Malá veľká štýlovka

Ak sloganom Slovenska bolo malá veľká krajina, BMW 4 Gran Coupé si môže podobné povedať taktiež. Štvordverové kupé totiž najmä v bielej farbe pôsobí zvonku veľké a jeho papierové rozmery aj také sú. Obrovská kapota a klesajúca strecha ale naznačujú, že auto je viac štýlovým kusom pre jedného, dvoch mladých šikovných ľudí než veľkú rodinu. Potom síce nemusíme rozumieť potrebe štyroch dverí, ale súdiac podľa predajov to funguje. 

Štvorka kupé je totiž vnútri dosť tesná. Typicky bavorácky široká prístrojová doska, nízky posed za volantom i vedľa a utopenie sa v hlbokých sedadlách. Vzadu je miesta pomenej a na hlavu je to len tak tak. Kufor síce je papierovo veľký, ale nízky. Dojem z GC je oveľa bližší slovku Coupé než Gran.

BMW 340i GC Zdroj: Martin Rampáček

Ale môj bože, ten interiér. Testovaný kus má drahú výbavu Individual, kde je v koži snáď všetko vrátane celej prístrojovej dosky. Jej svetlohnedá farba s bielym prešívaním, čierny klavírny (=neprakticky lesklý) lak a štvorčeková štruktúra výplne dverí je umeleckým dielom. A keď sa zotmie, ambientné osvetlenie vytvára atmosféru, ktorú nemožno nazvať inak ako magnet na ženy.

Bohato vybavené

Samozrejme, malé kupé s dvoma pármi dverí je pri koncovej cene vyše 73-tisíc eur s daňou prakticky maximálne vybavené. Nechýbajú šikovné doplnky, kvalitná cúvacia kamera, skvele hrajúci systém Harman Kardon, dotyková plocha na ovládači iDrive i skutočne rýchlo fungujúci infotainment a mnohé ďalšie. Veľmi mi ale chýba bezkľúčové otváranie a elektrické nastavenie sedadiel, manuálne sa pri tejto cene nehodí, nehovoriac o komplikovanom systéme.

BMW 340i GC Zdroj: Martin Rampáček

So štyrmi valcami

Dodatok 30i v názve modelu bol pre fanúšikov značky dlhé desiatky rokov skutočne dôležitý. Symbolizoval benzínový radový šesťvalec dýchajúci len atmosférický vzduch s charakterným kovovým zvukom a škrekotom. Po novom budú takto označené štvorvalce, BMW sľubuje viac výkonu a nižšiu spotrebu. V podstate ide o inovovaný a posilnený motor 28i.

Je to problém? Pre bežných užívateľov nie. Niekedy síce počuť trochu traktorový zvuk, keď sa ale do toho naplno oprie, bude radosť ho počúvať. Papierovo je na tom podobne ako predtým s dvoma valcami navyše, len nemá takú tú chuť vystreliť vpred, skôr ide o plynulý záťah. Nenechajte sa ale znechutiť, na ceste budete stále patriť k tým najrýchlejším.

BMW 340i GC Zdroj: Martin Rampáček

Výborným doplnkom je hladký osemstupňový automat. Na diaľnici točí ani nie 1 500 otáčok, a ani keď si nevšimnete rýchlostné limity, len sťažka sa preklopí cez dvetisíc. Vďaka tomu možno dosiahnuť dlhodobú spotrebu 8,2 litra na 100 km, čo je na 250 koní a úplne surové auto s nábehom 500 kilometrov výborný výsledok.

Aj komfort jazdy je inde ako predtým. U BMW sa už nekoná žiadne prehnané trasenie a nepohoda, aj športové štvordverové kupé je dnes pohodlné na slovenských cestách a s radosťou sa hýbe cez jamy. Nehovoriac o zábave za volantom, 4 GC je mrštné, zatáča s veľkou ochotou a nepotrebuje k tomu ani drahý príplatkový M volant.

BMW 340i GC Zdroj: Martin Rampáček

Verdikt

Štíhly dizajn nakreslený viac umelcom architektom než pragmatikom je navrhnutý zvonku dnu. Kým na parkovisku biela štvorka Gran Coupé trčí do strán, vnútri máte pocit ako v športovom kupé. Ale posádku najmä testovaného kusu obklopuje veľký luxus, i keď cena zodpovedá ďaleko väčším autám. Jazda a technologické hračky tradične na výbornú. A motor? Ok, označenie búra spomienky fanúšikov, ale šesťvalce stále ostávajú v ponuke. Nebuďte smutný.

Plusy Mínusy
bohatá výbava tesné vnútri
luxusný interiér chýba bezkľúčové otváranie a elektrické nastavenie sedadiel
kvalita jazdy
radosť zo šoférovania
slušná spotreba

BMW 340i GC Zdroj: Martin Rampáček

Technické údaje BMW 430i Gran Coupé xDrive
Parameter Hodnota
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 185 (252) pri 5200
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1450-4800
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,8/5,2/6,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 480/1300
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1655
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4638/1825/1404
Cena (eur s DPH) úplný základ 39 300; tento kus 73 314