Čo to je?

Kedysi najmenší rad od mníchovskej automobilky. „Trojka“ je napriek zväčšovaniu do všetkých smerov stále tým, čo mnohí považujú za pravé BMW, čiže menšie obratné a drsne vyzerajúce auto, ktoré svojou ľahkosťou dáva skutočnú zábavu. Batoh vzadu vyzerá prirodzene a nepôsobí, že je niečím navyše. Práve naopak, využiteľnosť inak pomerne tesného auta tým skokovo rastie.

Aj tí najväčší fanúšikovia značky sa už zmierili s myšlienkou, že takmer každý model si možno kúpiť aj s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive. Tým sa celoročná využiteľnosť auta zvyšuje a jazdný zážitok sa z roviny „super zábava, ale bojím sa“ dostáva do sfér rally. V kombinácii s najsilnejším benzínovým motorom (s výnimkou chystaného M3) o to lepšie. Nenápadný zovňajšok dáva najavo svoj potenciál len dvojitou koncovkou výfuku a brzdami s malým logom M.

Táto konkrétna trojka je navyše vybavená nadmieru dobre, má panoramatické strešné okno, kvalitnú cúvaciu kameru, príplatkový hudobný systém, M paket, head up displej, a ďalšie. Pri nasledujúcich riadkoch teda treba brať do úvahy, že kým základná cena v kombinácii motora, pohonu a karosérie je 51-tisíc eur, testovaný kus to dotiahol až na 74-tisíc. A to už je oblasť Porsche Cayman.

BMW 335i xDrive Touring Zdroj: Michal Petreje

Ako jazdí?

Pri výkone 300 koní predpokladáte brutálny záťah pri zrýchlení v priamke, rovnako aj grip na suchej zakrútenej ceste, a toho sa aj dočkáte. Ľahkosť ovládania je príjemný bonus a na zimných 18-palcových pneumatikách je auto komfortné a tiché, čo nebývalo vždy výsadou tohto radu. Na druhej strane máte pocit, že trochu pláva, v držaní stopy sa to ale neprejavuje. Osemstupňová prevodovka radí rýchlo a presne ako čakáte aj v manuálnom aj automatickom režime. Doteraz žiadne väčšie prekvapenie.

Keď ale prídete na premočený horský priesmyk v hustom daždi, budete sa čudovať. Po prvých opatrných jazdách na stredoslovenskom Šturci presúvam trakčnú kontrolu do obmedzeného režimu, až ju úplne vypínam.

Kým v prvom prípade dovoľuje 335i xDrive jemné skĺznutie bokom, ktoré poteší neskúseného vodiča, pri úplnom vypnutí sa mení na ostrú štvorkolku. BMW sa kontrolovane hrnie do šmyku, dokonale pracuje s presunutím váhy a následným stúpnutím na krk. Kombi batoh sa s hravosťou odľahčí a ide do šmyku, po pridaní plynu nasleduje dobre kontrolovaný štvorkolkový drift.

Šturec prechádzam znova a znova, sériu rôznych zákrut dokážem po chvíli cviku prejsť v plynulom šmyku zo zákruty do zákruty a pritom sa stále pohybujem na presne vymedzenom bezpečnom priestore. BMW si pýta prístup ako pri legendách rally, pred zákrutou pustiť nohu z plynu alebo jemne dobrzdiť, kontra a plný plyn. Predok čitateľne nasmeruje na zvodidlá a bokom okrúži okolo apexu. Neviem sa dosmiať od radosti, ako toto nenápadné, komfortné a luxusne vybavené BMW funguje.

BMW 335i xDrive Touring Zdroj: Michal Petreje

Čo čaká vnútri?

Rozmaznáva, čo pri tejto cene nejde inak. Interiér je mníchovsky tesný, sedíte nízko a všade vás niečo obklopuje. Je to útulné, len vodiči zvyknutí na štandard Octavia si budú musieť zvykať. Ale aj dozadu sa pohodlne posadia dvaja, tretiemu v strede bude prekážať vysoký stredový tunel. A vodiča bude hnevať automatický režim stieračov, ktorý ani v režime najčastejšieho stierania nestačí a dáva si načas, až kým nemáte pred sebou jednu veľkú dažďovú machuľu.

Spracovanie, architektúra a jednotlivé tlačidlá dávajú prémiový dojem. Rovnaký odpor, jemné podsvietenie a jednoduché ovládanie iDrive stále môžu ísť príkladom pre ostatné značky, i keď BMW sa už roky drží rovnakého rozmiestnenia a niektorých detailov, ktoré dnes nepôsobia najmodernejšie. Audi S3 s porovnateľnými parametrami má vnútri o niečo navrch. BMW ponúka aj dotykové tlačidlo, na ktoré možno písať napríklad adresu a netreba vyhľadávať jednotlivé písmenka. Funguje spoľahlivo.

Kufor nie je najväčší. Na sťahovanie to nebude, ale prenos bežných vecí zvládnete hravo a uvedomíte si, že vlastne ani väčšie auto nepotrebujete. Pomáha členenie kufra, schránky, sieťky, háčiky a pevný systém priečinkov, ktoré kufre udržali aj pri drsnej jazde na Šturci. Naopak, vadiť bude dvojitá prekážka, keď chcete dať dole zadné plato a jeho nešikovné riešenie samo osebe. Namiesto tradičného „zmotania“ sa do seba sa zdvíha hore a ostáva tak aj po zatvorení veka. Treba na to vždy myslieť a schovať ho.

BMW 335i xDrive Touring Zdroj: Michal Petreje

Verdikt

BMW 335i xDrive Touring je doplnok k superšportu. Máte totiž radi autá a k víkendovej hračke potrebujete aj niečo všestranné. Niečo, čo odvezie celú rodinu, smerom z dovolenky sa môžete za volantom striedať, a keď sa cestou na chatu dostanete na Šturec, nebude vás ani chvíľu mrzieť, že práve nesedíte vo svojom Porsche. Len sa pripravte na brutálnu cenovku.

A spotreba? Sto kilometrov za priemerných 10,9 litra benzínu. Adekvátnou jazdou k tomuto výkonu.

Foto - Michal Petreje

Plusy Mínusy
motor, pohon, výkony vysoká cenovka
jazdné vlasnosti motor mohlo byť viac počuť
prémiový dojem zadné plato v kufri
komfort na zlých povrchoch
odhlučnenie
výbava
členenie a praktickosť kufra

BMW 335i xDrive Touring Zdroj: Michal Petreje

Technické údaje BMW 335i xDrive Touring
Motor 3,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 225 (306) pri 5800-6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 1200-5000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.1
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 11,1/6,0/7,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 9.68
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 495/1500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1655
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4624/1811/1429
Cena (eur s DPH) základ BMW 3 Touring 31 100; tento kus 74 186