Pred pätnástimi rokmi to bola revolúcia vo vnútornom priestore. Jedinečný koncept však prebrali aj ďalší výrobcovia a segment sa zahustil.

Renault nezaháľa a a trhu je už tretia generácia úspešného MPV. Ako je u automobiliek zvykom, marketingové oddelenie bedlivo sleduje takéto okrúhle dátumy a preto vznikla séria 15th. Základ poskytla výbava Expression. Rozšírená bola o zadný parkovací senzor, panoramatickú strechu, 16 palcové hliníkové disky, tmavé zadné okná so slnečnými roletami a niekoľko ďalších drobností. Samozrejmým je použitie znaku série na niekoľkých miestach.

Edícia sa dá objednať pre všetky tri verzie. Scénic, 5-miestny Grand Scénic a 7-miestny Grand Scénic sú kombinované výlučne s naftovými pohonnými jednotkami. Základ je dCi 95, so 68 kW. Najvýkonnejšia je 96 kW 1,6 litrová jednotka.

Práve najvýkonnejší motor je úplne nový. Doteraz Renault používal objemy 1,5 litra, 1,9 litra a 2,0 litra. Vznetový štvorvalec 1,6 dosahuje rovnaký výkon ako prechádzajúca 1,9 litrová alternatíva. Avšak emisie sa znížili o celú pätinu. Downsizing motorov má ďalší dôkaz fungovania. Koho však zaujíma spotreba viac ako životné prostredie, ten sa poteší hodnote lepšej o 25 percent oproti 1,9 litrovému agregátu.

Zdroj: 1

Scénic s novým motorom sa nestratí v premávke a ani ju nebude brzdiť. Zrýchlenie na sto trvá 10,3 sekundy a maximum rýchlosti leží na hodnote 205 km/h.

Model Scénic sa predstavil verejnosti v roku 1996 ako súčasť modelového radu Mégane. Úspech však určil, že z verzie etablovaného modelu sa v roku 1999 faceliftom stal samostatný modelový rad. Nový model v roku 2003 už bol celkovo samostatným autom, avšak dizajn bol aspoň čiastočne príbuzný s vtedajšou generáciou Mégane. Súčasný model je na trhu od roku 2009.

Zdroj: 2

Z prvej generácie samostatného Scénicu sa vyrábala aj zaujímavá verzia RX4. Bol to crossover medzi MPV a SUV. Scénic dostal pohon všetkých kolies, zväčšenú priechodnosť terénom a plastové doplnky na štýl terajších Allroadov od Audi. Kvôli implementácii zadného diferenciálu bolo rezervné koleso premiestnené na zadné dvere, ktoré sa otvárali do boku ako je to známe napríklad z Toyoty RAV4.

Segment kompaktných MPV je čím ďalej tým plnší. Obe verzie, Scénic aj Grand Scénic majú na trhu niekoľko rivalov. Ford C-Max, Citroen C4 Picasso, Mazda 5, Seat Altea a Volkswagen Touran sú len časťou priamych konkurentov. Z portfólia Renaultu čiastočne Scénicu konkurujú aj Mégane Grandtour a Espace.

Zdroj: 3

Foto – Renault