Vie byť aj praktická
A Honda Civic Type R, ktorú som nedávno pasoval za najlepšiu predokolku sveta? Po skúške po slovenských kopcoch, opakovaných výjazdoch a zjazdoch na strednom Slovensku som ju vzal na veľký test, kde už bude musieť potvrdiť nielen pretekárske kvality, ale vzhľadom na plný kufor a detskú sedačku aj aspoň trochu tie rodinné.
Stákilometrová cesta s japonským samurajom plnom vecí ako je detský kočík, postieľka a všetkými tými nevyhnutnosťami, ktorých dieťa potrebuje k životu asi päťkrát viac ako dospelý, nie je najväčšia radosť. Ale len vzhľadom na slabšie odhlučnenie, hroznú navigáciu a ovládanie infotainmentu či palubného počítača. Na druhej strane sme do auta zbalili toľko vecí ako do stredne veľkého SUV bez problémov. Suverénne najpraktickejší hot hatch.
Honda Civic Type R v Dolomitoch Zdroj: Ľuboš Mistrík
Smerujeme do trojtisícoviek krajiny preslávenej skôr pieskovými plážami než studenými a skalnatými kopcami. Sever Talianska ale svojimi zákrutami teší aj nadšencov zábavy za volantom. I keď ju brzdia všadeprítomné stacionárne radary a úsekové meranie na diaľniciach. Komentár miestneho? „Tým sa netrápte, veľa ich nefunguje.“
Výnimočné športové auto
Čo ale funguje, je vzájomný vzťah podvozka a volantu Civicu Type R so zadkom a rukami šoféra. Keď na fotogenickom Passo Giau prichádza už asi dvadsiata tornante, do ktorej vletím na trojke, plné ostré brzdy do dva a následne pod plynom výjazd, ešte stále sa divím.
Z toho, s akou ľahkosťou japonské R strieda rýchlosti vďaka zrýchleniu na stovku za 5,7 sekundy, spomalenia a jazdné smery. Klišé by bolo, že ide ako po koľajniciach, ale nie je to úplne tak. Honda síce drží stopu a je úplne jedno, ktorým smerom je ďalšia zákruta, ale keď na ňu ešte pritlačím, začína sa zabávať aj sama.
Honda Civic Type R v Dolomitoch Zdroj: Ľuboš Mistrík
Napríklad plné brzdy do zákruty? Zadok tancuje, predná náprava širšia ako zadná posiela pri zatočenom volante auto do mierneho šmyku. Ak to presne netrafím, treba kontrovať. Ak to po chvíľke cviku vystihnem, Civic sa s presnosťou šampióna športovej streľby skĺzne do ďalšej zákruty takmer bez straty rýchlosti.
Plný plyn? Ani v najostrejších zákrutách nevidím ani necítim zasahovať stabilizáciu, predný samosvor dostáva na cestu všetkých 310 koní a zúfalo nehrabe v prakticky žiadnej situácii. Dokonca aj na ceste klzkej po búrkach funguje ukážkovo, len treba s plynom o niečo opatrnejšie. Ešte som nezažil podobne efektívny prenos výkonu pri predokolke.
Presné aj hlučné
Potom je tu riadenie a brzdy. Či ideme cez Passo Falzarego, Passo Valparola alebo sa len vozíme okolo turistického mestečka Cortina d'Ampezzo, nikde netreba pre zatočenie viac ako len rýchly pohyb volantom. Niekedy sa mi zdá sa, že ho stačí len naznačiť. Minimum otáčok od dorazu k dorazu na parkovisku trochu hnevá, ale hneď sa začne cesta krútiť, je to návykové.
Štvorpiestikové Brembo brzdy sú smerom dole ako istota, že zajtra vyjde slnko. Dvadsať, tridsať tornante predo mnou? Civic stále brzdí rovnako razantne ako o tisíc metrov a litre benzínu vyššie.
Honda Civic Type R v Dolomitoch Zdroj: Ľuboš Mistrík
A zvuk. Niekoľkohodinové diaľničné presuny môžu niekomu hukotom prekážať, ale nie je to žiadna tragédia. Keď sa ale ocitnem na priesmyku a od skál sa odrážajú zvuky nasrdeného dvojlitra spojené s až tuningovo výrazným odfukovaním turba, len to dotvára pretekársku atmosféru. Neviem sa jej nabažiť, rovnako ako pred niekoľkými mesiacmi na slovenských cestách.
Záverečné chvíle si nechávame na porovnanie. Importér asi nebude mať radosť, ale Honda prechádza rukami ďalších šoférov. Každý vystupuje nadšený a opakuje to isté. Fantastické brzdy, riadenie, záťah, sedačky a podvozok. A to si na kopec priviezli vlastné stroje zvučných názvov ako je M3, RS3 či 370Z.
Mimochodom, celkovo viac než 1 500-kilometrový trip zvládol Type R za 10,4 litra na 100 kilometrov.
Honda Civic Type R v Dolomitoch Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Civic Type R vracia ľudstvo do analógovej doby. Je to po dlhej dobe surový, skutočne ostrý a zábavný nástroj vracajúci šoférovanie späť do rúk vodiča namiesto počítačov. Je hlučná, odfukuje si a brzdí razantne ako tie najlepšie pretekárske stroje. A v talianskych kopcoch vytrestá superšporty. Tlieskam, Honda.
Plusy | Mínusy |
hravé jazdné vlastnosti | funkcionalita navigácie |
neskutočný grip | horlivé bezpečnostné systémy |
ostré brzdy | |
predné sedadlá | |
dostatok vnútorného priestoru | |
odfukovanie turba |
Honda Civic Type R v Dolomitoch Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Honda Civic Type R | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 228 (310) pri 6500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5.7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 9,4/6,1/7,3 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 498 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1397 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4390/2055/1466 |
Cena (eur s DPH) | základ Type R 32 390; tento kus 34 890 |