Slovensko by napriek pokračujúcemu poklesu predaja nových áut v Európskej únii tento rok malo zvýšiť výrobu osobných vozidiel na nový rekord. Informoval o tom dnes Zväz automobilového priemyslu (ZAP). Tri automobilky vlani dohromady vyrobili 926 555 automobilov, čo bolo najviac od vzniku štátu v roku 1993.

"Pre tento rok počítame s miernym rastom produkcie," povedal novinárom šéf Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček. Odhad tohtoročnej výroby nespresnil, upozornil však, že vzhľadom na vyťaženie kapacít slovenských automobiliek produkcia neprekročí hranicu milióna vozidiel.

Automobilky na Slovensku nie sú závislé len od exportu do EÚ. Vyrobené autá vyvážajú aj na ďalšie trhy, napríklad do Číny. "Továrne nevyrábajú autá jednej triedy. Produkujú automobily pre globálne trhy. To je naša výhoda," poznamenal J. Holeček.

Z výrobných liniek slovenských tovární nemeckého Volkswagenu, kórejskej Kia Motors a francúzskej PSA Peugeot-Citroën vlani zišlo o 44,9 percenta nových vozidiel viac než rok predtým. V prepočte na obyvateľa tak Slovensko vyrobilo najviac áut na svete, Česká republika bola v tomto rebríčku druhá. Prakticky celá produkcia áut smeruje zo Slovenska na export.

Automobilový priemysel je hlavným pilierom slovenského hospodárstva, ktorá by tento rok podľa odhadu centrálnej banky mala spomaliť tempo rastu na 0,7 percenta z vlaňajších dvoch percent. Napriek tomu by sa Slovensko na rozdiel od celej eurozóny malo vyhnúť recesii.

Továrne troch automobiliek a ich zhruba 270 slovenských dodávateľov sa na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska vlani podieľali 41 percentami a štvrtinou na exporte tovarov a služieb. Na päťmiliónovom Slovensku pracuje v automobilovom priemysle viac ako 74-tisíc zamestnancov, podľa ZAP by odvetvie v ďalších mesiacoch malo vytvoriť ďalších asi 2 000 nových pracovných miest.

Slovensko je podľa médií v hre o novú továreň nemeckej automobilky BMW, ktorú spoločnosť plánuje postaviť vo východnej Európe.

Predaj nových osobných automobilov v EÚ vykazuje pokles už 18 mesiacov za sebou. Na Slovensku počet registrácií nových áut začal klesať vlani na jeseň, keď vláda zvýšila poplatky za registráciu vozidiel vybavených výkonnejším motorom.

Ilustračné foto - SITA / Jozef Jakubčo