Vodič je tiež len človek. Niekedy neúmyselne, inokedy zámerne atakuje hranice možností svojho auta. Kým dopravná osveta nabáda, aby hľadanie pomyselnej čiary za ktorou auto stráca stabilitu a ovládateľnosť, občan ponechal v réžii testovacích jazdcov a pretekárov, ktorí sú za to platení, vývojári nečakajú, že poslúchne, ale preventívne túto čiaru posúvajú čoraz ďalej.

Základ pasívnej bezpečnosti prvého auta položili v momente, keď mu namontovali brzdy. Bol to skvelý nápad, ak uvážite, že systém s rovnakým označením po viac ako 100 rokoch pracuje aj v súčasnom aute. Síce zmenený na nepoznanie, ale plní rovnakú funkciu. Postupne k nemu pribudli ďalšie systémy, ktoré pomáhajú zušľachťovať jazdné vlastnosti automobilu tak, aby stret s fyzikálnymi zákonmi, ktorý väčšinou končí haváriou, maximálne oddialili.

Keby sa vám pod pravačkou občas nerozvibroval pedál ohlasujúci ABS v akcii alebo nezasvietila kontrolka diskrétne naznačujúca, že ESP za vás práve niečo rieši, ani o nich neviete. Najnovšie sa vo výbave (väčšinou v doplnkovej) rozmáha plejáda asistenčných systémov, ktoré tiež dohliadajú na bezpečnosť jazdy. Tie už diskrétne nie sú. Naopak, snažia sa všemožne (vizuálne aj akusticky) upútať pozornosť vodiča. Vyspelejšie dokonca zasahujú do riadenia auta, ak vodič adekvátne na výstrahu nereaguje.

Vo všeobecnosti však platí, že čím viac skratiek v cenníku, tým viac pomocníkov, o ktorých sa v kritickej situácii dá oprieť. Náročnejší zákazníci a skúsenejší motoristi sa už v bežných pojmoch orientujú. Ak medzi nich ešte nepatríte, potom prehľad skratiek systémov aktívnej bezpečnosti berte ako orientačný základ.

AEB (Autonomous Emergency Braking) – Systém automatického núdzového brzdenia, pomocou laseru, radaru alebo kamier monitoruje priestor pred autom, pritom akusticky aj vizuálne vodiča varuje, ak sa rýchlo blíži prekážka. Ak vodič nereaguje brzdením alebo vybočením, aktivuje brzdy. Pokročilejšie verzie systému už reagujú aj na chodca, ktorý skríži jazdnú dráhu auta.

ABS (Anti-lock Braking System, Anti Blocking System) – predchádza zablokovaniu kolies pri brzdení (nezávisle od stavu vozovky) rýchlym znižovaním a zvyšovaním tlaku v brzdnom systéme. Vozidlo ostáva ovládateľné na klzkom povrchu vozovky aj počas brzdenia.

ACC (Adaptive Cruise Control) – udržiava nastavenú rýchlosť auta a prispôsobuje ju rýchlosti vozidla pred ním pri zachovaní bezpečnej vzdialenosti. Vyspelejšie verzie kombinované s automatickou prevodovkou sú schopné vozidlo aj zastaviť a opäť rozbehnúť (napríklad počas jazdy v kolóne), pritom udržiavajú naprogramovaný odstup.

ASC (Automatic Stability Control), ASR (Antriebs Schlupf Regelung) – zabraňuje pretáčaniu poháňaných kolies znížením krútiaceho momentu motora na hodnotu, ktorú sú kolesá za daných adhéznych podmienok schopné preniesť na vozovku. 

ASC + T (Automatic Stability Control + Traction) – zabraňuje pretáčaniu poháňaného kolesa  dvojstupňovo. Najprv ho pribrzdí brzdou v spoluprácu so systémom ABS a až následne znižovaním krútiaceho moment motoru.

BA, BAS (Brake Assist), DBC (Dynamic Brake Control), EBA (Emergency Brake Assist), MBA (Mechanical Brake Assist), AFU (Assistance Au Freinage d'Urgence) – systém, ktorý v kritickej situácii rozpozná náhle zošliapnutie pedálu brzdy a zabezpečí maximálny brzdný účinok nezávisle od toho, akou silou vodič pedál stláča.

BAS Plus (Brake Assist Plus) – zdokonalený systém BAS, ktorý navyše monitoruje vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla a jej prispôsobuje intenzitu brzdenia. Znižuje percento nárazov zozadu do vozidiel vybavených týmto systémom.

BLIS (Blind Spot Detection) – kontroluje mŕtvy uhol vodiča (priestor vo vedľajších jazdných pruhoch, ktorý nemusí byť pokrytý spätnými zrkadlami). Pri pokuse zmeniť jazdný pruh zapnutím smerovky akusticky aj vizuálne upozorňuje vodiča, že jazdný pruh je obsadený. 

DAC – (Downhill Assist Control) a HDC (Hill Descent Control) – systém po aktivovaní umožňuje plynulý, rovnomerný pomalý zostup dolu strmým klesaním bez použitia bŕzd (využíva sa v terénnych automobiloch).

DAC (Drive Alert Control), DAM (Driver Attention Monitoring) - systém kontroly únavy vodiča si na začiatku jazdy uloží do pamäti vzorec ovládania auta. Následne ho porovnáva s aktuálnym stavom a keď zistí odchýlky, ktoré by mohli znamenať únavu, vizuálne aj akusticky upozorňuje vodiča, aby si spravil prestávku.

