Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom.
Poslanci dali stop špekulantom, ktorí predávajú autá so stočenými kilometrami. V utorok schválili novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel. Zmeny pripravili poslanci Smeru-SD Anton Martvoň a Otto Brixi.
„Ako ukazuje dlhoročná slovenská aj zahraničná prax pretáčanie kilometrov je v súčasnosti veľmi výhodným obchodom na ktorom sa dá obohatiť. S príchodom digitálnych odometrov nastúpili „softwaroví“ odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes už nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute,“ povedal pri predkladaní návrhu A. Martvoň.
Návrh, aby bolo stáčanie tachometrov trestný čin, navrhoval v parlamente v minulosti poslanec za KDH Pavol Zajac.
Pokuty pre podvodníkov
Za zadováženie technických prostriedkov alebo softvéru či ponúkanie služby na manipuláciu s odometrom bud e môcť Slovenská obchodná inšpekcia dať od marca, kedy zákon začína platiť, pokutu od 5-tisíc eur do 50-tisíc eur. A to až do dvoch rokov odo dňa, keď sa SOI dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov. Taká istá pokuta hrozí za používanie antiradarov a majákov neoprávnenými osobami.
Súčasťou novely je aj zákaz pre autobazáre a predajcov vozidiel predávať, ponúkať a sprístupňovať vozidlá so stočenými kilometrami na trh. V prípade porušenia zákona budú hroziť niekoľkotisícové pokuty až odobratie živnostenského oprávnenia.
Slovenská obchodná inšpekcia v prípade, že autobazár bude predávať motorové vozidlá s pretočenými kilometrami, bude môcť uložiť pokutu od 3-tisíc do 50-tisíc eur. Pri opakovanom zistení to bude až do dvojnásobok.
Novelou sa tiež zmenil zákon o reklame. Ten zakazuje prezentáciu informácií, výrobkov, technických prostriedkov alebo ponúkanie služieb upravujúcich odometre.
Stočené kilometre na internete
Stanice technickej kontroly (STK) budú musieť zaznamenávať stočené kilometre do informačného systému. Ak manipuláciu s kilometrami zistí STK, polícia či stanice kontroly originality, budú to musieť nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii. Ak to neurobia, hrozí im pokuta 300 eur.
Podľa pozmeňujúceho návrhu poslanca Andreja Kolesíka (Smer-SD) by mal vzniknúť národný register údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti (systém MileageSK). V ňom sa budú zaznamenávať údaje napríklad z technickej kontroly, z emisnej kontroly, z kontroly originality, prípadne aj z iných zdrojov, ktorými sú autorizované servisy, nezávislé opravovne.
„Systém má odhaliť manipulácie odometrov na dovážaných ojazdených vozidlách pri kontrole originality vozidiel ešte pred ich opätovnou registráciou na Slovensku,“ pripomenul A. Kolesík.
Kontrola na webe
Na problém stáčania kilometrov už dávno upozorňuje Spolok na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA). Podľa združenia je na Slovensku približne 130-tisíc áut s upravenými kilometrami. Pokiaľ stav najazdených kilometrov na tachometri nezodpovedá skutočnému stavu, auto je zbytočne predražené a sú tu tiež bezpečnostné riziká. Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielov, čo môže mať fatálne následky.
Ako môžete manipuláciu s tachometrom odhaliť?
SOVA odporúča pri kúpe staršieho auta preveriť si vozidlo podľa kódu VIN v databáze spoločnosti Cebia (napríklad na www.zkontrolujsiauto.cz). Treba si všimnúť najmä podozrivé výkyvy v stave priemerne najazdených kilometrov v celej histórii vozidla. Väčšie opotrebovanie vozidla je možné spoznať napríklad podľa stavu interiéru, podľa opotrebovania volantu a pedálov a podľa údajov v riadiacej jednotke motora.