Vysoké ambície

Pre prezentáciu novej vlajkovej lode zvolili Severania prímorskú krajinu, tesne na hranici s Afrikou. Dvojičky S90 a V90 chcú byť skutočným konkurentom dobre zavedenej trojice BMW 5, Mercedes E a Audi A6. Na to, aby to dokázalo, musí byť nové Volvo výnimočné a odlišné, aby sa nestalo len ďalším bezmenným zástupcom prepchatej triedy. Neľahká úloha.

Prvý pohľad zvonku však hovorí, že toto by mohlo byť ono. Jednoznačne sa podobá na nedávno uvedené a celosvetovo veľmi úspešné XC90. Ale pritom je stále jedinečné a nie je to, ako keď sa niekto snaží osvedčenú masku z veľkého auta napratať na malé. Ok, len zadok sedanu vyžaduje viac zvyku než býva bežné. Kombi vyzerá lepšie.

Volvo S90 a V90 - prvá jazda v Španielsku Zdroj: Volvo

Volvo použilo rovnakú platformu ako vo svojom úspešnom SUV, čo umožnilo znížiť náklady a zrýchliť vývoj. Kto šoféroval XC, očakával by potom, že to bude tvrdé. Španielske cesty zďaleka neposkytujú správny obraz o tom, ako to bude vyzerať na slovenských, ale prvý dojem je lepší. V komfortnom režime vďaka adaptívnym tlmičom vie S90 aj V90 plávať a tých zopár tunajších nerovností zvláda ochotne.

Iná koncepcia

Trochu otáznejšie je to s motormi. Aj v tejto novinke používajú Švédi výhradne štvorvalce, hoci papierovo dostatočne silné. Skúšam najprv D5, 235-koňovú naftu. Pohnutia z križovatky a mestské zrýchľovania sú svižné a auto nemá problém sa hýbať vpred.

Volvo S90 a V90 - prvá jazda v Španielsku Zdroj: Volvo

Bez väčších problémov sa na kopcovitej ceste drží aj výrazne silnejšieho benzínu. Volvo tu predstavilo inovatívny systém Power Pulse eliminujúci oneskorenie turba po zošliapnutí plynu. Vzduch z nasávania ide do dvojlitrového zásobníka, odkiaľ potom v nízkych rýchlostiach zásobuje turbo. Či to v praxi cítiť - ťažko povedať.

Volvo V90 ale už pri diaľničnom zrýchľovaní jednoducho nemá ten ťah vpred ako by si auto tejto triedy, veľkosti a najmä váhy tesne pod dve tony pýtalo. Navyše je spotreba na zhruba 90-kilometrovom diaľničnom okruhu so zníženými rýchlostnými limitmi 7,6 litra na 100 km. A to je priveľa, treba si ale počkať na regulérny slovenský test.

Volvo S90 a V90 - prvá jazda v Španielsku Zdroj: Volvo

Skúšam aj najsilnejší benzínový motor (nepočítajúc hybrid) označený T6 s pohonom všetkých kolies. Má kompresor aj turbo. Štvorvalec s výkonom 320 koní je papierovo silný, no takýto výkon mu ťažko podľa záťahu tipovať. Je rýchly, ale nie brutálny ani hlučný, čo sa k povahe S90 náramne hodí.

Luxusná pohoda

Ale všetko ostatné je maximálne konkurencieschopné. A hlavne interiér! Povedať, že toto postavil niekto z Ikea je urážka. Farby, materiály, najmenšie detaily, to všetko pripomína ďaleko drahšiu predajňu nábytku než supermarketovú veľkovýrobňu. Špeciálne vyzerajú výduchy, štartovacie tlačidlo, drevený dekor, volant... Aj elektricky ovládané okná sa hýbu pomaly, pohodovo.

Volvo S90 a V90 - prvá jazda v Španielsku Zdroj: Volvo

Kabína S90 aj V90 je plná detailov a spolu so špičkovým odhlučnením, hudbou Bowers & Wilkins i hlbokým posedom za volantom je dokonalou izoláciou od dnešného stresujúceho sveta. Stredový dotykový displej patril medzi tie najlepšie na trhu, i keď niekedy trochu zbytočnými funkciami prekrýva podstatné. Keď si spolujazdec začne nastavovať svoje sedadlo pred veľkou križovatkou, navigácia zmizne a vodiča by mohlo poraziť, keby nemal navigáciu ešte medzi budíkmi.

Osemstupňový automat ale radí hladko a vzadu je skutočne veľa miesta, ďaleko viac než napríklad v päťkovom BMW. Toto Volvo bude určite obľúbeným manažérskym autom pre cestujúcich vzadu.

Volvo S90 a V90 - prvá jazda v Španielsku Zdroj: Volvo

Práve pohoda a ticho, luxusne i trochu oldschoolovo navrhnutý interiér sú oblasti, kde dvojičky získavajú najviac bodov. Vo svete, kde sa každý naháňa za výkonmi a tlačové správy sú plné slov ako športový, dynamický a najrýchlejší, predstavuje S90 aj V90 únik. Z uponáhľaného sveta a každodenných pracovných stresov.

Podľa prvých dojmov sa zdá, že v tomto aute si cestou z jedného stretnutia na druhé oddýchnete viac ako v cenovo podobnej konkurencii. Nemci, konečne máte seriózneho súpera.

Prvá jazda Volvo S90/V90
Páčilo sa nám luxusný interiér, pohoda za volantom, ticho
Nepáčilo sa nám slabšie motory
Motor T6 2,0 benzín D5 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 235 (320) pri 5700 173 (235) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 2200-5400 480 pri 1750-2250
Pohon všetkých kolies všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.9 7.2
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) 7.2 4.9
Objem kufra - základ (l) 500 560/1526
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1800-2075 1833-2100
Základná cena (eur s DPH) 57 000 56 000