Ranný odchod spred domu nebudú mať susedia radi. Keď naštartujem novú BMW S 1000 XR, otáčky vyskočia nad 2-tisíc a červený stroj dá každému v okolí do jedného kilometra najavo, že je tu pánom. Štyri valce sa hádajú, ktorý skôr naskočí a plechový rachot nepripomína nič menšie ako studený štart talianskeho dvanásťvalcového superšportu s krídlovými dverami. Treba si preto dobre rozmyslieť, v akej fáze spánku vašich detí sa ráno vytratíte previezť.

A že budete chcieť vyraziť. Nielen štart, ale každý detail tejto šialenosti dáva chuť žiť. Sýta červená farba, naznačený predný zobák, skutočné karbónové doplnky či malé logá M na viacerých miestach. Ostré svetlá až podozrivo pripomínajúce taliansku Multistradu a širokánska zadná pneumatika jednoducho budia pozornosť. Na zmrzline v meste, na horskom priesmyku, ale ani na pumpe nebudete bez divákov. Odskúšané.

Nižšia a obratnejšia

Najprv si na seba zvykáme. Posed je pocitovo nižší než v predchodcovi, dizajn je diametrálne odlišný, akoby s predošlou generáciou nechcela mať nič spoločné. Oproti nej aj schudla o desať kilogramov, ale to asi nebudú tie, ktoré ju robia takou jedovatou. V meste je ľahko ovládateľná, už nemusím naťahovať špičky na zem a každú sekundu pri pomalom manévrovaní myslieť na svoju životnú poistku. Veď nižšie sedadlo môže byť vo výške len 790 milimetrov, vyššie 840.

V meste mám výhrady jedine k tvrdšiemu pruženiu, ktoré vyslovene nemá rado rozmlátené slovenské cesty, a tiež k sedadlu. Nie je to superšportové sedenie, ale mäkšie by sa hodilo, po nejakých 150 kilometroch ma tlačia jeho bočnice.

Šialené výkony

No a potom sa predo mnou otvára prázdna rovinka. Potiahnuť trojku plný až do obmedzovača na úrovni 11-tisíc otáčok, keď sa divoko rozbliká dióda radenia, to je niečo, čo by mal aspoň raz zažiť každý. Nestačí mi dych, odvaha a ani cesta na nejaké ďalšie pokusy. Skúšam to isté aj na dvojku, ale akoby sa všetko okolo scvrklo. A aj keď si myslím, že mám plný, ešte stále môžem pravým riadidlom otáčať ďalej.

Veď S 1000 XR má 165 koní, 114 Nm a len 226 kg živej váhy. To je akoby firemná Octavia mala 1 100 koní, ale stále by mala viac poháňaných kolies než jedno. BMW ide vyskočiť z kože pri plnom zrýchlení, ale nie do jarku alebo priekopy, chce ísť vpred, asi až na Mesiac. Besný ujačaný superšportový zvuk, aký poznáte z okruhových pretekov, ten zážitok len posilňuje.

A stále chce viac. Červený stroj nie je pokojným litrom ako napríklad Kawasaki Versys, čo sa rado raz ukáže a potom si ide svoje. Nemec chce stále, žmýka zo mňa pot a keď ho trápim v nízkych otáčkach, nepáči sa mu to, zasa potrebuje pridať a zničiť ďalšiu rovinku alebo ľubovoľnú zákrutu.

Vďaka hmotnosti, ostrému podvozku či dynamickému riadeniu poddajnosti podvozka je XR sebaisté úplne všade, nezažil som jedinú situáciu, kedy by sa nechalo rozhodiť. Intuitívne si líham na nádrž pri väčšom zrýchlení. Nenechajte sa oklamať, toto nie je cestovná motorka so silným motorom. Toto je ten najbláznivejší superšport, len mu dali vyššiu stavbu a cestovné plexisklo.

Na cestovanie tiež

A tak sa s ním aj dobre cestuje. Vietor nie je nejako dramatický, výbava v podobe tempomatu, full LED svetiel, vyhrievaných riadidiel a skvelého displeja pomáha k pohode. Rovnako aj navigácia, ako inak v BMW – v graficky zastaranom a používateľsky nehostinnom prevedení od Tomtom. K tomu rôzne jazdné režimy a radenie bez spojky nahor aj nadol či pohodlný bezkľúčový štart. Prirodzene, za cenovku od 17-tisíc eur vyššie.

Spotreba na dlhých cestách bude niekde okolo šiestich litrov, čo pri 20-litrovej nádrži je zhruba 250 – 300 kilometrov do tankovania. Len si dobre vyberte cesty a ich kvalitu, najznámejšie alpské priesmyky budú kvôli tvrdosti podvozku vhodnejšou voľbou než dobité Rumunsko.

Verdikt

Keď som ju ráno naštartoval, nechcelo sa jej ako asi každému nezahriatemu vrcholovému športovcovi. Kovové zvuky od motora, horko-ťažko sa triafajúci quickshifter. Ale po pár desiatkach kilometrov a prvom plnom pridaní plynu sa ukázala. BMW S 1000 XR je besný, jedovatý stroj. Nie je pre každého, ale to je na nej to najzaujímavejšie. Kým predtým bola skvelá, ale dizajn ju trochu odsúval na vedľajšiu koľaj, dnes priostrila a ešte viac sa vymedzila voči cestovnej konkurencii.

Nedokážem v nej ísť pomaly, cestovať, kochať sa krajinou. Ona je na to síce pripravená, ale je ako zdomácnený tiger. Keď treba, vie byť pokojná, ale hlodá to v nej a potrebuje proste ísť vpred, a to čo najrýchlejšie a najdivokejšie. Takýto charakter sa už dnes málokedy vidí. Už len aby to pochopili vaši susedia, keď ich v sobotu ráno, hoci nerád, zobudíte.

BMW S 1000 XR

Objem motora: 999 cm3

Výkon: 121 kW (165 k) pri 11 000 ot/min

Krútiaci moment: 114 Nm pri 9 250 ot/min

Kombinovaná spotreba: 6,2 litra na 100 km

Pohotovostná hmotnosť: 226 kg