Mestu hovorí nie

Duster sa dnes často preháňa po slovenských mestách. Má pohon predných kolies, o niečo vyšší posed a pohodlnejšie doň naložíte dieťa. A majiteľom zrejme dáva aspoň čiastočný pocit nadradenosti z SUV za zlomkovú sumu skutočných. Vzhľadom na miniatúrne rozmery je obratná, ľahko sa s ňou parkuje, je z nej dobrý výhľad a môžete s ňou vymetať všetky jamy. Doposiaľ fajn.

Auto sa tu ale necíti dobre. Prevodovka so šiestimi stupňami je pripravená do terénu, čo znamená extrémne krátke prevody, najmä jednotku. Dvojku radíte skôr ako vodiči starých harmonikových Ikarusov, celé stovky kilometrov som sa s Dusterom rozbiehal na dvojke. Pre fanúšika manuálnych prevodoviek ideálna voľba, s týmto autom sa „uradí“ ako nikdy.

Dacia Duster 1,2 TCe Celebration Zdroj: Ľuboš Mistrík

Krátke prevody majú aj nevýhodu pri rýchlej jazde. Na diaľnici točí malá Dacia viac než tritisíc otáčok, malý motor spolu s odporom väčšej plochy auta ju robí nezdravo smädnou. Dlhodobá kombinovaná spotreba dosiahla šialených 10 litrov na 100 kilometrov, i keď treba povedať, že šlo o surové auto s pár sto kilometrami. V Mégane som s tým istým motorom jazdil za 7,6.

Divočine veľké áno

Keď ju ale vezmete mimo asfalt, budú sa diať veci. Uskákaný a na neustále radenie náročný Duster zrazu ožije, pri strmých stúpaniach pochopíte, že krátka jednotka je tu ako lacná náhrada redukcie. Keď zastavím uprostred viac než dvadsaťstupňového poriadne zablateného kopca s nerovným povrchom, s úžasom pozerám, ako sa malá podceňovaná Dacia hravo vyškriabe nahor. Chce to len poriadne pridať. Na obyčajných zimných pneumatikách.

Pohon všetkých štyroch kolies si možno prepínať otočným ovládačom na palubnej doske, auto môže byť predokolka, štvorkolka alebo presúva pohon automaticky. Pri zdolávaní prekážok robí najväčšiu radosť jej bláznivá povaha, je malá, vratká a vďaka 29-stupňovému prednému a 35-stupňovému zadnému nájazdovému uhlu i svetlej výške 21 cm sa nebojíte zájsť snáď nikam.

Prudký zablatený svah s radosťou zlezie v miernom šmyku, aby ho hneď vyliezla naspäť. Krátky rázvor motivuje nebáť sa ani o ostré hrany alebo vjazdy do hlbokej vody. Čo ale bytostne potrebuje je ochrana prahov. Tie sa dokážu zablatiť viac než je zdravé a kvôli ich šírke o ne zavadíte prakticky pri každom vystupovaní. Alebo sa treba prerodiť čistou riekou po každej offroadovej jazde.

Dacia Duster 1,2 TCe Celebration Zdroj: Ľuboš Mistrík

Vnútri

O horších kvalitách interiéru vzhľadom k cieľovej skupine i nižšej cenovke sme už písali, vo verzii Celebration je plastový dojem vnútrajšku trochu eliminovaný najvyššou výbavou a spomínanými modrými pásmi. Infotaiment má novú grafiku a mierne pomenené ovládanie, ide o jeden z intuitívnejších systémov.

Mimoriadne otravnej funkcie upozorňujúcej pípaním na prekročenie rýchlosti som sa ale dokázal zbaviť len vypnutím rádia. (Aktualizované o vyjadrenie importéra (12.1. o 22:00): Upozornenia je možné vypnúť na strednom displeji preklikaním sa hlbšie do ponuky). A áno, Duster je relatívne priestranný napriek svojim malým rozmerom. Benzínový motor zasa zmierňuje kritizovaný hluk z predošlých testov naftových verzií.

Dacia Duster 1,2 TCe Celebration Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Terénnu Daciu je škoda umývať. V meste a na diaľnici vás nebude baviť, čo s týmto benzínovým motorom dáva aj patrične najavo vysokou spotrebou. Je to pracant, milovník prírody, ktorý má najväčšiu radosť, keď sa jaší v ťažkom teréne. Stačí krátky čas v blate a Duster si obľúbite natoľko, že mu odpustíte mnoho nedostatkov.

Plusy Mínusy
terénne schopnosti v meste krátka prevodovka
nízka váha kvalita plastov a detaily vypracovania
obratnosť v meste i v teréne malé spätne zrkadlá
tichý benzínový motor vysoká diaľničná spotreba 1,2 TCE
na tieto rozmery priestranné otravné upozornenie na prekročenie rýchlosti

Dacia Duster 1,2 TCe Celebration Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Dacia Duster 1,2 TCe 4x4 Celebration
Parameter Hodnota
Motor 1,2 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 92 (125) pri 5250
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 205 pri 2000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,1/6/6,4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 408/1570
Prevádzková hmotnosť (kg) 1387
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4315/1821/1634
Cena (eur s DPH) úplný základ 9 990; tento kus 16 789