podobný. BMW to ešte oficiálne nekomentuje.
Na 900-kilometrovú trasu za recenzovaním košických novostavieb pod hlavičkou Rande s realitou sme vzali naftovú motorizáciu označenú ako 525d, čo je podľa výkonu tretí nafťák zo šiestich v ponuke. Je to klasický sedan v elegantnej čiernej farbe s veľkými kolesami. Žiadne dizajnové výstrelky.
BMW 525d xDrive Zdroj: Peter Polešenský
Štartujeme skoro ráno z Bratislavy, cieľom je dosiahnuť metropolu východu do piatich hodín, absolvovať dve pracovné stretnutia, stihnúť obed a do desiatej večer byť naspäť. Štvorvalcové BMW prekvapí hlučnejším chodom studeného motora, po chvíli sa ale upokojí. Ako aj vyplýva neskôr, šesťvalcové 530d je lepšia voľba. Typická vôňa interiéru mníchovskej značky i masívna kapota na prvý pohľad dávajú dojem bezpečnosti a pohody. Na cestu sa teším.
Tesné i rozkopané
Hneď prvé stovky kilometrov smerom na severnú trasu prinášajú obmedzenia a prvé diaľničné kolóny, na naše šťastie v protismere. BMW 5 je mimoriadne tiché, radarový adaptívny tempomat v spomalených úsekoch jemne udržuje vzdialenosť od okolia. Vodičovi stačí točiť príplatkovým M volantom a užívať si kvalitnú hudbu Harman Kardon.
Drahý kokpit je tesný. Ide síce o útulné miesto, po veľkú fľašu sa ale musím naťahovať za sedadlo dozadu a do stredovej opierky sa sotva vojde peňaženka a kompaktný fotoaparát. Na dlhú cestu sme sa vybrali dvaja a pohľad na menší priestor pre nohy cestujúcich vzadu hovorí, že to je len dobre. Nie je to nič stiesnené, ale nečakajte 7čkovú radu ani Superb.
BMW 525d xDrive Zdroj: Peter Polešenský
Cesta plynie ukážkovo, bez náznaku únavy „spotrebujeme“ celú R1ku a smerujeme na Brezno. Pre niektoré autá môže byť cesta cez Čertovicu náročná, no BMW 5 sa nezapotí. Pravda, pre vyslovene športovú jazdu to chce silnejší šesťvalcový motor, predsa len sa bavíme o vyše 1,8 tone váhy, ale presné riadenie a všetky poháňané kolesá robia radosť. No určite to nie je plavné GT, 5ka je síce komfortná, ale skôr tuhá. Na severnej strane priesmyku nás čaká hustá hmla a jesenný chlad.
Diaľničný expres
Severná D1ka prináša krásne výhľady na Vysoké Tatry, Spišský hrad a údolia i kopce okolo. Keď skončí, máme šťastie na slabšiu premávku, a tak bez výraznejšieho spomalenia sledujeme množstvo rozostavaných ciest. Dva dlhé úseky chcú po meškaniach otvoriť už túto jeseň.
V Košiciach sme severnou trasou cez Čertovicu za 4 hodiny a 40 minút, čo je aj s krátkou pauzou dobrý výsledok. Na neznámych križovatkách využívame kamerový výhľad z predného nárazníka do strán, ako aj vtáčí pohľad pri parkovaní.
BMW 525d xDrive Zdroj: Peter Polešenský
Naspäť skúšame južnú trasu. Opäť je tu kopa rozkopávok i semaforov, ktoré priemernú rýchlosť znižujú. Na veľkej časti ciest je ale už vyliaty nový asfalt, niektoré rýchlostné cesty sú otvorené v polovičnom profile a výstavba R2 Lučenec – Zvolen naplno beží.
Keď padne tma, ostáva už len rýchlostná cesta zo Zvolena do Bratislavy. Za sprievodu výborných LED adaptívnych svetiel zhasínajúcich jednotlivé segmenty svetelného lúča vidno, že diaľnicu BMW 5 miluje. Dlhé tiahle zákruty R1 si naplno užívam, čo potvrdzuje, že tento prémiový sedan postavili na dlhé biznis cesty naprieč Európou, pre jedného až dvoch manažérov.
Doma sme opäť za rovnaké 4 hodiny a 40 minút ako severnou trasou pri celkovej kombinovanej spotrebe 7,3 litra na 100 km. Celé sme to stihli od šiestej ráno do desiatej večer s bohatou rezervou.
BMW 525d xDrive Zdroj: Peter Polešenský
Verdikt
Rozlúčka s odchádzajúcou generáciou ukazuje, ako sa päťkový rad BMW vydaril. Klasický strih, luxusný interiér, zábavné riadenie. Nie je problém spraviť 900 kilometrov za deň a aj večer sa cítiť fit. Je to špičkový kus techniky a ak nás v Mníchove teraz čítate, prosíme len dve vylepšenia. Viac priestoru vzadu a praktickejšie úložné priestory vnútri.
Plusy | Mínusy |
pohodlie, luxus a ticho | menej miesta vzadu |
neúnavné aj na dlhé cesty | chce to viac odkladacích priestorov |
moderné technológie BMW | |
jazdné vlastnosti a presné riadenie | |
komfortný diaľničný expres |
BMW 525d xDrive Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje BMW 525d xDrive | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 160 (218) pri 4400 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 450 pri 1500-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,3/5/5,4 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 7.27 |
Objem kufra - základ (l) | 520 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1840 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4907/1860/1464 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 41 850; tento kus 79 561 |