Čo to je

Štvorka je dvojdverová verzia trojky, ale to už isto viete. V tomto prípade s pevnou sklápateľnou strechou, ktorá zvyšuje využiteľnosť kabrioletu a priam ho predurčuje na celoročné používanie. Kontrastnú a slušivú farebnú kombináciu vidíte na fotkách.

Možno teda očakávať typické vlastnosti trojkového BMW, ktoré považujem za esenciu toho, čo mníchovská značka znamená. Malé a trochu tesné, pritom ale obratné, zábavné, pohodlné a plné prémiových detailov, vybavenia a kvality. Za adekvátnu cenovku, samozrejme.

Všetko nájdete aj v štvorke bez strechy. Svetlý interiér dáva pocit vzdušnosti, multimediálny systém iDrive sa ovláda ľahko. Ďalším levelom už je len prepojenie priamo na mozgové bunky a ovládanie mysľou. K tomu treba pripočítať rozpoznávanie dopravných značiek (rýchlostné limity ale nefungujú stopercentne), adaptívny radarový tempomat, varovanie pred nárazom a ďalšie prvky. Len tie svetlosvetlé koberčeky skutočne neodporúčam.

BMW 420d Cabrio Zdroj: Cypo Design

Strecha nezatečie

V minulosti boli kabriolety vnímané ako nepraktické. Často mali len dve sedadlá, malý interiér, plátennú zatekajúcu strechu. Sklápala sa ručne a po pár rokoch prestala tesniť. Nehovoriac o miniatúrnom batožinovom priestore a vŕzganí karosérie v zákrutách. Partner pre masochistov.

Dnes je to inak a BMW 420d Cabrio je živým príkladom. Má pevnú skladaciu strechu, ktorá sa zloží za približne 20 sekúnd sama (mohla by rýchlejšie). Pre okoloidúcich ide o príťažlivé technické divadlo, len sa musíte naučiť pri tom správne tváriť, aby ste pred panelákom nepôsobili povýšenecky. Manipulovať s ňou môžete do rýchlosti 18 km/h, zišlo by sa tak o 30 viac. Takto to nemusíte stihnúť na semaforoch a ak začne náhle pršať, v panike hneď zastavujete.

Strecha sa skladá do kufra, čo znamená, že po jej zložení ostane ťažko dostupný priestor. Ale pritom nie najmenší, dve cestovné tašky sa vojdú bez problémov. A keď je strecha poskladaná v kufri, tlačidlom ju môžete nadvihnúť a spod nej pohodlne vybrať batožinu. Štvorka Cabrio by mohla hrať v činohre o Transformers.

Je vôbec praktické?

Netreba zabúdať, že vnútri čaká komfort prémiového BMW a štyri plnohodnotné sedadlá. Priemerne vysoký človek si sadne dozadu aj pod strechu a nohy si zasunie pod predné sedadlá. A tie zadné majú Isofix, takže vietor vlasy rozcuchá aj vašej ratolesti. Ak už nejaké má.

Aby sa nadmernému prúdeniu vzduchu zabránilo, automobilka za príplatok pribalí deflektor. Musíte ho namontovať ručne štyrmi zacvaknutiami. Nevyzerá dobre a ruší miesto na zadných sedadlách pre cestujúcich (ostáva na batožinu), ale vďaka nemu prežijete aj diaľničné rýchlosti.

Navyše má 420d mimoriadne účinný systém prúdenia vzduchu na krk spod predných opierok hlavy. Teplý vzduch zohrieva aj v tohtoročnom sychravom lete a maximalizuje dni, kedy budete na počudovanie okolia jazdiť bez strechy. Už nie ste odkázaní na tých pár slnečných chvíľ.

BMW 420d Cabrio Zdroj: Cypo Design

Ako jazdí?

Pravdepodobne najväčší predsudok voči tomuto autu. Kabriolet a nafta, veď to nejde dokopy. Po sklopení strechy vo vyšších otáčkach naozaj počujete viac dieselového klepania, ako by vám bolo milé. Netreba ale zabúdať, že toto je BMW a odhlučnenie je príkladné. Hoci kultivovanejších šesť valcov by mu viac svedčilo.

Vynahrádza to ale chuťou cestovať. Osemstokilometrový dojazd je rovnaký ako vo vašom rodinnom kombi, a tak aj na dlhšie cesty, keď nepotrebujete veľa batožiny, zvolíte kabrio. A tým si ho ešte viac užijete. Kombinovaná spotreba mi vyšla na 6,7 litra na 100 km, dá sa stlačiť nižšie.

Výnimočnou vlastnosťou tohto konkrétneho BMW je, že s ním nechcete ísť prirýchlo. Až sa hanbím to priznať, ale viac ma bavilo v režime Eco a pohodovom nedeľnom prejazde bez strechy po slnečných cestách.

BMW 420d Cabrio Zdroj: Cypo Design

No netreba sa báť, stále je to plnohodnotný výrobok z Mníchova a po prepnutí do režimu Sport pri manuálnom radení automatickej prevodovky trhá, predbieha ako nič a v zákrutách dokáže zabaviť aj potrápiť okolie. Na ceste drží, riadenie je na dnešné časy presné, zákruty si užíva. Len to akosi nie je vo variante 420d jeho priorita, veď oproti kupé pribral šialených tristo kíl. Chápte ho skôr ako výletnú jachtu než rýchločln.

Verdikt

Uznávam, tiež si pri naháňaní sa uprostred skalných útesov predstavím skôr práskanie bičom ako v testovanej M6 Cabrio alebo uľavovanie si do výfuku ako vo vlani testovanej Z4. Kvôli 420d Cabrio nevstanete v skoré sobotné ráno, aby ste sa s partiou nadšených jazdcov naháňali na priesmyku alebo pretekárskom okruhu.

Pri osemstokilometrovom dojazde ale vycestujete už v piatok večer a ráno si užijete brieždenie na talianskom pobreží. Pevná strecha, štvormiestny interiér i prekvapivo využiteľný kufor dáva všetky predpoklady vyraziť na dlhý roadtrip vo dvojici. A keďže je to BMW, ktoré v noci patrí na parkoviská dobrých hotelov, spacáky nechajte doma.

Prečítajte si aj TREND test BMW 428i Cabrio.

Plusy Mínusy
prémiový a pohodlný interiér manipulácia so strechou len v nízkej rýchlosti
žiadne vŕzganie karosérie vysoký nárast hmotnosti oproti kupé
ticho na palube bez strechyniektoré nerovnosti potrápia 19-palcové kolesá
pri nasadenej streche žiadne zvuky alebo aerodynamický šum
teplý vzduch na krk

BMW 420d Cabrio Zdroj: Cypo Design

Technické údaje BMW 420d Cabrio Modern Line
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 135 (184) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 380 pri 1750
Pohon zadných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8,2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6/4,5/5,1
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - strecha dole/hore (l) 220/370
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1755
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) 4638/1825/1384
Cena (eur s DPH) úplný základ 44 000; tento kus 64 569