Diferenciál – kompenzuje rozdielne otáčky kolies automobilu v zákrute. Kolesá na vnútornej strane zákruty musia prejsť kratšiu dráhu ako vonkajšie kolesá, bez diferenciálu by v pohonnom rozvode dochádzalo k veľkému pnutiu a zhoršovali by sa jazdné vlastnosti. Medzinápravový diferenciál kompenzuje rozdiely medzi prednou a zadnou nápravou vo vozidlách s pohonom všetkých štyroch kolies. Použitie diferenciálu prakticky vo všetkých súčasných automobiloch má aj nežiaduce vedľajšie účinky - prejavuje sa to napríklad problematickým rozjazdom v prípade, že jedno koleso hnanej nápravy stojí na ľade a druhé na drsnom asfalte. Krútiaci moment sa cez diferenciál automaticky prenesie na koleso stojace na ľade, to sa pretáča a auto sa nepohne. Najmä v terénnych automobiloch sa tento problém rieši mechanickými uzávermi diferenciálu či diferenciálmi so zvýšenou svornosťou, v osobných automobiloch pomáha elektronika pribrzďujúca pretáčajúce sa koleso.

Pozrite si jednoduché vysvetlenie fungovania diferenciálu vo videu z roku 1930:

DSC (Dynamic Stability Control) – riadiaca jednotka neustále porovnáva smer jazdy podľa uhla natočenia kolies so správaním sa vozidla. Ak automobil vybočuje zo zvoleného smeru, jazdu koriguje cieleným pribrzďovaním jednotlivých kolies. DSC spája rad systémov, ktoré pôsobia preventívne v prípade nestability vozidla: DBC, ABS, a DTC.

DTC (Dynamic Ttraction Control) – dopĺňa systém DSC tak, že zväčšuje toleranciu k pretáčaniu kolies, a tak uľahčuje rozjazd na nespevnenom povrchu a dovoľuje aj športovejší štýl jazdy.

EBD (Electronic Brakeforce Distribution), REF (Répartiteur ďeffort de freinage) CBC (Cornering Brake Control) - systém distribuuje brzdnú silu osobitne k jednotlivým kolesám (v prípade REF medzi prednou a zadnou nápravou), čím zlepšuje stabilitu vozidla napríklad pri brzdení v zákrute alebo na podklade s rozdielnymi adhéznymi vlastnosťami pod jednotlivými kolesami.

EBP (Electronic Brake Prefill) – elektronický systém po prudkom uvoľnení akcelerátora aktivuje brzdový systém do tej miery, že sa minimalizuje vzdialenosť medzi brzdovým obložením a kotúčom, následne sa skracuje nábeh brzdného účinku od momentu zabrzdenia.

EBV (Electronic Braking Regulation) – upravuje distribúciu brzdného tlaku medzi prednou a zadnou nápravou. Reguluje maximálny možný účinok bŕzd na zadnej náprave, zabraňuje prebrzdeniu a tým aj vybočeniu zadnej časti vozidla. 

ESP (Electronic Stability Program), ASMS (Automatic Stability Management System), VSA (Vehicle Stability Assist) –  riadiaca jednotka neustále porovnáva smer jazdy podľa uhla natočenia kolies so správaním sa vozidla. Ak automobil vybočuje zo zvoleného smeru, jazdu koriguje cieleným pribrzďovaním jednotlivých kolies.

EDL (Electronic Diferential Lock), XDS – elektronický uzáver difarenciálu umožňuje zablokovať diferenciál, to znamená, že sa otáčky oboch kolies pri jazde v zákrute vyrovnajú. 

EDS (Elektronische Differenzialsperre) – systém kontroluje otáčky hnacích kolies. V prípade, že sa jedno z nich otáča rýchlejšie v dôsledku klzkého povrchu vozovky, pribrzďuje ho a prenáša krútiaci moment prostredníctvom diferenciálu na druhé koleso.

HAC (Hill-Start Assist Control), HHC (Hill Hold Control), HSA (Hill Start Assist), HLA (Hill Launch Assist) – systém pri rozjazde do kopca bráni cúvaniu auta, vodič pritom nemusí obsluhovať prevádzkovú alebo parkovaciu brzdu (využíva sa najmä v terénnych automobiloch).

Launch Control – systém bráni preklzu kolies v záujme maximálnej akcelerácie, využívajú ho pretekárske špeciály a výkonné športové automobily. Na druhej strane pri jeho aktivovaní zvykne byť veľmi namáhaná spojka a prevodovka auta.

LKA (Lane Keep Assist), LKAS (Lane Keeping Assist System), LDW (Lane Departure Warning) – varuje (vibráciami, akusticky, vizuálne...) pred neželaným opustením jazdného pruhu (bez použitia smerovky). Sofistikovanejšie systémy aj zasahujú do riadenia natáčaním volantu sa pokúšajú udržať auto v jazdnom pruhu. Keď vodič nereaguje, niektoré systémy po neúspešných pokusoch "zobudiť" vodiča napríklad prudkým dupnutím na brzdu sami zastavia na okraji cesty a zapnú výstražné smerovky.

MSR (Motors Schleppmoment-Regelung) - systém bráni pretáčaniu hnacích kolies na klzkej vozovke pri brzdení motorom, napríklad keď vodič podradí alebo uberie plyn a hrozí nebezpečenstvo šmyku. MSR túto tendenciu zaregistruje  a adekvátne zníži krútiaci moment motora.

TTC (Torque Transfer Control), EDS (Elektronische Differenzialsperre) – systém kontroluje otáčky hnacích kolies. V prípade, že sa jedno z nich otáča rýchlejšie v dôsledku klzkého povrchu vozovky, pribrzďuje ho a prenáša krútiaci moment prostredníctvom diferenciálu na druhé koleso.

Skratky budeme priebežne dopĺňať, napíšte do diskusie, čo všetko by vás ešte zaujímalo.

Foto na titulke – Archív