Prvou reakciou na prudké zrýchlenie je šokovaný výraz, druhou široký úsmev. Sám neverím, že auto, ktorému k rozbehu nepomáhajú žiadne piesty, výbuchy paliva ani turbá dokáže takto letieť vpred. Odozva na plyn je vďaka neustálemu prísunu krútiaceho momentu okamžitá a pripomína jazdu na superrýchlom autodrome. Netreba radiť, ani intenzita zrýchlenia sa nemení.

V meste úplná jednotka

Ide o prvé sériové elektrické auto mníchovskej značky známej populárnym sloganom Radosť z jazdy a viac svojimi športovými modelmi, než dôrazom na dlhý život púpav a sedmokrások. Už keď i3 automobilka naživo predviedla vlani na autosalóne vo Frankfurte, vyrojil sa rad skeptikov. Že to nebude dobre jazdiť, bude to drahé a nikam s ním nezájdete.

Zhruba stovka kilometrov v rakúskom Salzburgu a jeho okolí ale mnohé predsudky vyvracia. Najväčším prekvapením je nečujný rozbeh a odozva na plyn. Je taká okamžitá, ako nikdy nedosiahne tradičný motor. Druhým je silné brzdenie po pustení nohy z plynu vďaka dobíjaniu baterií. V praxi to znamená, že v meste takmer vôbec netreba používať brzdu, auto zastavuje samo.

A že sa do mesta hodí. Na hlučnej križovatke si predstavujem, ako by vyzerali metropoly bez hluku z dopravy. Len so vzdialeným džavotom turistov, miestnej škôlky na prechádzke a uponáhľaných biznismenov na ceste zo stretnutia na stretnutie. BMW i3 je vďaka okamžitej odozve na plyn skvelým nástrojom na mestskú premávku a okrem nadšeného hipstera na bicykli nie je nik taký šikovný a obratný. Kým sa iné autá nadýchnu, elektrická krabička je dávno preč.

BMW i3 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Von z mesta

Kým v meste oceňujem nulovú hladinu hluku, v tichu okresných rakúskych ciest zasa vynikne jemný bzukot elektromotra. Krajinou letíme so spolušoférom Marekom veľkoryso a zaskočených Rakúšanov predbiehame štýlom športových áut. Veď zrýchlenie z nuly na sto za 7,2 sekundy je úroveň predošlej Octavie RS a kedysi sa za to nehanbili ani superšporty.

Prichádzajú stúpania a prvé zákruty. Tu treba pamätať, že i3 je obuté na uzučkých pneumatikách kvôli zníženiu odporu. Ale relatívne dlhý rázvor a kolesá umiestnené úplne v rohoch karosérie pridávajú výborný pocit z jazdy. Je to ako dobre ovládateľná motokára, zatáča hravo a rýchlo, v porovnaní napríklad so Smartom zasa stabilite pomáha väčšia dĺžka. Krúžiť s ním zákrutami je približne tisíckrát väčšia zábava, než som si predstavoval. Možno aj vďaka váhe 1 195 kg, motoru vzadu a pohodu zadných kolies.

Ale lepšie sa cítim pri pohodovej jazde. Ticho na palube, kvalitné materiály zo skutočného dreva a vraj recyklovaných PET fliaš spolu s otváracou strechou okamžite znižujú tlak aj tých najväčších nervákov. BMW i3 sa cíti na zelenom vidieku podobne doma ako v hustom meste. Ľahko presiahne rýchlostné limity a okrem tradičných rakúskych pachov umožňuje vychutnať si aj dokonale upravené polia a ulice.

BMW i3 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Keď sa cestou naspäť pripájame na preplnenú diaľnicu, i3 neprestáva prekvapovať. Z pripájacieho pruhu vyštartuje s vervou rozhnevanej veveričky, rýchlo dosiahne maximálnych 150 km/h. Predbiehame neveriacki sa prizerajúcich domácich i dodávku na slovenských značkách. Zdvihnuté palce neubúdajú. Neviem, či viac šokuje rýchlosť tejto futuristickej škatule alebo fakt, že ju okolie vidí prvýkrát naživo. Nás zasa šokuje stabilita, istota a ľahkosť ovládania porovnateľná s inými modelmi BMW.

