V roku 1969 automobilka predstavila úplnú novinku s označením číslom sto. Kým vizuálne prvky hovorili o modernejších tvaroch a uhladenej karosérii, pod ňou sa skrývali komponenty z tisícky. Stovka tak bola viac dôkladným faceliftom tisícky než novým modelom. Najvýraznejšou technickou modernizáciou boli kotúčové brzdy na prednej náprave.

Ponuka obsahovala tri agregáty. Stovka disponovala zdvihovým objemom 988 centimetrov kubických, produkoval 30,9 kW (42 k) a 73,5 Nm. O desať vyššie číslo v označení znamenalo objem 1 107 centimetrov kubických. Vodičovi ponúkol 35,3 kW (48 k) a 84 Nm. Najvýkonnejší sedan 110LS ešte pridal pár koní a celkové cifry boli 38 kW (52 k) a 88 Nm.

Škoda 110L - chróm prezrádzal luxusnejšiu verziu Zdroj: jmr/Adam Slobodnik Automotive Photo

Zaujímavosťou je, že hneď na rok 1970 Škoda plánovala modernizáciu s oválnymi reflektormi. Ale nejakým zázrakom sa k nej nedostala, čo stovke zanechalo typický predný vzhľad s dvoma, prípadne štyrmi, kruhovými reflektormi. Vylepšenia prišli v roku 1972, kedy automobilka spravila revíziu kúrenia. V praxi to znamená, že už reálne fungovalo.

Prvé, čo v dnešnej dobe na stovke, v tomto prípade 110L, zaujme, je stav. Stretnutie s kusom, ktorý nedostával žiadnu starostlivosť je smutné, ale dokonale zreštaurovaný kus vyvoláva len príjemné pocity.

Chrómové prvky jasne hovoria o označení L. Predná maska obsahuje aj nápis De Luxe. Štvordverová karoséria vo svojej dobe vyzerala celkom veľká, ale vnútri to tak nevyzeralo.

Trochu nezvyčajné, teda okrem Porsche, je aj umiestnenie motora za zadnou nápravou. Koncepcia favorizovala rozbehy, kedy motor ešte zatlačil na zadné kolesá a tie mali lepšiu trakciu. Pri Porsche to určite fungovalo, ano ani výkonnejšia 110L nemala problémy s prešmykovaním kolies.

Škoda 110L - v motorovom priestore bol ešte priestor Zdroj: jmr

Vnútro neponúka veľa priestoru. Vodič to pocíti najmä pri prejazde nerovností, keď mu hlava môže prísť do kontaktu so stropom vďaka pružinovým sedadlám. Za priemerne vysokým vodičom nezostáva príliš veľa miesta na kolená, ale kto sa chce viezť, ten by nemal mať výhrady. Na batožinový priestor bol vyhradený vpredu, keďže zadnú časť okupoval motor. Veko sa otváralo smerom k oknu, nie na bok, ako pri hranatých nástupcoch.

Naštartovanie odhalí, že na voľnobeh vnútri nie je extrémny hluk. Radenie rýchlostí ide, na prekvapenie, veľmi dobre a rýchlostné stupne zapadajú presnejšie ako na Moskvičoch. Vnímanie rýchlosti je podobné ako pri väčšine vtedajších áut. Pocit vysokej rýchlosti stále znamená legálne limity. Predné kotúčové brzdy sa nezľaknú ani núdzového brzdenia, 110L naozaj spomaľuje. Na dnešné pomery nič extra, ale v sedemdesiatych rokoch lepší priemer.

Škoda 110L - červený interiér v modrom aute Zdroj: jmr

V roku 1973, z ktorého bola 110L na fotkách, stál základný model 100 presne 46-tisíc korún československých. Za viac chrómované luxusnejšie vozidlo 110L bolo treba z matracov vytiahnuť 50 200 korún. Prepočet na súčasné eurá so zohľadnením inflácie je 16 000.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.