Dlhšie ako kedykoľvek predtým uvažujem, ako sa k S 1000 R postaviť. Pre koho je naháč za takéto peniaze určený, kto si ho dovolí a komu vlastne bude robiť radosť v garáži. Skrútené a žiaľ aj rozbité cesty na Záhorí a v okolí Malých Karpát mi pomáhajú vytvoriť si dojem. Jazdím ďalej a ďalej, zatiaľ čo rýchlosť sa zvyšuje a najnovšie šialené BMW sa mi dostáva pod kožu.
Hlavne rýchlo
Pretože toto je peklostroj. Ak by mal s nami pekelník väčšie plány, dá každému hneď pri narodení jednu S 1000 R. Na pohľad „načančanú“ motorku s bohatou výbavou, prémiovou značkou, fešným sfarbením a napríklad aj tempomatom. Tak, aby si ju každý vyskúšal a rýchlo skončil v pekle.
Dojem krotkého a pekného stroja vydrží len po štart. Keď sa štyri valce s ostrým vyšteknutím ozvú na ulici a potom ešte dlhé sekundy bežia v studenom režime na vyššie otáčky, aby prehriali celý stroj, je to hneď všetkým jasné.
Toto je frajer, čo nevydrží ani sekundu ísť v limitoch a ani chvíľu s ním nebude nuda. Veď 165 koní na 200 kilogramov živej váhy hovorí jasne. Ako ďaleko sme od momentu, keď jeden kôň na kilogram bude bežný aj inde ako pri superšportoch?
- Technické parametre BMW S 1000 R
- Objem motora: 999 cm3 Výkon: 121 kW (165k) pri 11 000 ot./min Krútiaci moment: 114 Nm pri 9 250 ot./min Spotreba WMTC: 6,2 l/100 km Pohotovostná hmotnosť: 199 kg Objem palivovej nádrže: 16,5 l Cena: od 14 450 € vrátane DPH
S 1000 R jednoducho chce ísť. Rýchlejšie, stále rýchlejšie. Superpružný motor, čo na päťke absolvuje mestské presúvanie sa, okresky a nemá problém na takomto stupni ani predbiehať, si pýta viac. Liter má taký plynulý charakter ako máloktorý stroj, a ak by to bolo auto, napíšem, že ťahá odspodu.
Potom som sa odvážil BMW vytočiť až do zablikania kontrolky. Peklo, ktoré sa rozpútalo, poznajú len tí najodvážnejší motorkári. Asi ako nechať sa vystreliť z kanónu za silného bočného vetra. Tento výkon nedáva žiadny zmysel, netreba ho nikde, len na okruhu. Ale tam patrí predsa superšport, nie?
Až príliš dobre vybavená
S 1000 je pritom výborne vybavená. Vyhrievanie riadidiel, dokonalé LED svetlo s umelým smerovaním lúčov, tempomat, krásny a plne funkčný aj prehľadný displej.
K tomu slušná nádrž s dojazdom viac než cez 200 kilometrov a napríklad aj bezkľúčový štart. A Mníchovčania už aj pri motorkách začínajú ťažiť z loga a histórie M – motoršportovej časti automobilky. Preto tie nápisy, farby a navyše výbava. BMW do naháča namontovalo všetko, čo má na poličkách k dispozícii.
K posedu nemám pripomienky, sedím nízko, motorku objímem oboma nohami a viem presne, čo sa podo mnou deje. V náklone (mimochodom meranom v stupňoch na plnofarebnom displeji) si ju môžem ešte prikloniť alebo zase odkloniť.
Drží stopu, nech idem rovno alebo do zákruty, nezávisle od stupňov náklonu, na ktoré si trúfnem. Toto je naháč, čo bez hanby preženie onakvejšie superšporty na okruhu.
Verdikt
A tu začína práve tá otázka. Na čo je niekomu naháč za 15-tisíc eur, ktorý pri vyklikaní pár prvkov výbavy hravo prekročí 20-tisíc eur?
Táto cieľová skupina predsa už má doma cestovnú GSu alebo odľahčený superšport určený len na okruhy. Pre mladého na robenie neporiadku večer v meste je to zase príliš rýchle, príliš divoké a v neposlednom rade aj drahé.
Paradoxne, páči sa mi, že nenachádzam cieľovú skupinu. Pri každom studenom štarte sa do S 1000 R opätovne zamilujem, a práve to sú jej zákazníci.
BMW S 1000 R je papierovo nepotrebný stroj, nevhodný do dnešnej doby, nesedí do tabuliek, MS Projectov, ani do požičovní. A to je na nej krásne. Existuje, aby ukázala, že sa to dá a fandím každému jednému, kto jej prepadne.