Praktická stránka

Hoci sa zdá, že i3 je skutočné malé, vnútri ten pocit nemáte. Vysoký posed s dobrým prehľadom do mestskej premávky, dostatok miesta vo všetkých smeroch i odkladacie priestory, to všetko dáva chuť vyraziť na výlet aspoň v trojici. Hoci vzadu je to tesnejšie a nešikovné opačne sa otvárajúce dvere vašich priateľov môžu odradiť. Skutočne kvalitné materiály, ako aj netradične členená prístrojová doska zasa dávajú nádych prémiovosti.

Ani prvý elektrický počin vnútri nestráca charizmu a jednoduchosť ovládania svojich benzínových a naftových súrodencov. Aj keď niektoré prvky vyzerajú inak, než sme zvyknutí, logika ovládania je identická, jedine netušíme, kedy je vlastne naštartované. A nádych budúcnosti dodáva „vesmírne“ spracovaná grafika iDrive, ako aj vtipné mimozemské zvuky namiesto tradičnej zvonkohry BMW.

BMW i3 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Dojazd a nabíjanie

Veľkou témou je dojazd. V najšetrnejšom režime ukazovalo i3 niečo cez 130 kilometrov, prudké zrýchlenia to rýchlo skresávajú. Pohodová jazda ich pridá aj na vyše 150. Aj tak ale považujem dojazd za najväčšiu a jedinú ozaj vážnu slabinu. Pokiaľ sú vaše cesty len v trojuholníku domov – práca – nákupné centrum, nič viac nepotrebujete. Ak ale hľadáte väčšiu slobodu a neviete, či to dnes bude 10 alebo 200 km, i3 stačiť nebude.

Nabíjanie prebieha buď zo štandardnej elektrickej siete (natiahnete si predlžovačku z paneláku) a trvá cca 8 hodín. Druhou možnosťou sú rýchlonabíjačky, ktoré batérie nabijú na 80 percent kapacity za pol hodinu. BMW potom vydrží desiatky kilometrov jazdy, čo je neporovnateľné so stovkami pri tradičnom aute a s hustou sieťou čerpacích staníc. Toto je ale len začiatok a rýchlonabíjačky budú určite pribúdať. A možno budú o niekoľko rokov úplnou samozrejmosťou väčších púmp.

Dokúpiť si môžete aj malý dvojvalcový motor, ktorý predĺži maximálny dojazd na 340 km.

BMW i3 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

BMW i3 skutočne prekvapilo. Konečne elektrické auto ukazuje, že nemusí byť škaredé, lenivé, obťažujúce a zeleno-aktivisticky otravné a nudné. Tento počin je ľahký, obratný, nečakane rýchly a skutočne zábavný. Chce sa vám voziť po meste i mimo neho a na cestu domov si zvolíte diaľnicu bez obáv, že vás z nej každý kamión sfúkne. Cenu 35-tisíc eur možno kritizovať, ale táto návšteva z Marsu nie je pre každého.

A posledný dôležitý bod. Fanúšikom áut dodáva optimizmus pri pohľade do budúcnosti.

Plusy Mínusy
okamžitá odozva na plyn dojazd
hravá a zábavná jazda menší kufor a miesto na nohy vzadu
pocit vzdušnosti
praktickosť "bežného" auta
kvalitný a drahý interiér

BMW i8 Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje BMW i3
Motor elektrický
Výkon (kW (k) 125 (170)
Krútiaci moment (Nm) 250
Pohon zadných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7,2
Spotreba - kombinovaná/bežný zákazník (kWh/100 km) 12,9/14-17
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 260
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1195
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 3999/1775/1578
Cena (eur s DPH) v Nemecku od 34 950